Журналісти-освітяни про якісну підготовку фахівців
Минулого року на Міжнародній конференції «Сучасні соціокультурні трансформації: медіа, мова, комунікація», яку зорганізовувала кафедра журналістики та мовної комунікації Національного університету біоресурсів і природокористування України, було зініційовано та створено спільноту викладачів закладів вищої освіти «Журналісти-освітяни» з метою підвищення якості підготовки майбутніх журналістів. Нещодавно кафедра журналістики виступила модератором семінару «Проблеми та перспективи підготовки журналістів у закладах вищої освіти України» для колег, які викладають журналістам.
Викладачі кафедри журналістики та мовної комунікації провели обговорення нагальних питань цієї сфери з колегами з інших вишів. З-поміж питань, які жваво обговорювали учасників семінару, одним із центральних було питання про можливості застосування професійних стандартів «Журналіст», «Рекламіст» під час розроблення освітньо-професійних програм зі спеціальності «Журналістика» обох освітніх рівнів і для визначення індивідуальної освітньої і професійної траєкторії майбутніх журналістів.
Гостей – учасників семінару – вітала завідувач кафедри журналістики та мовної комунікації, доктор філологічних наук, професор Світлана Харченко, зауваживши на ініціативах гуманітарно-педагогічного факультету, на якому і відбувається підготовка журналістів. Світлана Василівна подякувала колегам за співпрацю у різних форматах: наукових, організаційних та навчальних. Вона також закцентувала на тому, що цьогоріч затверджено професійний стандарт «Журналіст», який містить докладний опис професійних вимог, який відображає реальні вимоги редакцій щодо компетентностей працівників Звичайно, наявність такого стандарту сприятиме модернізації освітніх програм і навчальних дисциплін. Однак це нове, інноваційне, тому досвід колег цінний.
Цього року виповнюється двадцять років, як Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського готує фахівців із журналістики. Тому досвідом поділився Віталій Гандзюк, завідувач кафедри журналістики, реклами та звʼязків з громадськістю, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент.
Віталій Олександрович зауважив на проблемі малої кількості абітурієнтів через повномасштабну російсько-українську війну та низьку мотивацію в молоді через низькі зарплати в журналістиці, зменшення баз практик через закриття видань у регіонах, мізерну кількість державних місць та інше. Водночас, Віталій Гандзюк поділився досвідом роботи, зважив на розвиткові матеріально технічної бази для майбутніх фахівців, повідомив про створений спільний канал для колег, які готують журналістів для ефективності спілкування: https://t.me/+dVZBtHAsg3AwNzIy.
Ольга Бикова, доцент кафедри міжнародної журналістики Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент, звернула увагу на практикоцентроване навчання, удокладнено розповіла про медіалабораторії та видання закладу, де вчаться студенти.
Валерій Башманівський, завідувач кафедри журналістики, звʼязків з громадськістю та реклами Житомирського державного університету імені Івана Франка, кандидат філологічних наук, доцент, висловив стурбованість тим, що освітні програми та навчальні плани потребуватимуть змін, оскільки в дію увійшли професійні стандарти з журналістики, реклами та ін. Валерій Іванович переконаний, що регіональні заклади вищої освіти мають готувати фахівців галузі, оскільки журналістика повинна розвиватися не тільки в столиці.
Алла Зленко, завідувач кафедри соціальних комунікацій, документознавства та інформаційної діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі, кандидат історичних наук, професор, внесла пропозицію активізувати внутрішню мобільність серед студентів, можливо практикувати спільні гостьові лекції, а також запросила колег подавати свої наукові доробки до фахового видання (категорія Б) «Соціум. Документ. Комунікації».
Тетяна Хомич, завідувач кафедри мови, літератури та журналістики Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, кандидат філологічних наук, доцент, поділилася особливою практикою: їхній університет готує магістрів-журналістів, не маючи бакалаврату з журналістики, оскільки постала така потреба, бо в місті Чернігові жоден заклад вищої освіти цього не робив до цього.
Надія Тендітна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та літератури ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», керівник гуртка «Літературна творчість» очно-заочної школи «Юний дослідник» КПНЗ «Донецька обласна Мала академія наук учнівської молоді», розповіла про творчі роботи школярів, зауваживши, що в учнів великий потенціал.
Світлана Подолюк, завідувач кафедри філології Комунального закладу вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, кандидат філологічних наук, висловила вдячність за практику і досвід, перебуваючи на такому семінарі, оскільки їхній заклад вивчає досвід з перспективою готувати журналістів.
У роботі семінару взяли участь колеги з Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» кандидати філологічних наук Світлана Ігнатьєва та Ірина Цюпʼяк, а також викладачі кафедри журналістики та мовної комунікації нашого вишу.
Журналісти-освітяни обмінялися досвідом підготовки студентів зі спеціальності «Журналістика», обговорили низку проблем. Усі одностайно погодилися, що такі міжуніверситетські формати зустрічей дуже корисні для розвитку журналістики в Україні.
та мовної комунікації