Обмін досвідом з міжнародними партнерами для підвищення якості освітнього процесу на факультеті тваринництва та водних біоресурсів
Реалізація міжнародних проєктів, яких на факультеті тваринництва та водних біоресурсів виконується значна кількість, відкриває унікальні можливості обміну досвідом, знайомства з кращими практиками, що сприяє покращенню якості освітнього процесу та наукових досліджень.
Науково-педагогічні працівники факультету тваринництва та водних біоресурсів на чолі з деканом Русланом КОНОНЕНКОМ та завідувачами кафедр постійно працюють над покращенням начальних планів для здобувачів вищої освіти, робочих програм дисциплін, підвищенням педагогічної майстерності та використовують під час викладання сучасні методи навчання. Однією з них є методика перевернутого класу (flipped classroom).
З метою опанування цього методу викладання, здобуття практичних навичок його реалізації та набуття досвіду в рамках реалізації проєкту LEARNSAVE (Learning under attacks — sustainable education at risk in Ukrainian universities), який фінансується Швецьким інститутом, у період з 20 до 24 січня 2025 року в Швецькому університеті сільськогосподарських наук, м. Упсалла (SLU) було організовано стажування викладачів Національного університету біоресурсів і природокористування України, Полтавського державного аграрного університету, Одеського державного аграрного університету і Таврійського державного агротехнологічного університету ім. Д. Моторного. Від НУБіП України участь у стажуванні взяли Тарас ЯКУБЕЦЬ, старший викладач кафедри генетики, розведення та біотехнології тварин та Михайло МАТВЄЄВ, старший викладач кафедри технологій виробництва молока та м’яса.
Цікава і насичена програма стажування передбачала як теоретичне навчання, так і виконання практичних завдань. Перший день було присвячено знайомству учасників і тренерів, якими були представниці відділу розвитку освіти SLU Alexandra D´URSO та Minha PARK, підготовці матеріалів для створення відеолекцій та розгляду теоретичних питань використання перевернутого класу в освітньому процесі.
Під час другого дня стажування викладачі мали можливість ознайомитись з практичним досвідом використання «flipped classroom» під час викладання, адже з цікавою доповіддю виступила Dr. Galia ZAMARATSKAIA, координаторка проєкту LEARNSAVE, професорка Шведського університету сільськогосподарських наук. Її виступ викликав жваве обговорення, результатом якого були конструктивні висновки для усіх учасників проєкту.
Під час другої частини цього дня учасники отримали практичне завдання, яке полягало у знайомстві з сучасними інструментами створення відеолекцій.
Наступного дня учасники стажування ознайомились з стратегіями дизайну електронного навчання, цифровими інструментами та системою для онлайн-викладання та навчання, а також цифровим оцінюванням результатів навчання здобувачів. Ці матеріали представили працівники відділу розвитку освіти SLU Minha PARK та Cecilia ALMLÖV. Після цього викладачі відвідали професійну відеостудію, яка працює в SLU, а співробітник студії Markus MILLARD розповів про можливості для викладачів щодо створення відеолекцій, подкастів, інтерв’ю, що активно використовуються в освітньому процесі.
Четвертий день стажування був дуже насичений, адже учасники прослухали цікаву лекцію від викладача SLU Malte B. Rödl, який дуже ретельно розкрив питання використання штучного інтелекту в освіті. Спікер зупинився на декількох ключових аспектах цього питання, зокрема контролю користування сервісами AI, критичного аналізу отриманих результатів, синтезованих штучним інтелектом, а також розробці чітких принципів використання АІ в освітньому середовищі. Доповідь пана Rödl викликала активне обговорення серед учасників і викладачів тренінгу, в ході якого було обговорено різні аспекти і підходи регулювання імплементації АІ в освітній процес.
Після жвавої дискусії учасники тренінгу перемістились в студію відеозапису, де їх вже чекав Markus MILLARD. Тут кожен викладач мав можливість записати власне відео з презентацією свого навчального курсу. Це був цікавий і корисний досвід для викладачів, адже такі матеріали будуть необхідні для створення власних відеолекцій.
Завершальний день стажування розпочався з лекції Alexandra D´URSO, яка є фахівцем з розвитку освіти. Доповідачка презентувала учасникам тренінгу універсальний дизайн для електронного навчання, поділилась практичним досвідом розробки робочих програм та електронних курсів, застосування сучасних цифрових інструментів для підготовки цікавих освітніх матеріалів.
Після цього кожен викладач презентував результати виконання завдання, яке отримали від тренерів курсу. Воно полягало у створенні власної відеолекції за допомогою програми ScreenPal. Всі учасники виконали поставлене завдання, а тренери високо оцінили набутті компетентності викладачів щодо створення сучасних матеріалів для навчання.
У підсумковій дискусії було обговорено результати навчання, особливості імплементації методології перевернутого класу з урахуванням індивідуальних підходів до навчання і викладання, особливостей навчальних дисциплін тощо. Досвідчені тренери проєкту поділились враженнями щодо високого рівня підготовки викладачів з України, їх активності та цілеспрямованості для покращення освітнього процесу.
Стажування в Швецькому університеті сільськогосподарських наук було надзвичайно цікавим і корисним для викладачів всіх університетів, адже завдяки йому вдалось отримати цінний досвід використання інтерактивних методів навчання, використання АІ в освіті, розробки електронних курсів, що сприятиме удосконаленню освітнього процесу та підвищенню якості освіти.
Висловлюємо щиру вдячність ректору та ректорату НУБіП України, координаторам проєкту LEARNSAVE Наталії ГРИЩЕНКО та Галії ЗАМАРАЦЬКІЙ за можливість брати участь в цьому проєкті, а також тренерам Alexandra D´URSO та Minha PARK за високий рівень організації, цікаві та корисні заняття і підтримку розвитку освіти в Україні!
Тарас ЯКУБЕЦЬ, Михайло МАТВЄЄВ,
старші викладачі факультету
тваринництва та водних біоресурсів