Вийшов друком навчальний посібник "Випробування автомобілів і двигунів"

6 September 2021, 10:19
м. Київ НУБіП України

 

Роговський І. Л., Тітова Л. Л., Надточій О. В. Випробування автомобілів і двигунів : начальний посібник. Київ: НУБіП України. 2021. 396 с.
 
ISBN 978-617-7878-63-5
 
Основою розвитку життя суспільства є матеріальне виробництво, покликане задовольняти потреби людей в продовольчих товарах, одязі, побутових виробах, енергетиці, транспорті, тощо. Це супроводжуються необхідністю забезпечувати людини новими виробами.
Наукові відкриття дають найзагальніші напрямки для створення нової техніки. Залежно від специфіки і області застосування нових виробів їх розробка складається з чотирьох основних етапів:
1. Фундаментальні дослідження, що охоплюють в основному загальні питання матеріального світу. Вони полягають у відкритті суті і дії природних процесів з метою застосування в практичних розробках.
2. Пошукові дослідження, що включають в себе вибір наукової ідеї, виявлення можливостей і умов використання цих ідей в інтересах матеріального виробництва. Пошукові дослідження створюють науковий доробок, на якому ґрунтуються наступні прикладні роботи.
3. Науково-дослідні роботи, що є за своєю суттю прикладними дослідженнями. До робіт прикладного спрямування відносяться розробки виробів, діючих на нових принципах, що підвищують технічний рівень вихідних параметрів, які забезпечують вирішення спеціальних проблем, поліпшують якість експлуатаційних властивостей.
4. Дослідно-конструкторські роботи, спрямовані на створення конкретних зразків виробів нової техніки (комплексів і систем машин, агрегатів, вузлів, керуючих пристроїв, приладів). При цьому розробляються технічна документація і зразки функціонуючого вироби. На стадії освоєння науково-технічних результатів дослідне виріб пристосовується до специфічних умов підприємства-виготовлювача і умов експлуатації. Створені зразки піддаються різноманітним випробуванням, за результатами яких коригується конструкторська і технологічна документація для передачі її підприємству виробнику для підготовки вироби до виробництва.
Техніка в наші дні отримала стрімкий розвиток. Темпи зміни нових поколінь технічних засобів стали випереджати темпи зміни розробників.
Тепер вже за час активної трудової діяльності фахівця в передових галузях виробництва відбувається зміна декількох поколінь технічних коштів. Настільки швидке технічне переозброєння викликає не менше швидке старіння накопичених знань і вимагає заміни їх новими.
В даний час наука перетворилася на безпосередню продуктивну силу. Завдяки їй удосконалюються технології створення виробів, що працюють на зовсім нових принципах. Характерно, що певне наукове досягнення, що має чітко сформульований закінчений вигляд, може стати основою для створення багатьох зразків техніки.
Боротьба за скорочення термінів створення і постановки на виробництво нових виробів стала однією з найбільш характерних рис сучасної технічної політики промислових підприємств. Ця тенденція повною мірою відноситься до автомобілебудуванню.
Висока конкуренція на автомобільному ринку неминуче викликає необхідність прискорювати розробку і постановку на виробництво нових моделей. При надмірному подовженні термінів створення нової конструкції на виробництво може бути поставлена морально застаріваюча машина.
Можна допустити, що вдосконалення методів розробки виробів, більш широке впровадження в конструкторську практику нових технологій проектування, використання комп'ютерних можливостей, застосування математичного моделювання в усіх аспектах дослідно-конструкторських робіт дозволять врешті-решт наблизитися до такого рівня технічного прогресу втілення ідей, при якому нова модель автомобіля не зажадає тривалого експериментального "доведення", що скоротить час і вартість проектування і постановки на виробництво машини. А поки виробництва нових моделей автомобільної техніки неминуче передує великий комплекс різнобічних досліджень і випробувань.
Прискорення розробки та виробництво нових зразків автомобілів в значній мірі забезпечується підвищенням науково-технічного рівня випробувань, які характеризуються розвитком методології і техніки експерименту, впровадженням сучасних методів математичного та комп'ютерного моделювання, оснащенням випробувальних центрів сучасними приладами та обладнанням.
Широке застосування знаходить раціональна організація випробувань, сучасні випробувальні стенди, різні автоматичні керуючі системи, нове вимірювальне і обробляє обладнання, які в комплексі зменшує витрати часу, праці і коштів на проведення випробувань.
Цілком очевидно, що на досягнутому рівні технічного прогресу розвиток і вдосконалення будь-яких типів автомобілів немислимо без узгодженої роботи конструкторів, виробничників і випробувачів. Роль останніх набула особливої значущості, так як оцінка нової конструкції, визначення її відповідності з технічним завданням та загальним вимогам часу в кінцевому підсумку належить випробувачам.
Інженерна діяльність по суті її прояву є розумовою працею. Професійні знання, що лежать в його основі, купуються в процесі навчання. Досвід і навички здобуваються в практичній роботі.
Сьогодні є така велика кількість спеціальної літератури та інформаційних матеріалів, що їх вивчення може бути тільки вибірковим. Тому розуміння необхідності нових технічних знань, вміння орієнтуватися в інформаційних потоках, знання світового рівня розвитку техніки по своїй спеціальності дозволяють інженеру набути необхідного досвіду.
Випробування були і до сих пір залишаються найбільш достовірним засобом визначення властивостей і характеристик будь-яких наземних транспортних засобів та їх компонентів.
Практичні випробування ніколи не втратять своєї актуальності, незважаючи на бурхливий розвиток розрахункових методів визначення параметрів руху транспортних засобів, різних характеристик їх компонентів. Величезний прогрес у розвитку обчислювальної техніки, збільшення обчислювальних потужностей привели до колосального якісному розвитку розрахункових методів визначення параметрів вузлів і агрегатів, а також комплектних транспортних коштів. З'явилися можливості враховувати в розрахунках все більше і більшу кількість факторів, так чи інакше впливають на результат. Однак тільки експериментальні дослідження і випробування дозволяють з однозначною достовірністю підтвердити або спростувати результати теоретичних розрахунків. Тільки випробування можуть відповісти на питання про те, чи були враховані в розрахунках всі істотні фактори, чи справедливі прийняті в математичних моделях допущення.
Коли мова йде про безпеку конструкції транспортних коштів, система сертифікації, прийнята на Україні лише в окремих випадках допускає підтвердження параметрів безпеки, встановлених у відповідних нормативних документах, розрахунковими методами. У більшості випадків абсолютно справедливо потрібне проведення практичних сертифікаційних випробувань.
У зв'язку з цим слід звернути особливу увагу на грамотність обліку, реєстрації та підтримки умов проведення випробувань.
Бо результати випробувань, їх об'єктивність, стабільність і повторюваність істотно залежать від умов їх проведення.
Точність і достовірність результатів випробувань багато в чому визначається типом застосовуваної вимірювальної і реєструючої апаратури. Правильний її вибір впливає на якість випробувального процесу, служить запорукою високої продуктивності праці випробувачів.
Поряд з методиками проведення випробувань, окремим мистецтвом слід визнати правильність інтерпретації даних, отриманих в результаті випробувань. Способи та методи обробки даних випробувань є ключовим фактором, що впливає на їх результат.
Аналіз і розробка нових методів обробки даних випробувань є важливою областю прикладної науки і здійснюються при допомоги останніх досягнень математики на найсучаснішій обчислювальної техніки.
Поява принципово нових типів об'єктів випробувань, розвиток випробувальних полігонів, створення і застосування сучасного інноваційного випробувального устаткування виводять практику випробувань на якісно новий етап її розвитку.
Визначення раніше невідомих властивостей об'єктів випробувань часто пов'язане з підвищеним рівнем небезпеки. цю небезпеку не можна повністю усунути, але можна істотно зменшити. Необхідною умовою проведення будь-яких випробувань слід визнати забезпечення прийнятного рівня безпеки всіх учасників випробувального процесу, що оточують і природного середовища. Накопичений досвід організації і проведення випробувань дозволяє сформулювати ряд організаційних і технічних правил, що дозволяють істотно скоротити ступінь небезпеки, неминучої при випробуваннях.
У навчальному посібнику, який є другою частиною, систематизовано й узагальнено власні і наявні в спеціальній літературі матеріали по визначенню основних параметрів і обробці результатів стендових випробувань автотракторних двигунів.
Наведено характеристики, пристрій, режими роботи, зміст технічного обслуговування, повірки електричних обкатному-гальмівних стендів, викладено зміст технічної обкатки і приймальних випробувань автотракторних двигунів вітчизняного виробництва після ремонту.
Поршневі двигуни внутрішнього згоряння є одним з найбільш поширених видів теплових машин. За останні роки різко зросла їх літрова потужність і економічність, покращилися екологічні показники. Тому прагнення поліпшити основні експлуатаційні властивості сучасних тракторів і автомобілів вимагає подальшого вдосконалення поршневих двигунів і підтримки їх в працездатному стані протягом всього амортизаційного терміну служби.
Сучасні автотракторної двигуни мають високу теплову і механічну напруженість, найбільш вимогливі до режимам технологічної обкатки, підтримці нормальних настановних регулювань і режимів робіт функціональних систем, якості палива і моторного масла. Тому на провідне місце висуваються завдання вдосконалення технологічної обкатки і стендових випробувань двигунів, контролю основних параметрів і режимів їх роботи для досягнення заданих показників потужності, паливної економічності, зносостійкості експлуатації.
Метою видання цього навчального посібника є дати студентам необхідну і компактну інформацію про методи, види і обладнання для проведення випробувань. Зміст посібника відповідає основним положенням робочої програми дисципліни «Випробування автомобілів і двигунів» кафедри технічного сервісу та інженерного менеджменту імені М. П. Момотенка Національного університету біоресрсів і природокористування України і базується на досвіді авторів, матеріалах, підготовлених як дослідними підрозділами автозаводів, інститутів, так і окремими авторами.
Авторський колектив бажає читачам успішного освоєння запропонованого матеріалу, який стосується окремих аспектів проведення випробувань, і висловлює надію, що представлена інформація буде корисна для початкового навчання майбутнього професійного випробувача. Ми також сподіваємося, що запропоноване навчальний посібник буде цікаво для розширення знань про сучасний стан справ в області випробувань колісних автотранспортних засобів.

 

 Іван Роговський
Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook