Виробничі практики студентів на факультеті тваринництва та водних біоресурсів
Навчальний процес у закладах вищої освіти охоплює синтез навчання та проходження виробничої практики студентів. Безсумнівно, кожному студенту необхідно проходити виробничу практику з обраної спеціальності, що має важливе значення. Практика, як невід’ємний елемент навчального процесу, проводиться з метою закріплення і розширення знань, отриманих студентами в університеті, набуття необхідних практичних вмінь роботи за фахом в умовах виробництва, оволодіння передовими методами технології та праці.
Однією з пріоритетних вимог потенційних роботодавців сьогодні є професійна компетентність працівника. Проходження виробничої практики дозволяє студентам оцінити рівень своїх компетентностей та визначити необхідність коригування освітньої траєкторії в процесі навчання.
Студенти факультету тваринництва та водних біоресурсів проходять практичне навчання як в навчально-науково-виробничих лабораторіях Центру «Водних біоресурсів та аквакультури», так і безпосередньо на базі підприємств-партнерів факультету, з якими укладені відповідні договори.
Зокрема, один із етапів проведення виробничої практики для студентів є здобуття навичок з визначення статі риб, на прикладі Парчевого коропа або коропа коі (Cyprinus carpio haematopterus L.). Обов’язковою складовою таких досліджень є застосування анестетиків для гідробіонтів, щоб вони не зазнавали стресу та травмувань. Після проведення короткого інструктажу, студенти самостійно визначають стать та вік риби, разом з керівником практики виявляють особливості різних захворювань, зокрема ‒ пухлини органів розмноження.
У навчальній лабораторії «Іхтіології» студенти за ознаками зовнішньої будови мають можливість визначити різні види риб, а також провести їх повний морфометричний аналіз для встановлення умов середовища на їх існування. Визначення видової належності дослідних промислово-цінних риб здійснюють за допомогою сучасних ілюстрованих визначників.
Під час проведення дослідження використовують лабораторне обладнання для морфометричного аналізу риб, а для визначення показників маси риби – електронні ваги.
Дослідження з визначення гідрохімічних показників води для встановлення оптимальних умов утримання та розведення Іспанського тритона (Pleurodeles waltl) студенти проводили в навчальній лабораторії «Декоративних гідробіоресурсів». Саме гідрохімічний склад води має найважливіше значення в житті гідробіонтів. Тому кожен фахівець має знати як проводити контроль в акваріумах за температурним режимом, вмістом розчинних у воді газів і солей.
Виробнича практика допомагає студентам також пізнати специфіку ведення безпосередньої роботи у господарствах рибної галузі, усвідомити правильність обраного фахового шляху та дає більш повну картину професійної діяльності у майбутньому.
Зокрема, студентки 3 курсу Юлія Полінкевич та Вікторія Макаревич проходять виробничу практику на державному форелевому заводі «Лопушно» (Чернівецька область). Це підприємство – одне із небагатьох господарств, яке спрямовує свою діяльність на відтворення аборигенних та досить рідкісних для наших водойм видів риб – дунайського лосося, струмкової форелі та європейського харіуса. Головною метою і завданням господарства є зарибнення річок Карпат для збереження вказаних цінних видів риб у природних водоймах України.
Студентки активно приймають участь у нерестовій компанії дунайського лосося та європейського харіуса, відборі статевих продуктів у плідників, підрощуванні личинок струмкової форелі та інших технологічних процесах з штучного відтворення риб.
Дівчата зазначають: «Погодні умови в цій місцевості досить непередбачувані, проте це не заважає нам знайомитись з специфікою роботи, отримувати нові навички та знання з обраного фаху. Природа, гірські краєвиди захоплюють, практика поєднує враження від специфіки роботи, діяльності, знайомства з новими об'єктами аквакультури, чудовим колективом господарства, красою природи. Нам надали для проживання будинок з хорошими умовами, який розташований досить близько до господарства, за 10 хвилин ходу. Практика ще не закінчилась і віримо, що попереду на нас чекають багато нових вражень».
Студенти факультету Сергій Коробко та Денис Віштакалюк закріплюють здобуті теоретичні знання на практиці у сільськогосподарському товаристві з обмеженою відповідальністю «Вільшанка», яке розташоване в Звенигородському районі Черкаська області. Господарство займається вирощуванням ставових видів риб. Наші студенти опановують тут усі технологічні операції з розведення, годівлі та вирощування ставових риб. Вони зазначають: «Прийняття правильних рішень в реальних умовах дозволяє нам максимально розкрити свої знання, таланти та вміння. Протягом роботи також навчаємося взаємодіяти з колективом і керівництвом. Основи субординації і професійного спілкування у військовий час, на сьогодні є також важливою складовою. Саме в цей момент можна не лише максимально поглибити і розширити свої знання, але й прийняти рішення у майбутньому працевлаштуванні».
Під час проходження практик усі студенти ОС «Бакалавр» та ОС «Магістр» спеціальності 207 «Водні біоресурси та аквакультура» виконують свою майбутню роботу, застосовують теоретичні знання набуті в університеті, вчаться діяти «тут і зараз».
Разом наближаємо перемогу на освітньому та науковому фронтах!
Все буде Україна!
Надія Вовк,
професор кафедри аквакультури
Наталія Рудик-Леуська,
завідувач кафедрою гідробіології та іхтіології