Аспіранти-гуманітарії спрезентували результати дисертацій на фахових семінарах

30 May 2024, 22:52
НУБіП України
    27 травня відбулося засідання наукової ради гуманітарно-педагогічного факультету з широким порядком денним не лише за кількістю пунктів, а й за змістом розглянутих питань. Цього разу на фахових семінарах відбулася публічна презентація результатів трьох дисертацій здобувачів ступеня доктора філософії із галузей знань 03 «Гуманітарні науки» та 01 «Освіта/Педагогіка». А широта хронологічних і географічних рамок спрезентованих досліджень підтвердила значну амплітуду розвідок здобувачів вищої освіти за різними спеціальностями й освітньо-науковими програмами, які забезпечує гуманітарно-педагогічний факультет.

Першим тримав науковий іспит перед поважним зібранням Андрій Сорокін, який спрезентував результати дисертації на тему: «Київська міська Рада народних депутатів I (XXI) скликання (1990–1994 рр.): вибори, організація, діяльність», поданої на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 032 «Історія та археологія» галузі знань 03 «Гуманітарні науки».

Здобувач довів актуальність теми дисертації, обумовлену фрагментарністю її висвітлення в контексті досліджень синхронної та діахронної проблематики і поставив за мету комплексно дослідити специфіку формування та діяльності Київської міської Ради народних депутатів I (XXI) скликання. Андрій Сорокін обґрунтував теоретико-методологічні засади дослідження, окреслив його джерельну базу. Відповідно до структури роботи, виклав основні положення дослідження про вибори та організацію діяльності Київської міської Ради народних депутатів означеного скликання, охарактеризував її роль у суспільно-політичних процесах і подіях 90-х років, розкрив особливості її соціально-економічної та соціокультурної діяльності, навів загальні висновки.

Здобувачу було поставлено 8 запитань, на які він дав ґрунтовні відповіді.

 

Науковий керівник – доктор історичних наук, професор, професор кафедри міжнародних відносин і суспільних наук НУБіП України Василь Стрілець, охарактеризував Сорокіна А. як зрілого сформованого дослідника, який гарно володіє методами архівної та бібліотечної евристики, загальноісторичними та іншими науковими методами, вміє працювати з джерельною базою, послідовно досягаючи поставлених завдань.

 

   Експерти – доктор історичних наук, професор, професор кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Сергій Білан і кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри міжнародних відносин і суспільних наук Наталія Кравченко загалом позитивно оцінили дисертацію Сорокіна Андрія, звернули увагу на її сильні сторони, водночас закцентували на необхідності збалансувати науковий апарат і структуру роботи.

  

У загальному обговоренні взяли участь: доктор історичних наук, професор Олена Любовець, доктор психологічних наук, професор Олексій Полунін, доктор педагогічних наук, професор Руслан Сопівник, доктор філологічних наук, професор Світлана Харченко, доктор педагогічних наук, доцент Світлана Яшник, доктор філологічних наук, професор Марина Навальна, які підкреслили актуальність роботи, зануреність молодого дослідника в обрану проблематику, його володіння методологією наукової діяльності, скрупульозність і послідовність у роботі з джерельною базою й підтримали пропозицію експертів рекомендувати подати дисертацію до розгляду та захисту у разовій спеціалізованій вченій раді на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 032 «Історія та археологія» за умови врахування зауважень експертів і рекомендацій членів фахового семінару щодо оформлення дисертації.

  

  

Рішення ухвалено одноголосно.

Естафету презентацій перейняла Аліна Рахманіна, яка представила результати дисертації на тему: «Підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої освіти України засобами STEM-технологій», подану на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта» (за спеціалізаціями) галузі знань 01 «Освіта/Педагогіка».


Здобувачка окреслила наявні суперечності у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів і виявила наукову проблему, переконливо довівши актуальність обраної теми дослідження, мета якої – теоретично обґрунтувати, розробити та експериментально перевірити методику застосування STEM-технологій у процесі підготовки майбутніх педагогів для формування у них STEM-компетентності.
Аліна Рахманіна виклала основні положення роботи, наголосивши, що система ефективного використання STEM-технологій у підготовці майбутніх педагогів є важливим інструментом, який допомагає оптимізувати освітній процес та забезпечує якісну підготовку фахівців у галузі освіти з урахуванням не лише технологічних аспектів, але й педагогічних принципів, методів та стратегій. Здобувачка навела розроблену модель формування STEM-компетентності у майбутніх педагогів, розкрила особливості авторської методики застосування STEM-технологій у процесі їх підготовки. Ефективність пропонованої методики підтверджено результатами експериментальної перевірки.

Здобувачці поставили 12 запитань, на які вона дала вичерпні відповіді.

   

Науковий керівник доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки Олександр Кучай, зазначив, що у процесі підготовки дисертації та виконання індивідуального плану наукової роботи Рахманіна Аліна проявила себе як відповідальна здобувачка освітньо-наукового рівня вищої освіти, яка оволоділа методологією наукової діяльності, провела власне дослідження, результати якого мають новизну, теоретичне і практичне значення. Дисертація за характером і змістом розкритих питань є комплексним та системним дослідженням проблематики застосування STEM-технологій у процесі підготовки майбутніх педагогів.

  

Експерти – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Ірина Демченко та кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи та реабілітації Олександр Прохорчук надали позитивні висновки щодо дисертаційного дослідження Рахманіної Аліни, відзначили відповідність дисертації чинним вимогам та виступили з пропозицією рекомендувати подати її до розгляду та захисту у спеціалізованій вченій раді на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)».

  

    

Під час загального обговорення виступили: доктор педагогічних наук, професор Світлана Амеліна, доктор педагогічних наук, професор Сергій Кубіцький, доктор педагогічних наук, професор Інна Осадченко, доктор педагогічних наук, професор Ростислав Тарасенко, доктор філологічних наук, професор Світлана Харченко, доктор педагогічних наук, доцент Ігор Буцик, доктор педагогічних наук, доцент Світлана Яшник та ін., які відзначили актуальність теми дослідження, що розв’язує конкретне наукове завдання, характеризується новизною, має важливе теоретичне значення, водночас підкреслили практичну спрямованість дослідження, відзначили високий рівень візуалізації його результатів із застосовуванням графіки, фото, відео та підтримали пропозицію експертів рекомендувати дисертацію для подання до розгляду та захисту у разовій спеціалізованій вченій раді на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)».

Члени наукової ради ухвалили рішення одноголосно.

Тему наукових розвідок щодо ефективних моделей професійної підготовки здобувачів вищої освіти продовжила Шень Ліін з дисертацією на тему: «Професійна підготовка перекладачів у системі вищої освіти Китайської Народної Республіки», подану на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)».

Шень Ліін є першою іноземною громадянкою з КНР, яка успішно опанувала українськомовну ОНП «Професійна освіта» і представила результати власного дисертаційного дослідження. Здобувачка обґрунтувала актуальність теми, чітко визначила об’єкт і предмет дослідження, сформулювала його мету – вивчити досвід підготовки перекладачів в університетах Китайської Народної Республіки та визначити можливості його використання у закладах вищої освіти України.
У своїй доповіді Шень Ліін уточнила структуру і зміст освітніх програм бакалаврського і магістерського рівня підготовки перекладачів у китайських університетах, навела основні програмні вимоги й методи, які застосовуються у освітньому процесі, розкрила особливості професійної підготовки перекладачів в університетах Китайської Народної Республіки; зокрема розповіла про різноманітні моделі навчання – «2+2», «3+1», «4+0»; триместрову систему, яка має унікальні інституційні переваги, зокрема щодо гнучкості складання навчального плану і вибору курсу студентами, складання студентами кваліфікаційних тестів закцентувала на гармонійному поєднанні традицій і сучасних реалій, суттєвому впливі культурологічного аспекту на зміст підготовки перекладачів.
Здобувачка розкрила подібності й розбіжності у підготовці перекладачів в університетах КНР та інших країн, окреслила можливості використання позитивного досвіду китайських університетів у процесі професійної підготовки перекладачів в Україні, навела загальні висновки.

Здобувачці поставили 10 питань, на які вона дала чіткі, ґрунтовні, розгорнуті відповіді. 

  

Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри іноземної філології і перекладу Світлана Амеліна охарактеризувала Шень Ліін як надзвичайно цілеспрямовану, працездатну й пунктуальну здобувачку, яка чітко дотримувалася індивідуального плану навчальної і наукової роботи, відзначила її особистий внесок в отриманні наукових результатів. За період навчання за українськомовною освітньо-наукової програмою Шень Ліін здобула необхідні теоретичні знання, уміння, навички та інші компетентності, достатні для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та дослідницько-інноваційної діяльності.

Експерти – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Ірина Демченко та кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри іноземної філології і перекладу Валентина Стрілець позитивно оцінили дисертаційне дослідження Шень Ліін, відзначили відповідність дисертації чинним вимогам та виступили з пропозицією рекомендувати її до розгляду та захисту у спеціалізованій вченій раді на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)».

  

У загальному обговоренні взяли участь: доктор педагогічних наук, професор Ірина Сопівник, доктор педагогічних наук, професор Ростислав Тарасенко, доктор педагогічних наук, професор Інна Осадченко, доктор педагогічних наук, професор Олександр Кучай, доктор філологічних наук, професор Світлана Харченко, доктор педагогічних наук, доцент Світлана Яшник та ін., які зазначили, що дисертацію виконано на актуальну тему, робота є завершеним дослідженням, яке має наукову новизну, важливе теоретичне та практичне значення, відповідає чинним вимогам, закцентували на науковій зрілості та професійних якостях здобувачки, її вмотивованості та наполегливості у розв’язанні наукових завдань, відзначили високий рівень володіння українською мовою, послідовний виклад основних положень, чітку співпрацю з науковим керівником, що разом призвело до належного результату та підтримали пропозицію експертів рекомендувати дисертацію для подання до розгляду та захисту у разовій спеціалізованій вченій раді на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 015 «Професійна освіта» (за спеціалізаціями).

Рішення ухвалено одноголосно.


 
Вітаємо аспірантів із важливою сходинкою до здобуття наукового ступеня доктора філософії,
а наукових керівників – з успішним етапом підготовки майбутніх докторів!

 

Олена Балалаєва,
секретар наукової ради ГПФ


Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook