Що таке ГМО? Тематичне виїзне заняття з майбутніми агрономами
ГМО – користь чи шкода, реальність чи фантастика, панацея чи зброя широкого спектру дії? Трансгенні організми нашуміли на увесь світ своєю суперечливістю. В серпні 2023 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт № 5839 «Про державне регулювання генетично-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів і генетично модифікованої продукції для забезпечення продовольчої безпеки». Законом запроваджуються європейські механізми державної реєстрації ГМО, вводиться заборона на вирощування та обіг: ГМО-кукурудзи – постійно,ГМО-цукрових буряків і ріпаку – протягом 5 років з дня набрання чинності Закону. В той же час у США на законодавчому рівні дозволено вміст ГМО в продуктах харчування до 10%. Шість країн з найбільшими площами вирощування генетично модифікованих культур – це США (64,0 млн га), Бразилія (21,4 млн га), Аргентина (21,3 млн га), Індія (8,4 млн га), Канада (8,2 млн га) та Китай (3,7 млн га). То все ж таки, що таке ГМО? Відповідь на це питання отримали на виїзному занятті студенти 2 курсу агробіологічного факультету.
Згідно наказу ректора №2095"С" від 09 листопада 2023 року для забезпечення ефективної практичної складової у підготовці фахівців відповідно до робочого навчального плану та наказу від 08.06.2023 р. №583 «Про організацію практичного навчання студентів у першому семестрі 2023-2024 навчального року» ми зі студентами 2 курсу агробіологічного факультету спеціальності 201 «Агрономія» ОС «Бакалавр» 31 жовтня 2023 року провели виїзне заняття в рамках навчальної дисципліни «Генетика» до Відділу біотехнології компанії ВНІС (Всеукраїнський науковий інститут селекції).
Про стан ГМО в Україні на місці виїзного заняття розповіли Андрій Сидоров, завідувач Відділу селекції ріпаку та його помічниця, студентка агробіологічного факультету ОС «Магістр» 2 року навчання Світлана Омельчук.
Одними, напевно, з найбільш захопливих частин екскурсії були огляд генетично модифікованих рослин тютюну, що місять флюорисцентний ген, мікроклональне розмноження трансгенних рослин, в якому прийняли участь наші студенти, та проведення експрес-тесту на наявність ГМО в зразках ріпаку.
ГМО та регенеранти тютюну
Робота студентів в ламінарному боксі
Тест на наявність ГМО в зразках ріпаку
Таке заняття неабияк зацікавило студентів. Ми обговорювали безліч дискусійних питань. Варто зазначити, що спільної думки щодо однозначної користі чи шкодочинності ГМО серед студентів не було. Проте кожен відмітив для себе як плюси так і мінуси використання подібної технології в селекції рослин.