Анастасія Лобас: Як знання та вміння з ветеринарної клінічної біохімії допомагають діагностувати хвороби тварин
Клінічна біохімія є основою сучасної ветеринарної лабораторної діагностики, забезпечуючи глибоке розуміння біохімічних процесів, що відбуваються в організмі тварин. Для майбутніх ветеринарних лікарів біохімія є не тільки джерелом знань про функціонування організму, а й незамінним інструментом для встановлення точного діагнозу та розробки ефективних методів лікування. На лабораторних заняттях ми виконували ряд важливих біохімічних досліджень, які демонструють широкі можливості цього напряму медицини.
Завдяки біохімічним дослідженням ветеринарні лікарі можуть детально вивчати стан печінки, нирок, серця та інших органів, а також виявляти метаболічні порушення. Біохімічні тести дозволяють не лише діагностувати захворювання, але й контролювати їх перебіг та ефективність лікування. Вивчення біохімічних синдромів допомагає правильно визначити симптоми, розуміти причини захворювань та створювати індивідуальні протоколи лікування. Виконання біохімічних дослідів не лише корисне і повчальне, а й дуже цікаве заняття, наприклад, на лабораторних заняттях ми досліджували кетонові тіла у сечі, що є маркером порушень жирового та вуглеводного обміну, зокрема при кетозі у жуйних тварин та діабеті у собак і котів. Ці тіла утворюються внаслідок підвищеного розщеплення жирів і служать важливим клінічним показником, оскільки накопичення кетонових тіл може призвести до ацидозу – небезпечного для життя стану. Для цього досліду ми використовували експрес-метод – діагностичні індикаторі смужки. За їх допомогою студенти визначали концентрацію кетонових тіл у сечі. Найцікавішим дослідом була Проба Росса, в якій після всіх зроблених етапів досліду через декілька хвилин вміст пробірки змінив колір на червоно-фіолетовий, що свідчило про наявність кетонових тіл. На тлі цього дослідження викладач надав нам цікаву можливість поставити ймовірний діагноз та аргументувати свій вибір. Це чудове тренування для лікарів вміння аналізувати та аргументувати свою думку.
Одним із ключових експериментів було визначення протеїнурії – наявності білка в сечі. Протеїнурія є важливим діагностичним критерієм при захворюваннях нирок та серцево-судинної системи. Ми використовували як якісні методи, що підтверджують наявність білка в сечі, так і кількісні, які дозволяють визначити його конкретний вміст. Цей аналіз є надзвичайно важливим, оскільки навіть незначні відхилення можуть вказувати на порушення функції нирок і потребують подальшого дослідження для підтвердження діагнозу.
Дослідження вмісту гемоглобіну є також важливим діагностичним методом у діагностиці анемій та гемоглобінопатій. На практиці студентами проводилось визначення рівня гемоглобіну в крові, що дозволяє оцінити ефективність транспорту кисню в організмі. Порушення вмісту або структури гемоглобіну можуть свідчити про патологічні стани, зокрема про анемію та деякі спадкові гемоглобінопатії.
Кожне лабораторне заняття приносить справжнє захоплення, адже вчитися досліджувати стан організму та його внутрішні процеси – це неймовірно цікаво. Здатність знаходити причини захворювань, аналізувати, спостерігати за інтригуючими експериментами – мрія кожного майбутнього лікаря. Набувати цього досвіду в стінах рідного університету, разом із одногрупниками, є безцінною можливістю, яка допомагає закладати основи професійної майстерності. Кожне заняття поглиблює знання та розкриває нові горизонти, підживлюючи інтерес до майбутньої спеціальності й надихаючи на подальше навчання та саморозвиток.
Наостанок хочу зауважити, що не варто боятись труднощів у проведенні клініко-біохімічних досліджень! Кожна лабораторна робота – це шанс навчитися нового і зрозуміти, як функціонує організм тварини на клітинному і навіть молекулярному рівні. Саме через наполегливість і досвід ви станете професіоналами, здатними допомагати тваринам. Пам’ятайте: всі знання, які ви зараз здобуваєте, стають інструментами, що допоможуть вам в майбутньому. Тож працюйте з захопленням, адже клінічна біохімія — це ключ до розуміння справжньої медицини!
Успішного навчання! Слава Україні!
Підготували: Анастасія Лобас, староста 7 групи, 4 курсу;
за підтримки Вікторії Грищенко, професорки кафедри біохімії ім. акад. М.Ф. Гулого,
факультету ветеринарної медицини НУБіП України.