Перший автомобіль на вулицях Києва. Студентський допис
Перший автомобіль на вулицях Києва. Студентський допис
25 липня 2022 року
Перший автомобіль на вулицях міста Києва, за однією із версій, яку озвучила 21 липня 2022 року спільнота "Київ автомобільний – історія" у соціальній мережі Facebook, міг з’явитись в далекому 1896 році. За цими інформаційними дописами, ним може виявитись Daimler Phöenix 23PS, розроблений німецькими інженерами Готлібом Даймлером та Вільгельмом Майбахом.
Цьому підтвердженням може слугувати унікальна світлина, яка була опублікована на сторінці спільноти "Київ автомобільний – історія" у соціальній мережі Facebook. Там можна побачити світлину колісного транспорту засобу, яка датована 1898 роком – 124 роки тому, саме тоді коли було засновано і наш Університет. І це може бути фактом, що найменше, про точно один – і, можливо, Перший автомобіль, який їздив вулицями міста Києва.
"Daimler Phöenix 23PS з кузовом фаетон барона Миколи Карловича фон Мекка у його садибі у селищі Копилів (нині Копилів Бучанського району Київської області). Фото 1898 року", – йдеться в повідомленні спільноти "Київ автомобільний – історія" у соціальній мережі Facebook.
Садиба баронів фон Мекк у селищі Копилів Київської області
Головна будівля садиби баронів фон Мекк у селищі Копилів, що цікаво, зберіглася до наших днів і є головною місцевою пам’яткою архітектури Київщини.
До речі, барон Микола Карлович фон Мекк, окрім того, що був залізнодорожнім магнатом, був і членом Київського клубу автомобілістів. У період 1906-1913 років барон фон Мекк володів десятьма автомобілями і двома автобусами, всі вони були марки Daimler.
У спільноті "Київ автомобільний – історія" у соціальній мережі Facebook зазначили, що перший автомобіль на столичних вулицях з’явився 1896 року. Він був придбаний за 2500 рублів російської імперії для Київського округу сполучення шляхів. А оскільки барон Микола Карлович фон Мекк був на той 1896 рік саме очільником Київського округу сполучення шляхів, то ми можемо спрогнозувати, що мове ведеться саме про його колісний транспортний засіб Daimler Phöenix 23PS з кузовом фаетон.
Daimler Phöenix 23PS з кузовом фаетон – музей автомобілів в Штуттгарті
Однак, за інформацією дописувачки цих рядків, Daimler Phöenix 23PS з кузовом фаетон почав випускатись на рік пізніше з 1897 року, а саме випускався компанією Daimler Motoren Geselschaft в 1897–1902 роках. Це була перша машина цієї марки Phöenix з переднім розташуванням двигуна внутрішнього загоряння. Одним із головних нововведень став радіатор трубчастого типу, розроблений Вільгельмом Майбахом. Він давав змогу краще циркулювати повітрю і потребував меншої кількості води в 18 літрів, ніж радіатор спірального типу. Спершу на Phöenix встановлювали 2-циліндровий мотор потужністю 6 к.с. або 8 к.с. А у вересні 1898 року з’явилися перші дві машини з 4-циліндровим двигуном робочим об’ємом 2,1 л і потужністю 8 к.с. при 720 об/хв. З наступного 1899 року пішли варіанти на 12, 15, 20 і найпотужніший в 23 к.с. Цікаво, що 12-сильний автомобіль Daimler Phoenix 23PS з кузов фаетон став першим колісним транспортним засобом, на якому Еміль Еллінек виступав у перегонах під логіном "Мерседес". На цьому авто в 1899 році заводський гонщик від компанії Daimler Motoren Geselschaft Вільгельм Бауер здобув перемогу в гонці Ніцца – Маганьйоне – Ніцца.
Тому історіографія першого автомобіля в місті Києві має право на своє подальше вивчення.
Всі світлини з відкритих джерел.
Світлана ГЕРІ
студентка магістратури механіко-технологічного факультету
спеціальності 274 «Автомобільний транспорт»,
гурток «Випробування агротехніки» кафедри технічного сервісу
та інженерного менеджменту імені М. П. Момотенка
(керівник – Іван РОГОВСЬКИЙ).