АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ В ЕПОХУ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ: НОВІ ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ НАУКИ І ОСВІТИ
Освітні програми та методи навчання постійно еволюціонують, і викладачі повинні адаптуватися до нових вимог, щоб забезпечити здобувачам вищої освіти сучасний та ефективний процес навчання. Підвищення кваліфікації дозволяє викладачам не лише оновлювати свої підходи до викладання, а й знайомитись з новітніми технологіями, такими як штучний інтелект, що має потенціал змінити освітній процес. Це також є важливим кроком до вдосконалення професійних навичок та забезпечення високого рівня академічної доброчесності, що сприяє розвитку якості освіти та підтримує етичні стандарти у навчальному процесі.
Викладачі спеціальності Н5 Водні біоресурси та аквакультура НУБіП України успішно пройшли всеукраїнське науково-педагогічне підвищення кваліфікації «Академічна доброчесність в епоху штучного інтелекту».
Академічна доброчесність є однією з основних засад, на яких базується високий рівень освіти, наукових досліджень та підготовки майбутніх фахівців. У сучасному світі, коли технології швидко розвиваються, а доступ до інформації стає майже необмеженим, забезпечення академічної доброчесності є важливим завданням не лише для освітніх установ, а й для всього суспільства.
Під час лекції «Академічна доброчесність: поняття та законодавча база» Анатолій Козинець зазначив, що академічна доброчесність – це відданість академічної спільноти, навіть перед лицем труднощів, шести фундаментальним цінностям: чесності, довірі, справедливості, повазі, відповідальності й мужності.
Основним документом, який регулює поняття академічної доброчесності в Україні, є Закон України «Про освіту», стаття 42, яка визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил. Також Закон України «Про авторське право і суміжні права», стаття 53, який регулює підстави для захисту авторського права і суміжних прав, що є важливою складовою частиною академічної доброчесності.
Лектор наголосив на обов’язках науково-педагогічних працівників та здобувачів освіти з дотримання академічної доброчесності, підкреслюючи важливість чесності, відповідальності та етики у навчальному процесі. Він зазначив, що науково-педагогічні працівники повинні бути прикладом для здобувачів, дотримуючись високих стандартів поведінки, а здобувачі освіти – відповідально ставитися до своїх академічних досягнень, уникати плагіату та інших порушень, що підривають довіру до результатів навчання.
Під час лекції були розглянуті основні види порушень академічної доброчесності: академічний плагіат, фабрикація, фальсифікація, необ’єктивне оцінювання, самоплагіат, списування, допомога чи створення перешкод здобувачам освіти, обман, хабарництво, вплив у будь-якій формі на педагогічного працівника.
За порушення академічної доброчесності працівники закладів освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності: відмова у присудженні ступеня освітньо-наукового чи освітньо-творчого рівня, присвоєнні вченого звання; позбавлення присудженого ступеня освітньо-наукового чи освітньо-творчого рівня, присвоєння вченого звання; відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії; позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
За порушення академічної доброчесності здобувачами вищої освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності: повторне проходження оцінювання (іспит, залік тощо); повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми; відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту); позбавлення академічної стипендії; позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Розглянули інструменти та аспекти академічної культури в освіті. Академічна культура – одна з найважливіших складових вищої школи як соціального інституту, вона являє собою сукупність моделей поведінки, які здобуваються в академічному просторі у процесі адаптації зовнішнього соціокультурного середовища та внутрішньої інтеграції.
Лектор звернув увагу на інструменти та заходи щодо сприяння академічної культури: підвищення кваліфікації викладачів з питань академічної доброчесності; самоосвіта викладачів із наступним контролем результатів навчання; лекції, презентації, тренінги, семінари, інформаційні матеріали та ін.; обговорення, фокус-групи, обмін досвідом та ін.
На лекції «Псевдо-наукові інструменти штучного інтелекту на прикладі ChatGPT» Сергій Ягодзінський наголосив, що у сучасному світі штучний інтелект (ШІ) займає важливе місце в багатьох сферах, зокрема у науці, освіті, бізнесі та навіть у творчості. Одним із найбільш обговорюваних інструментів, що здобув величезну популярність, є мовна модель ChatGPT, розроблена компанією OpenAl. Цей інструмент здатний генерувати текст на основі введених запитів і навіть вести діалоги, що виглядають досить переконливо. Однак, як і будь-яка технологія, ChatGPT має свої обмеження, і важливо розуміти, як правильно його використовувати, аби уникнути псевдонаукових помилок і зберегти академічну доброчесність.
ChatGPT є потужною мовною моделлю, яка тренується на величезних обсягах текстових даних з Інтернету. Він здатний генерувати зв’язні відповіді на основі введених запитів, що робить його корисним інструментом для багатьох задач, включаючи створення контенту, підтримку діалогів, вирішення технічних питань, допомогу в навчанні тощо.
При правильному застосуванні, з додатковою перевіркою результатів і критичним підходом до отриманих даних, ChatGPT може стати корисним доповненням до традиційних методів роботи. Тільки через відповідальне використання технологій можна уникнути поширення псевдонаукових тверджень і підтримати високі стандарти академічної доброчесності.
Під час лекції «Плагіат: методи виявлення та засоби протидії (практикум на базі програмного пакету StrikePlagiarism)» Сергій Ягодзінський підкреслив, що плагіат є однією з найбільших загроз для академічної доброчесності.
Чому здобувачі освіти вдаються до плагіату? Основними причинами є відсутність часу та навичок; страх перед невдачею; велика кількість завдань; соціальний тиск та конкуренція; відсутність розуміння теми; можливий тиск від батьків; легкість доступу до інтернету; неусвідомлення наслідків.
У зв’язку з розвитком цифрових технологій, плагіат став більш доступним і зручним для виконання, що значно ускладнює його виявлення. Для боротьби з цією проблемою вчені та освітяни розробили численні методи виявлення та засоби протидії плагіату. Одним із таких інструментів є програмний пакет StrikePlagiarism, що був детально розглянутий під час практикуму.
Плагіат визначається як використання чужих ідей, досліджень або текстів без належного цитування або посилання на джерело. У науковому середовищі – це є серйозним порушенням етики, що порушує принципи академічної доброчесності. Виявлення плагіату є важливим кроком для збереження справедливості і довіри до наукових результатів.
StrikePlagiarism – це програмний пакет, який дозволяє ефективно плагіат у наукових роботах, дипломних і курсових проєктах. Програма порівнює текст із широким спектром джерел: науковими статтями, книгами, веб-сторінками, базами даних тощо.
Однією з головних переваг StrikePlagiarism є його здатність виявляти не тільки пряме копіювання, а й більш складні форми плагіату, такі як перефразування та маніпуляції з текстом. Крім того, програма надає детальний звіт із вказівками на всі знайдені плагіатні фрагменти, що дає можливість точно вказати джерела та підготувати відповідні цитати.
Програма StrikePlagiarism не лише допомагає виявити плагіат, але й є важливим інструментом для освітніх установ, які прагнуть запобігти використанню чужих текстів. Для ефективної боротьби з плагіатом важливо розвивати культуру академічної доброчесності серед здобувачів вищої освіти, навчаючи їх правильному цитуванню, створенню оригінальних робіт та використанню наукових джерел.
Підвищення кваліфікації викладачів спеціальності Н5 Водні біоресурси та аквакультура є важливим кроком у підготовці висококваліфікованих фахівців, здатних відповісти на сучасні виклики в сфері науки та освіти. Це не лише можливість удосконалити професійні навички, а й важливий етап у забезпеченні академічної доброчесності, яка є основою ефективного навчального процесу.
Щиро дякуємо спікерам за проведення цікавих та актуальних тем під час всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації «Академічна доброчесність в епоху штучного інтелекту». Ми отримали цікавий досвід. Багато нових ідей і підходів відкрили перед нами можливості для інтеграції сучасних технологій у навчання. Впевнені, що застосування отриманих знань дозволить не лише зацікавити здобувачів, а й мотивувати їх до активної та відповідальної роботи, сприяючи дотриманню високих стандартів академічної доброчесності в освітньому процесі.
Академічна доброчесність є основою наукової роботи, і тільки через чесність та відповідальність можна досягти справжніх наукових результатів!
Дякуємо Збройним Силам України за їхній незламний героїзм. Завдяки вам ми живемо, навчаємо, розвиваємся та зміцнюємо країну. Ваші зусилля дозволяють нам будувати майбутнє, забезпечуючи стабільність і мир в Україні.
Аліна МАКАРЕНКО, Максим ХАЛТУРИН
доценти кафедри гідробіології а іхтіології