Цікавий і результативний діалог: Олександр Макаренко поділився роздумами про журналістську майстерність

February 28, 2023
НУБіП України

Незвичайну онлайн-лекцію з журналістської майстерності провів 28 лютого 2023 року доктор філологічних наук, професор, професор кафедри журналістики та мовної комунікації, член Національної спілки журналістів України Микола Степаненко.

Студенти здійснили уявну мандрівку до редакції відомої в Україні обласної газети «Зоря Полтавщини», відвідали мистецьку робітню майстра, послухали старшого колегу з 40-літнім досвідом, щиро й відверто поспілкувалися із досвідченим головним редактором, заглибилися в текстовий простір художника слова – Олександра Макаренка. Його голос органічно злився з дидактичними посилами нашого професора. Микола Іванович з’ясовував, як і має на занятті, важливі теоретичні проблеми, укладаючи їх у міцно збитий сюжет, а Олександр Георгійович підкріплював ті або ті засадничі положення яскравими прикладами.

      

Ми зриміше побачили стратегічні грані нашої майбутньої професії, вкотре пересвідчилися в її винятковій значущості, а ще збагнули, як багато треба знати, щоб осягнути розумну думку й бути цікавим співрозмовником. Усі добре усвідомили, що літературний редактор – це «фахівець у сфері суспільної інформації та комунікації з проблем професіонального мовлення і сприйняття журналістських творів, виробнича діяльність якого має мотивацію у вигляді журналістського твору» (В. Різун).

Микола Іванович та Олександр Георгійович поділилися секретами своєї журналістської творчості, продемонстрували зразки власних досконалих текстів.
Студенти звернулися з численними запитаннями до гостя. Ось цей діалог:

Дарія Оксенюк:
– Що, на Вашу думку, є важливішим для редагування?
– Передусім відчуття тексту, розуміння авторського замислу, не переписування його тексту, а коректна допомога йому.
 
Анастасія Назарук:
– В якому жанрі Вам більше подобається працювати?
– У мене немає окремого жанру, кожен жанр є цікавим і привабливим, тож заглиблюйтеся у вітчизняну класику, читайте зарубіжну літературу – і ви неодмінно відчуєте смак слова, і запрагнете знати граматику, лексику, фонетику, словом, мову у всьому її розмаїтті.
 
Вікторія Супрун:
– Як діяти редакції в складних ситуаціях, що потрібно робити у разі фінансової кризи або війни?
– Коли виникає фінансова криза, потрібно залишатися на плаву, дбати про себе, людей, колег. Під час війни ми всі отримали досвід, як зберігати спокій, вірити в краще й переконувати інших, що все минеться, бо ж темрява ніколи не перемагала світла.
 

Тетяна Левченко:
– Щоб Ви порадили молодим фахівцям, які хочуть працювати в редакції газети?

– Попри цифровізацію медійної сфери, головним роботи співробітника редакції є журналістська майстерність. Тож здобувайте знання в університеті, щоб потім зреалізувати їх на практиці.  
 

Відповіді пересипані повчальним жартом, вони пам’ятатимуться.

На завершення Микола Іванович прочитав мудрі рядки зі своєї книжки «Думки вголос і про себе»: «Кожен, хто не з примусу, а з власної волі пов’язав свою долю зі словом, вдумливо, сумлінно, з великою любов’ю досліджує цей феномен, намагається осягнути в усіх тонкощах його художню сутність, зрештою опиняється в полоні мови, із якого вже не вибратися Цей полон – на все життя – стає солодкою карою і водночас бажаною мукою. Слово вабить до себе мудрих, чутливих, світлих людей, магічно заворожує їх і – уже не дає спокою, усякчас спонукає до многотрудності, часом аж задуже виснажливої, але неодмінно з присмаком радості й утіхи».
Хочеться опинитися з-поміж таких достойників. Шлях відомий – щоденна сумлінна праця…

Оксана Горенко,
студентка 2 курсу, спеціальність «Журналістика»

 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook