Як звичайні соціальні групи перетворюються на високопродуктивні команди
Чергова лекція в рамках циклу OPENFAM була присвячена знайомству зацікавлених школярів із ще однією дисципліною навчального плану підготовки бакалаврів спеціальності «Менеджмент» на факультеті аграрного менеджменту в НУБіП України - «Управління командною взаємодією». Лекцію читав доцент кафедри менеджменту ім. проф. Й.С. Завадського Олександр Новак.
З самого початку зустрічі спікер вказав на актуальність питання налагодження командної роботи в будь-яких колективах, адже термін «команда», навіть в побутовому вжитку, асоціюється з найбільш злагодженою, ефективною роботою учасників певної спільної справи, хай то буде спортивна команда, творча група чи трудовий колектив. А впродовж останніх років на економічних та управлінських форумах по всьому світу постійно наголошується на необхідності формування як у керівників, так і в простих працівників здатності взаємодіяти в команді.
Олександр Володимирович наголосив, що сучасною управлінською наукою обґрунтовані основні закономірності і правила налагодження командної співпраці у будь-яких колективах. Для досягнення надзвичайних результатів командної роботи потрібно подолати кілька складних етапів розвитку команди, на кожному з яких є свої виклики та загрози.
Так визначення командних цілей ще на етапі створення команди є вкрай важливим завданням. Універсальною технікою цілеформування в команді може стати методика SMART.
Ще одним важливим завданням є визначення ролей в команді для кожного її члена. В цій справі лектор запропонував послуговуватись класифікацією ролей за Белбіном. Сьогодні напрацьовані методики діагностики здібностей конкретної людини до виконання тих чи інших ролей в команді, а тому такі дослідження варто проводити відразу після, а то й навіть до створення команди.
В процесі роботи команди визначальним є напрацювання правил взаємодії між членами команди, розвиток командної культури. Хоч і є цілий ряд універсальних, рекомендованих дослідниками правил комунікації та співпраці в команді, та все ж основним є участь всіх членів команди у напрацюванні цих правил, їх схваленні та модифікації.
Під кінець зустрічі лектор звернув увагу на важливій фундаментальній основі командної роботи та й сучасного бізнесу взагалі – дотриманні клієнтоорієнтованого підходу у взаємодії не лише зі споживачем на ринку, а й у налагодженні аналогічних зв’язків з колегами. “Лише задоволений внутрішній клієнт може забезпечити задоволення зовнішнього клієнта”, - зазначав гуру менеджменту Роберт Каплан. А тому саме прагнення кожним членом групи власною якісною роботою задовольняти потреби колег, допомагати їм досягати їхніх цілей – ось секрет успіху команд.
Підсумовуючи сказане, Олександр Новак наголосив, що управління – це складна, цікава і відповідальна діяльність, яка повинна відбуватись на науковій основі і здійснюватися найбільш підготовленими та талановитими людьми, а також запросив всіх присутніх учнів, переважно членів Малої академії наук, до навчання на факультеті аграрного менеджменту, де пообіцяв продовжити розпочату бесіду, але вже як зі студентами.
Тетяна Балановська,
завідувач кафедри менеджменту ім.проф. Й.С. Завадского