Підсумки навчальної практики студентів зі спеціальності «Біомедична інженерія»
Практична підготовка студентів є однією з головних складових навчального процесу. Навчальна практика на 1 і 2 курсах є певним фундаментом, на якому базується придбання майбутнім фахівцем практичних навичок і вмінь. Практичний цикл з біомедичної інженерії ґрунтується на застосуванні теоретичних знань, отриманих впродовж навчального року. Це своєрідний лакмусовий папірець, який сигналізує про засвоєння тих чи інших предметів.
Захист практики відбувся у дистанційному форматі.
Під час проходження навчальної практики, студенти першого курсу знайомляться з особливостями своєї спеціальності, на практиці аналізують і виконують завдання, які притаманні роботі в якості біомедичного інженера. Вони засвоюють перспективи майбутньої професії, котра поєднує навички з різних галузей знань: інженерії, біології, медицини, інформаційних технологій, тощо. Студенти відзначили, що перший рік навчання для них був дуже цікавим, як при вивченні біологічної складової (анатомія, фізіологія, аналітична хімія), так і при вивченні інженерних дисциплін (фізика, електротехніка, комп’ютерні технології, програмування). Програмою практики передбачалось знайомство з різними видами біотехнічних систем та етапами їх синтезу, наприклад з системами для діагностики та коригування фізіологічного стану біологічного об’єкту.
Кожний із студентів демонстрував свої здобутки у вигляді презентацій і звітів, відповідно до індивідуального завдання. Було розкрито немало цікавого, але особливо запам’ятались такі теми, як «Загальна характеристика тварин і рослин як кібернетичних систем», «Види електромагнітних випромінювань», «Інформаційно-управляючі системи живих організмів», «Електрофізичні методи коригування фізіологічного стану біологічного об’єкту», «Біосенсорні системи для діагностики стану біологічних організмів» та інші.
Студент 1-го курсу Михайло Дюков дуже ретельно вивчив, опрацював і доповів про використання лазерних технологій та біосенсорів у біомедичній інженерії, за що отримав найвищий бал з практики. Як староста, він сумлінно попрацював також і з організаційної роботи.
Студент Олексій Кучер, який закінчив медичний коледж, працює за спеціальністю, і прийшов до нашого університету поповнити свої знання новітніми досягненнями в галузі біомедичної інженерії, доповів про інформаційно-управляючі системи живих організмів. Студент Андрій Костяной з натхненням повідомив комісії та своїх однокурсників, що дана спеціальність є унікальною тому, що лише в нашому університеті вона дотична до ветеринарної медицини. Студенти 1-го курсу відзначили, що дуже цікавим для них були лабораторні роботи з фізіології людини і тварин та з біохімії.
Студенти другого курсу глибше просунулися у вивченні методів і засобів біомедичної інженерії. Колегами з ветеринарного факультету, на чолі з завідувачем кафедри клінічної терапії і діагностики, доктором ветеринарних наук, професором Наталією Геннадіївною Грушанською було проведено майстер клас з ультразвукової діагностики тварин у сучасній приватній ветеринарній клініці «GENESIS». Студенти змогли самостійно попрактикуватися на діючому обладнанні і отримати відповідні сертифікати.
Студентка Дар’я Анганова вивчає апарат УЗД для діагностики внутрішніх органів тварини
Студентка Вікторія Смадич після отримання сертифікату
Під час навчання основам ультразвукової діагностики тварин
Студент 2-го курсу Гулий Владислав вивчив та розповів комісії про методи та засоби діагностування захворювань серця й внутрішніх органів, а також проаналізував моделі сучасних томографів та УЗД-апаратів для кардіології.
Здобувачі бакалаврського рівня зі 163 спеціальності проявили щиру зацікавленість до роботи з комп’ютером в глобальної мережі Інтернет для отримання необхідних складових майбутньої випускної роботи, над котрою вони починають працювати з молодших курсів. За допомогою опанованих програмних продуктів, студенти сформували електронні звіти. Навчальна практика дозволила створити студентам міцний фундамент для вивчення прикладних дисциплін на старших курсах. Також під час практики студенти 1 та 2 курсів ознайомилися з елементами штучного інтелекту. Їм було запропоновано виконати завдання з розпізнавання певних зображень, з чим вони успішно впоралися. При виконанні даних задач, у біології, медицині, ветеринарії та техніці, широко застосовуються нейронні мережі. Опанування таких сучасних напрямків дає можливість студентам зробити крок для створення медичних та біологічних систем штучного інтелекту, що є одним з предметів вивчення біомедичної інженерії. Програмні інструментарії CVAT.ai та Roboflow дозволяють виконувати підготовку даних (формування датасету) для подальшого навчання згорткової нейронної мережи. Студенти застосовували ці програмні засоби для розмітки зображень, з метою виявлення зовнішніх симптомів хвороби людини, захворювань листів та плодів рослинних насаджень, стиглості плодів, елементів мікросхем та ін.
Розмітка зображень для розпізнавання оперізуючого герпесу
Розмітка зображень для розпізнавання захворювань листя.
Слід особливо відзначити активність та сумлінність, впродовж проходження практики, таких студентів 2 курсу: Смадич Вікторія, Анганова Дар’я, Шуляр Євгенія, Гулий Владислав.
За результатами практики було виділено наступні теми, до яких студенти проявили найбільшу зацікавленість: біоінформатика, біокібернетика, біоінженерія, біосенсорні системи та нанотехнології.
Сподіваємось, що наступний рік для студентів спеціальності 163 «Біомедична інженерія» буде таким же успішним.
Лариса Никифорова,
професор, д.т.н., гарант освітньої програми «Біомедична інженерія»
Микола Кіктєв,
доцент, к.т.н.,
кафедра автоматики та робототехнічних
систем ім. академіка І.І. Мартиненка