Готуємося до вченої ради та нового навчального року: юридичний факультет

22 серпня 2019 року
     П’ять років поспіль Національний університет біоресурсів і природокористування України динамічно розвивається. Визначена мета – увійти до п’ятірки кращих вишів країни, затверджений дороговказ – програма «Голосіївська ініціатива - 2025». І однією з традицій колективу стало серпневе засідання вченої ради університету, участь в якому беруть керівництво ННІ та факультетів, завідувачі кафедр, академіки і професори, керівники служб і підрозділів, студентство. Покликане зібрання, перш за все, мобілізувати творчий і енергійний потенціал перед новим навчальний роком, провести аналіз вступної кампанії і готовності відкрити двері перед здобувачами якісної вищої освіти, особливо тими, хто сідає за «студентську парту» вперше. Така дискусія продовжується згодом і в колективах структурних підрозділів. А сьогодні нашим співрозмовником буде декан юридичного факультету Олена Яра, яка погодилася розповісти про настрої свого колективу.


— Олено Сергіївно, як оцінюєте вступну кампанію? Які результати?

     Будемо самокритичними, але об’єктивними.
     Незважаючи на складну ситуацію, яка склалась у системі юридичної освіти, демографію, внутрішню і зовнішню конкуренцію, встановлення обмеження мінімального конкурсного балу, результатом вступної кампанії стало формування 5 академічних груп на першому курсі. Це лише на групу менше до минулого року.
     У цьому році на бакалаврат за спеціальністю «Право» зараховано 9 осіб за кошти державного бюджету і 120 – фізичних та юридичних осіб. Минулого року ці показники були відповідно 14 та 138.
     Зовсім інша ситуація склалася з магістерською програмою. Як і минулого року ми зарахували 15 осіб за кошти державного бюджету і 30 осіб за кошти фізичних та юридичних осіб. У цілому оцінюємо результати вступної кампанії до магістратури як незадовільні. Такий стан речей продовжуватися не може і від себе вимагатимемо надзвичайних, нетрадиційних зусиль в профорієнтаційній роботі. Хоча, звісно, є і об’єктивні фактори…

— Які причини, на Ваш погляд, вплинули на зменшення кількості студентів-правників?

     За останні 20 років у країні юристами стали майже 300 тисяч осіб. Тобто майже один відсоток населення країни – це дипломовані юристи. Природно, що таке перенасичення ринку праці спонукає уряд, профільне міністерство змінювати пріоритети. Але прикро те, що робиться це не за рахунок підняття престижу інших спеціальностей і галузей, а змінами до правил прийому, які в чомусь навіть порушують конституційні права дітей на здобуття вищої освіти, запроваджується «спеціальний» конкурс вступу на спеціальність, обмежують можливість навчання за власні кошти тощо.
     Це все відбувається на тлі шаленої конкуренції між закладами вищої освіти, що здійснюють підготовку фахівців з юридичних спеціальностей. І ця конкуренція щороку зростає. Нині класичні і профільні юридичні виші залишаються більш привабливими для вступників. Нам же потрібно голосніше говорити абітурієнтам про нашу специфіку і відстоювати на державному рівні підготовку фахівців нашого профілю.

— Тобто справа не у втраті спеціальністю престижності, як, скажімо, трапилося з деревообробкою?

     Зовсім ні. Професія юриста завжди була і залишається престижною. Питання в затребуваності на ринку праці. Тих же деревообробників дефіцит, а навчатися вступає обмаль. Але я скажу так. Якісно підготовлених фахівців – завжди дефіцит.
     За останні роки кількість випускників юридичних спеціальностей в рази перевищує дійсний попит ринку на спеціалістів в юридичній сфері. І їхня якість часто викликає певні сумніви. На сьогодні майже кожний заклад вищої освіти країни готує та випускає юристів, а деякі – «видають дипломи».
     Це й було, до речі, однією з причин реформування вищої юридичної освіти. Докорінно змінити її сутність можна лише шляхом послідовного цілеспрямованого впровадження якісної інноваційної моделі, і саме вона лягла в основу підготовки фахівців на юридичному факультеті НУБіП України.

— Попередній навчальний рік завершувався для факультету нетрадиційно. Була оголошена революція в базовому гуртожитку. Чим вона завершилася?

     Усі заплановані ремонтні роботи у гуртожитку № 4 завершені повністю. Власне він зазнав капітального ремонту. Не тільки ззовні, а й всередині. Облаштовано житловий фонд, поліпшені побутові умови проживання студентів. Особлива увага була приділена підготовці кімнат для першокурсників. Тож гуртожиток повністю готовий до нового навчального року.

— До нового навчального року готові і навчально-методичне забезпечення, і аудиторний фонд?

     Відповідально заявляю – так. За всіма напрямами діяльності факультет готовий до нового 2019–2020 навчального року. У співпраці з роботодавцями оновлено навчально-методичне забезпечення, осучаснений зміст навчальних програм. В належному стані лабораторний і аудиторний фонд.

— Напередодні серпневого засідання вченої ради які у Вас є побажання? Відповіді на які питання хотіли б почути?

     Наразі основне завдання, що стоїть перед колективом юридичного факультету, – це безперервне удосконалення якості освітнього і наукового процесів. Життя вимагає посилення інноваційної, наукової, практичної, англомовної складових, удосконалення методів профорієнтаційної роботи.
     Головне побажання – продовжити підтримку юридичного факультету з боку керівництва університету у реалізації визначених завдань і прагненні зайняти належне місце у системі закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку фахівців з юридичних спеціальностей.

— Які у колективу очікування від нового навчального року?

     Деякі я вже озвучила. Окрім того виокремила б підвищення якісних і кількісних показників публікацій науково-педагогічних працівників у наукометричних базах Scopus та WoS. Проривним кроком має стати входження фахового науково-практичного журналу факультету до наукометричної бази WoS.
     Потрібно більш грунтовно підійти до наукової роботи, розробки проектів за тематичними напрямами для участі в конкурсі Міністерства освіти і науки та підготовки грантових заявок за міжнародними програмами ЄС.
     Окремо будемо аналізувати зацікавленість і мотивацію студентів до навчання і підвищенні рівня отриманих знань.
     І наостанок. Наш колектив націлений на конкретне співробітництво зі школами, ліцеями і коледжами з використанням нових методів профорієнтації серед випускників. Зокрема, розроблено попередній план співпраці з Голосіївським ліцеєм № 241. Чим особлива ця школа? Вона має прекрасний педагогічний колектив, входить до 100 кращих шкіл України, посідає 35-те місце за балами ЗНО випускників з математики. Починаючи з 8 класу, учні співпрацюватимуть з викладачами і студентами в різних форматах: братимуть участь в Школі молодого правника, профільних наукових гуртках, слухачі Малої академії наук отримають науковий супровід тощо. Такий досвід поширюватимемо і в співпраці з іншими закладами освіти.

Розмовляв Денис Рудень
 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015