Рейтинг в НУБіП України

Проблема оцінки діяльності науково-педагогічних працівників постійно перебуває в полі зору керівництва НУБіП України. Каменем спотикання в рішенні цієї проблеми був пошук простої і доступної методика, що дозволила б формалізувати гуманітарну природу науково-педагогічної діяльності.

Методика визначення рейтингу суб'єктів такої діяльності на принципово новій основі розроблена й впроваджена в НУБіП України. Розглядаються й інші аспекти керування якістю освіти.

Види діяльності й критерії ефективності праці науково-педагогічних працівників. Гуманітарна природа навчально-виховної й наукової діяльності важко піддається формалізації. Розроблена методика дає можливість якісні критерії такої діяльності представити за допомогою кількісних показників (коефіцієнтів). Відомо, що методика оцінки навчально-виховного процесу зводилася, останнім часом, до рівня пошуку якісних критеріїв. Пошук кількісних критеріїв оцінки різних аспектів науково-навчально-виховного процесу, які подають об'єктивну інформацію про сильні й слабкі грані діяльності ВНЗ, — необхідна передумова вдосконалювання його роботи. Саме тому, спробуємо крізь призму якісних показників побачити, вивести деякі кількісні показники (критерії). Інакше кажучи, формалізувати гуманітарну діяльність із метою об'єктивної оцінки ефективності роботи ВНЗ, його підрозділів і окремих викладачів.

Відповідно до положення "Про планування та облік навантаження науково-педагогічних працівників НУБіП України", затвердженого ректором, бюджетна частина посадового окладу складається з 5-ти видів робіт: навчальної; наукової; впроваджувальної; науково-методичної; культурно-виховної. Те ж саме в індивідуальному плані викладача, за яким він звітує наприкінці року. Річний бюджет часу для науково-педагогічного працівника (НПП) становить 1548 годин (258 шестигодинних робочих днів).

Розроблена в НУБіП України методика визначення рейтингу суб'єктів діяльності (автор методики — Шостак А.В.) дозволяє оцінити якість навчально-виховного процесу за допомогою кількісних показників (критеріїв). І не тільки оцінити, але й оптимізувати його організацію, поліпшити керування, мотивацію до праці, визначити місце даного навчального закладу серед однопрофільних закладів тої або іншої галузі. Це — головна мета розробленої методики.

Як відомо, усе пізнається в порівнянні: відношенні того, що маємо до того, що необхідно або бажано мати (нормативу). Числовим визначником такого відношення є коефіцієнт. Тому й суть методики зводиться до визначення коефіцієнтів, що найбільш повно характеризують навчально-науково-виховний процес і його суб'єктів.

На рис. 1 представлена геометрична інтерпретація викладеної методики. Звичайно, зображені межі й обсяг видів діяльності мають досить умовний, еталонний характер. Це, по-суті, нормативи. У реальному житті питома вага кожного з видів діяльності може змінюватися, що відображено в індивідуальних планах викладачів.

Рис. 1. Розрахунок норм часу по видах робіт для НПП НУБіП України

Таблиця 1. Фрагмент рейтингової оцінки науково-педагогічних працівників НУБіП України за основними видами діяльності

Рис. 2. Рейтинг навчально-наукових інститутів НУБіП України за 2004 рік (за загальним коефіцієнтом)

  1. Природничо-гуманітарний
  2. Технічний
  3. Ветеринарної медицини, якості і безпеки продукції АПК
  4. Тваринництва та водних біоресурсів
  5. Бізнесу
  6. Лісового та садово-парковогогосподарства
  7. Земельних ресурсів,правознавства та педагогіки
  8. Рослинництва, грунтознавства та екології

Перспективи впровадження системи. У відповідності зі статтею 58 Закону України "Про освіту" і положенням "Про заходи заохочення переможців" рейтингова оцінка діяльності колективу НУБіП України дає можливість застосовувати для тих НПП і керівників підрозділів, які займуть більш високі місця в рейтингу, різні форми заохочень: подання до нагород Президента — орденів, відзнак, почесних звань; присвоєння вчених звань, просування за посадою, преміювання, надбавки, нагородження дипломами, грамотами, продовження роботи на наступний строк, інші види матеріального й морального стимулювання.

Розроблена методика (система) сприяє ідеї проведення істотної децентралізації, тобто передачі окремих важелів керування фінансовими потоками й основними видами діяльності нижчим управлінським рівням, які забезпечують прийняття й більш професійне виконання тих або інших рішень.

В НУБіП України проводиться велика робота з підготовки необхідних документів для приєднання України до Болонської декларації. Мета цього входження — інтеграція системи освіти України в систему європейських стандартів освіти. Ставши складовою "болонського потягу", ми отримаємо європейське визнання власних дипломів, створимо передумови, за яких молоді українці зможуть навчатися і працювати в Європі і в Америці, а громадяни інших держав зможуть отримувати рівноцінні (конвертовані) дипломи у нас.

Впевнений, що викладений доробок (методика рейтингу) стане важливим чинником інтеграції нашої вищої освіти в європейський простір.

Це ефективний інструмент для керівника, котрий отримує безпосередній зворотній зв'язок з кожним із суб'єктів діяльності університету. Розроблена система може бути цілком адаптована до оцінки діяльності університетів інших галузей.

Контактна інформація: Шостак А.В., тел. 527-88-83

 

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook