Практична підготовка очима студентів
Навчальна практика з радіобіології та радіоекології є важливою складовою професійної підготовки студентів, яка дозволяє застосувати отримані теоретичні знання на практиці, закріпити навички роботи з вимірювальною апаратурою та поглибити розуміння радіоекологічних процесів у природному середовищі. Цього року практику проходили: Стецько Софія, Толошна Валерія, Слепченко Ігор, Шиденко Олександр, Кубрак Максим, Черниш Єлизавета, Рак Олександра, Бай Богдан, Дяченко Данило, Сушкіна Марина, Мартиненко Анна та Меліхова Таїсія.
Перший день практики розпочався з проведення вступного інструктажу з техніки безпеки. Іллєнко Володимир Віталійович детально пояснив студентам правила поводження з вимірювальною технікою, особливості роботи в природному середовищі, а також порядок дій під час виконання польових та лабораторних досліджень. Було наголошено на важливості дотримання техніки безпеки при роботі з приладами для вимірювання іонізуючого випромінювання. Незважаючи на те, що практика проводилася в екологічно безпечній зоні, і рівень радіоактивності залишався у межах природного фону, дотримання встановлених процедур і правил роботи залишалося обов’язковим для всіх учасників.
Наступного дня практика проходила у Голосіївському лісі. Основна мета — вимірювання ПАЕД гамма-випромінювання, поверхневої активності 137Cs, величини ПЕД від 137Cs, відбір зразків ґрунту та рослинності для аналізу в лабораторії, оцінка біорізноманіття. Для цього працювали з приладами спектрометр МКГ-АТ1321 та радіометр РКГ-14 Virtuoso.
Ми мали змогу власноруч провести вимірювання, зафіксувати отримані значення та провівши аналіз отриманих результатів сформувати висновки щодо радіоекологічної ситуації на досліджуваній ділянці парку. Важливим аспектом стало розуміння просторової неоднорідності радіоактивного забруднення навіть у межах одного природного об'єкта.
Наступний день був присвячений роботі в нещодавно відкритій лабораторії моніторингу довкілля. Тут ми працювали над підготовкою зразків ґрунту та рослинності для подальшого аналізу на гамма спектрометрі СЕГ-001. Після висушування зразків, їх потрібно було подрібнити, завантажити у посудини для вимірювання, зважити та промаркувати.
Після цього зразки ґрунту та рослин були виміряні на спектрометрі СЕГ-001 “АКП-С”, що дало можливість визначити активність радіонуклідів (137Cs, 40K, 232Th та 226Ra) у різних компонентах біосфери на досліджуваній території.
Далі ми активно працювали над оформленням результатів досліджень. Було проведено узагальнення даних, побудова графіків, таблиць, а також підготовлено аналітичні висновки. Усі дані систематизувалися відповідно до наукових стандартів, що дало змогу глибше зрозуміти динаміку розподілу радіонуклідів у природному середовищі.
Останній, п’ятий день практики завершився здачею звітів. Ми представили результати власної роботи, а також колективну доповідь групи.
Практика з радіоекології стала надзвичайно цінним етапом навчання, який дозволив нам не лише здобути практичні навички, а й краще усвідомити значення моніторингу радіаційного забруднення для охорони навколишнього середовища та збереження здоров’я людини. Завдяки спільній роботі, взаємопідтримці та зацікавленості в темі, група успішно впоралася з поставленими завданнями.
Такий досвід надихнув нас до подальшого наукового пошуку та формує в них відповідальне ставлення до екологічної безпеки країни.
Толошна Валерія, Стецько Софія,
Студентки спеціальності 101 “Екологія”
Навчальна практика є важливою частиною процесу підготовки фахівців у закладах вищої освіти.
З 9 по 13 червня 2025 року у екологів 3-го курсу 1-ї групи розпочалася навчальна практика з радіобіології та радіоекології. Загальною метою було закріпити отриманні знання після навчального процесу, а також формування ключових практичних умінь. Ми пройшли навчання з використання сучасних дозиметричних приладів та обладнання, необхідних для оцінки радіаційного стану. Додатково набули практичних навичок відбору й підготовки проб із довкілля, проведення радіометричних вимірювань, а також подальшої обробки та аналізу отриманих результатів, щоб на основі них робити обґрунтовані висновки та формулювати рекомендації.
Під час практики ми ґрунтовно дослідили закономірності накопичення й маршрути міграції радіонуклідів, зокрема 137Cs, у природних екосистемах. Це знання є ключовим для об’єктивної оцінки ризиків і розроблення ефективних заходів радіаційного захисту. У межах курсу «Радіобіологія та радіоекологія» ми детально проаналізували джерела іонізуючого випромінювання в довкіллі, механізми його впливу на клітинному й організменному рівнях, а також принципи захисту живих організмів від іонізуючої радіації. Окремо зосередилися на шляхах надходження радіонуклідів у рослини, тварин і людину та на методах запобігання їх накопиченню в продукції сільського й лісового господарств.
Детально ознайомилися та використали на практиці такі прилади, як радіометр РКГ-14 "VIRTUOSO" та спектрометр МКГ АТ-1321. Радіометр РКГ-14 "VIRTUOSO" — це сучасний портативний прилад, що використовується для контролю радіаційної обстановки в навколишньому середовищі. Спектрометр МКГ АТ-1321 — це переносний прилад, призначений для спектрометричного аналізу гамма-випромінювання. Під час навчальної практики застосування дозиметра РКГ-14 «VIRTUOSO» й спектрометра МКГ АТ-1321 наблизило заняття до реальних радіоекологічних задач: ми не лише виміряли рівні γ-випромінювання в Голосіївському лісі, а й завдяки спектрометричному аналізу розпізнали характерні «підписи» радіонуклідів на спектрах гамма випромінювання, що дало змогу критично інтерпретувати результати й оцінювати радіаційну ситуацію значно глибше, ніж за допомогою звичайних дозиметричних методів. Додатково студенти відпрацювали процедури калібрування приладів у польових умовах, навчилися швидко фіксувати й валідувати аномальні показники, а також формувати первинні рекомендації щодо радіаційної безпеки за різних сценаріїв природокористування.
Таким чином, навчальна практика з курсу «Радіобіологія та радіоекологія» дала змогу опанувати методики відбору проб, проведення польових вимірювань і спектрометричного аналізу, а також навчила критично трактувати результати з огляду на реальний стан довкілля. Отримані знання й уміння становлять вагому основу для подальшої професійної діяльності в галузях екології, радіоекологічного моніторингу та природоохоронної роботи.
Городнича Лілія, студентка 3 курсу 1 групи,
спеціальність 101 «Екологія»