Як організувати дистанційне навчання: рекомендації Міжнародної асоціації соціальних працівників

24 березня 2020 року
     17 березня – Міжнародний день соціального працівника. Цього року він відзначався в Світі по-іншому. У цей день соціальні працівники різних країн світу солідаризувалися навколо боротьби із коронавірусом та наслідками його поширення.

     Ситуація, що склалася сьогодні у Світі яскраво засвідчує, що соціальний працівник – це одна із найзатребуваніших і найнеобхідніших професій майбутнього. Оскільки, на думку футурологів, кількість надзвичайних ситуацій різного походження (техногенного, екологічного, військового) буде зростати.

     Уже сьогодні по всьому Світу соціальні працівники:

  • переорієнтували свою діяльність та займаються наданням інформаційних, реабілітаційних, психологічних послуг населенню, що потерпає від вірусу Covid-19;
  • залучаються до роботи карантинних Центрів;
  • включаються до складу мобільних груп для оцінки потреб людей у ресурсах;
  • налагоджують роботу волонтерів, які здебільшого працюють у складі соціальних служб;
  • створюють служби підтримки для людей, які перебувають на карантині;
  • допомагають людям, які перебувають у складних життєвих обставинах та найбільш незахищеним верствам населення (особам з інвалідністю, людям похилого віку, вагітним та одиноким матерям);
  • консультують по телефону або онлайн людей, які перебувають вдома на ізоляції;
  • залучають ресурси та організовують допомогу задля забезпечення основних потреб найбільш постраждалих громад;
  • згуртовують та об'єднують людей для спільної боротьби із лихом. Так, соціальні працівники Італії 21 березня 2020 року поширили меседж до людей наступного змісту: "важливо щоб ми могли по-справжньому зрозуміти важливість і цінність людських відносин. Це є основною темою сьогоднішнього порядку дня та цінності людських відносин, які сьогодні необхідні більш ніж коли-небудь... Важливість людських взаємин сьогодні вчить нас тому, що фізичне дистанціювання означає – бути надзвичайно згуртованими!" https://www.ifsw.org/message-from-the-italian-association-of-social-workers-on-wswd200/.

     У ці дні ми переосмислюємо цінності нашого існування. Чим раніше людство усвідомить необхідність відмовитися від споживацтва, індивідуалізму, егоїзму, безвідповідальності, тим раніше вийде із кризи, яка тільки розпочалася.
     І тут, у нас непочатий край роботи. Саме ми – педагоги повинні формувати ціннісне ставлення у наших студентів до оточуючих людей, праці, навколишнього середовища. Саме тепер, як ніколи, очевидною стає необхідність виховання колективної відповідальності. Сьогодні ми яскраво бачимо, як навіть одна безвідповідальна людина (чи кілька), яка нехтує встановленими правилами, санітарними нормами, може накликати велику біду на свою сім'ю, населений пункт, країну, Світ.
     В умовах розвитку інформаційних технологій передавати знання людина навчилася, можна дистанційно навчати за допомогою онлайн платформ, форумів, чатів, відео лекцій, що ми успішно практикуємо, проте, як Виховати відповідальну Людину онлайн – це питання залишається поки що відкритим.

     Міжнародна асоціація соціальних працівників ділиться із викладачам соціальної роботи деякими корисними ідеями і пропозиціями професорки Холлі Ордвей (http://www.hollyordway.com) про те, як розробляти і проводити онлайн-навчання в період соціального дистанціювання. Ці пропозиції особливо актуальні для викладачів, які не дуже знайомі з онлайн-навчанням.

  1. Зосередьтеся на головному: що є основним характером вашого курсу? якщо це обговорення, звичайно, зосереджуйтеся на обговоренні. Якщо це друкований курс - мотивуйте до читання. Якщо це курс лекцій – читайте лекції.
  2. Спростіть ваші завдання. Відбирайте матеріалу поменше; не намагайтеся викласти все одразу. Зосередьтеся на найважливішому.
  3. Коротка лекція дуже корисна для викладача, оскільки змушує нас зосередитися! У нас немає студентів в аудиторії! У дистанційному режимі студенти можуть відключити зв'язок, якщо на їх думку це даремна трата часу. НЕ читайте лекції прямо зараз. Напишіть свій текст і прочитайте його.
  4. Ніяких наворотів. Електронна пошта і дошка оголошень – це все, що вам дійсно потрібно. Ви завжди можете додати інші речі, пізніше. Всі ці функції Blackboard / Moodle / і т.д., виглядають чудово, якщо ви можете їх зрозуміти. Якщо ні - тримайтеся від них подалі. Використовуйте форуми.
  5. Не намагайтеся виконувати синхронні дії (наприклад, живі відео чати), якщо ви не практикували їх раніше. Не намагайтеся робити цього й тепер. Навчайте асинхронно.
  6. Викладайте лекцію у форматі аудіо. Відео може бути важко отримати через слабкий зв'язок. Крім того, подати відео у хорошій якості важче, аніж аудіо.
  7. Будьте терплячими. Студенти можуть задавати багато запитань, які Вам будуть здаватися очевидними. Відповідайте на них терпляче.
  8. Будьте чесними із студентами щодо будь-яких труднощів з якими ви зіткнулися під час дистанційного навчання. Якщо Ви не можете завантажувати документи або працювати з відео – визнайте це! Командний дух «ми всі разом» допомагає створити кращу атмосфері і розуміння один одного.
  9. Мотивуйте студентів до активності. Хай вони підтверджують, що розуміють матеріал чи завдання. Нехай задають запитання. З'ясуйте для себе, як ви будете визначати активність студентів.
  10. Призначайте із числа студентів найбільш активних та відповідальних – лідерами обговорення і дайте їм можливість проявити лідерство в групі. При бажанні таких модераторів обговорень можна через кілька занять змінювати.
  11. Ви можете попросити студентів «заглибитися»: обговорити ідею протягом усього тижня. Ви можете створювати форуми для групової роботи, бачити повідомлення. Студенти можуть публікувати чернетки або нариси і отримувати зворотний зв'язок.
  12. Застосовуйте у роботі із студентами завдання у вигляді ессе. Це дасть змогу запобігти копіюванню та академічній недоброчесності.
  13. Чітко пов'язуйте теми обговорення із завданнями. Завдання вимагають критичного мислення, тому у студентів буде природна потреба для участі в обговореннях. Це підвищує мотивацію.
  14. Встановіть щоденний час для входу в систему і відповіді на електронні листи / повідомлення, а також час виходу із системи. Не прагніть виконати все сьогодні, якщо не вкладаєтеся у виділений час – залишайте на завтра.
  15. Формуйте реалістичні очікування. Ефективне навчання онлайн – це навичка, як і будь-який інший навик викладання: з часом і практикою Ви стаєте все краще. Не очікуйте чудес від себе або від студентів.
  16. Терпіння, доброта, стриманий дух, смиренність і почуття гумору – все це дійсно допомагає.

Успіхів і натхнення!

Ірина Сопівник
в.о. завідувача кафедри соціальної роботи та реабілітації

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)