Науково-методичний семінар наставників: на час навчання маємо стати для студентів батьками
27 серпня. В університеті триває цикл науково-методичних семінарів, організованих фахівцями гуманітарно-педагогічного факультету.
Сьогодні підвищувати психолого-педагогічну майстерність зібралися куратори академічних груп перших курсів. З початком нового навчального року слухачів привітав ректор університету Станіслав Ніколаєнко. Він озвучив результати цьогорічної вступної кампанії, яка, попри суттєве зменшення в країні вступників на базі одинадцятого класу, для нашого університету пройшла успішно. Все це завдяки спільній злагодженій і систематичній профорієнтаційній роботі. На це вплинули ще й імідж вишу, який формує кожен викладач, випускник, а також боротьба з нестатутними відносинами. Але враховуючи, що сусідні Польша, Румунія забирають у свої виші багатьох наших абітурієнтів, і демографічну ситуацію, маємо подумати і над організацією підготовчих курсів, особливо за складними інженерними спеціальностями.
За словами ректора, університет попри всілякі прогнози суттєво поліпшив свої позиції у різних освітянських рейтингах. Так, в столиці ми займаємо третє місце, серед 350 вишів України – дев’яте. Однак занепокоєння викликають кафедри, на яких протягом п’яти років не освоєно жодної науково-дослідної тематики. Мова йшла і про поліпшення матеріально-технічної бази, соціально-побутових умов, діяльності навчально-дослідних господарств, налагодження діяльності закладів харчування та ін.
Потім від справ загальноуніверситетських перейшли до мети нинішнього семінару. Перше, на що звернув увагу ректор, - дані соціологічного опитування. А вони – невтішні: третя частина студентів не знає своїх кураторів. Така ситуація є недопустимою. Адже куратори, особливо першого курсу, мають стати другими батьками для своїх підопічних. Організовуючи виховну роботу, вони повинні знайомити студентів з історією міста, де навчаються, рідного університету, його засновників, видатних вчених, особистостей. Бо нам є чим пишатись. На допомогу наставникам, зазначив Станіслав Миколайович, вийшла з друку книга «Історія і сучасність НУБіП», яка буде роздана в усі структурні підрозділи та бібліотеку.
Станіслав Ніколаєнко ще раз наголосив, що кожен член нашого колективу повинен брати участь в управлінні університету, брати на себе відповідальність. Не менш важливим є, здавалось би таке просте і водночас вкрай необхідне, людське спілкування – обмін думками з колегами, інтелектом тощо. А про те, як спілкуватись та працювати зі своїми вихованцями, розповіли лектори семінару.
Проректор з навчальної і виховної роботи Сергій Кваша також підкреслив, що виховна справа є особливою, а куратори на час навчання – батьками нашим студентам. Він запросив до слова першого доповідача – завідувача кафедри педагогіки Руслана Сопівника.
Важливість виховання безперечна, судячи із цитованих професором думок педагогів різних часів і епох. А основне завдання наставника, переконаний він, - формування особистісних якостей. За настільну книгу радив брати кожному також Етичний кодекс науково-педагогічного працівника нашого університету. Будуючи виховну роботу з групою, слід прагнути до виховного ідеалу, який складається з набору ключових цінностей. Для профілактики різних негативних явищ – залучати студента до соціально-значущих видів діяльності. Йдеться про гуртки, студії, студентське самоврядування, доручення. Потім доповідач ознайомив детально із функціями куратора. Окремо спинився на надзвичайно актуальній в умовах сьогодення темі національно-патріотичного виховання, пантеоні героїв, календарі пам’ятних дат і свят. Та підкреслив, що в питаннях ідеології виховання на це слід звертати особливу увагу. Крім цього, він зазначив, що завдання наставника – формувати колектив групи. А вже як його продіагностувати і вивчити особистість кожного студента розповіла доцент кафедри педагогіки Леся Маценко. Вона презентувала слухачам різні методики діагностики.
Продовжила знайомити кураторів із практичними речами доцент цієї ж кафедри Світлана Виговська. Вона показала як організовувати роботу куратора через планування. При цьому зауважила: необхідно враховувати думку студента. А щоб не бути голослівною, представила результати проведеного дослідження. Серед іншого, студенти хочуть, щоб наставник допомагав їм адаптовуватися до університетського життя, формувати дружній колектив групи, враховувати індивідуальні особливості кожного та бути прикладом в усьому.
Завершуючи семінар, декан гуманітарно-педагогічного факультету Василь Шинкарук презентував розроблений новий Журнал наставника, який покликаний полегшити і спростити роботу кожного куратора. Та закликав дотримуватися у виховній роботі зі студентами принципу: не кількістю, а якістю.
Ольга Наконечна