Тиждень самоосвіти: ZOOM IN чи ZOOM OUT?
Сьогодні ми часто замислюємося, що частина населення планети досі залишається буквально голодною, проте, як бути з іншим видом «голоду» - жагою до знань? Проходячи міжнародне стажування “Нобелівський Курс: Нові Знання, Ідеї, Досвід, Цінності, Компетентності“, я переглянула виступ сміливої, відчайдушно доброї дівчини з Пакистану, «найщасливішої нещасної», - як вона сама себе назвала. Нобелівський лауреат премії миру, правозахисниця Малала Юзефзай розповіла про свою боротьбу за права жінок і дітей, а також зупинилася на проблемах гендерної рівності, освіти й виховання, давши почути голос 66 мільйонів дівчат, позбавлених освіти. Важко навіть уявити, що одне із «благословінь життя» в очах дитини так легко перетворити з права в злочин. Приклад цієї дівчини, яка щоденно «досі бореться навіть зі своїми молодшими братами» надихнув мене негайно зробити хоча б щось для самоосвіти, для поглиблення розуміння парадигмальних тенденцій сучасності. «Чому так легко роздавати зброю, а книжки – так складно?», - запитує вона. Ключ до відповіді, або інструменти для її пошуку частково дає самоосвіта, чи не так?
Тож я оголосила самій собі свого роду челендж – тиждень самоосвіти, підібравши цікаві на перший погляд курси на онлайн платформах EdEra, Prometheus та ВУМ.
Ні для кого не буде великим відкриттям, що сучасна освітня діяльність розпочинається із підписання декларації «Про академічну доброчесність», навіть, коли мова йде про самоосвіту, тож розпочала я свій челендж з курсу «Академічна доброчесність» на платформі Prometheus.
Цікавий та динамічний курс, збагачений кейсами та інструментами полегшення роботи викладача, зокрема, формування критеріїв прозорого оцінювання різноманітних видів завдань: від проєктів до інтерв’ю та багато інших цікавинок чекають слухачів цього курсу.
Але, яких ще компетентностей я хочу набути задля збагачення свого досвіду, яких особистісних якостей має набувати людина сучасності?
Рекомендації експертів Всесвітнього економічного форуму, що тривав у Давосі 21-24 січня 2020 року коротко можна описати так: «більше людського» в уміннях, адже штучний інтелект допомагає нам прискорити темпи виробництва, але все ще не може бути креативним. З таблиці, наведеної нижче, випливає, що буквально за 5 років креативність та критичне мислення набувають позиції лідерів у ТОП-10 навичок майбутнього.
Для набуття зазначених навичок платформа ВУМ пропонує цілий комплекс курсів «Школа ефективного мислення», який включає:
- Креативне мислення.
- Вступ до критичного мислення.
- Стратегічне мислення.
- Інтегральна динаміка. Еволюція мислення, лідерства, економіки і політики.
- Сталий розвиток: нова філософія мислення.
Роботу на платформі ВУМ я розпочала із проходження ще у 2020 році курсів «Академічна доброчесність в університеті» та якраз останнього курсу цієї школи «Сталий розвиток: нова філософія мислення». Тож челендж продовжувався, лишалося ще 4 курси.
Креативне мислення – про що це, наразі ми не зустрінемо багато визначень даного поняття, але точно зрозуміло, що це саме про те «людське», що відрізняє людський інтелект від штучного, це здатність творити щось нове, приміряти на себе роль «творця»? Курс пропонує цікаві «вправи», виконуючи які щоденно, ми можемо підвищити рівень креативу.
Критичне мислення – це здатність не просто цинічно піддавати все критиці, а ставити під сумнів навіть свої думки та переконання. Як з’ясувалося далі, наступні курси передбачають вже засвоєні основи критичного мислення, бо мислити стратегічно та глобально без цієї навички просто неможливо.
Накопичений базис дозволив перейти до курсу «Стратегічне мислення». На мій погляд, даний курс дозволяє перейти від позиції «couch potato» до амбітної заявки на «walk what you talk», стати візіонером свого проєкту, ініціативи, команди та навіть найменших деталей практичної реалізації задуманого. Рухаючись від вже відомих для мене інструментів SMART, SWOT, матриці стейкхолдерів до абсолютно нових – PEST, KISS (Keep it Simple Stupid) та ін., класифікації видів інформації, фреймінгу, техніки 7 питань, я освоювала надважливу метанавичку – «навчитися вчитися». Сучасне агресивне VUKA-середовище потребує від нас гнучкості, самокритичності та саморегуляції, пізнати себе: усвідомити в собі; прийняти в собі; поважати, поставити на своє місце, наприклад, за допомогою MTT (Mental Time Travel). В умовах сьогодення нам дуже важливо зрозуміти, що будь-які види та типи контекстів неможливі без цінностей, тільки цінності здатні давати результат.
Наступний курс «Інтегральна динаміка. Еволюція мислення, лідерства, економіки і політики» відповідає на багато цікавих та надзвичайно важливих питань сьогодення, наприклад: де мій парадигмальний «центр тяжіння»? Яка управлінська культура переважає у організації чи інституції, до якої я належу? Чи можна перестрибнути один чи два рівня розвитку без втрат визначальних якостей особистості, культури, політики, економіки і т. д.? Шлях від інстинктивної парадигми до екологічної – це шлях від страху до свободи, а не просто зафарбовування людей, що нас оточують, у різні кольори, адже немає більшої несправедливості, ніж рівне ставлення до нерівних. «Нерівна всім рівність» (Г. Сковорода).
Замкнути коло пройдених курсів, на мою думку, доцільно такою «метанавичкою» сучасності, як медіаграмотність. Даний курс вчить розрізняти фейки від маніпуляцій, джинсу від продакт-плейсмент, застосовувати усі вищезазначені навички мислення у повсякденному житті.
Тож збільшити чи зменшити масштаб? – однозначної відповіді немає. Безсумнівно, стратегія мислення та тактика дій у всіх різна, але, чи не в цьому криється потенціал розвитку креативності?
Олександра Соколова
аспірантка кафедри філософії
та міжнародної комунікації,
секретар Ради аспірантів
гуманітарно-педагогічного факультету