На базі Ірпінського фахового коледжу НУБіП України відбувся круглий стіл із теми «Особливості акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти»
Акредитація освітньо-професійних програм є однією з найважливіших процедур в галузі фахової передвищої освіти. Ця процедура підтверджує відповідність програм вимогам та стандартам, та гарантує якість навчання.
23 березня 2023 року на базі Ірпінського фахового коледжу НУБіП України відбулася зустріч за круглим столом із теми «Особливості акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти», організована командою Державної служби якості освіти України та управління Служби у Київській області, для директорів, заступників директорів ЗФПО та директорів закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
Модератором заходу була Лілія Кревська, начальник управління Служби у Київській області. Зустріч відбулася за участі Олександра Якименка, першого заступника Голови Служби, Наталії Вітранюк, директора департаменту контролю у сфері вищої, фахової передвищої освіти і освіти дорослих Служби, Віктора Мельника, директора Державної освітньої установи «Навчально-методичний центр з питань освіти», Наталії Устенко, головного спеціаліста відділу професійної, фахової передвищої, вищої освіти, науки та інноваційної діяльності департаменту освіти і науки Київської облдержадміністрації. Досвідом проходження процедури акредитації освітньо-професійних програм поділилися Дмитро Костюк, директор Ірпінського фахового коледжу НУБіП України та Вікторія Сова, заступника директора з навчальної роботи коледжу.
Під час наради обговорено особливості акредитації освітньо-професійних програм та надано відповіді на актуальні запитання освітян щодо нюансів та особливостей процедури.
Олександр Якименко виступив щодо питань акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти. Олександр Васильович наголосив, що 2022 рік став роком старту процесу акредитації освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти. Підкреслив, що акредитація це визначення відповідності її вимогам і критеріям оцінювання якості та допомога закладам у визначенні слабких і сильних сторін відповідної програми, а головне підтвердження того, що заклад дає саме якісні знання за пропонованою здобувачам освіти програмою. Закликав заклади освіти, які перебувають в безпечних умовах, проходити акредитацію, нині повноцінно працює система для проведення акредитаційної експертизи, за кожною галуззю та спеціальностями є представники експертної спільноти.
У своїй промові Наталія Устенко зупинилась на ступеневій освіті, наголосила на забезпеченні належної якості підготовки фахівців і забезпеченні їх конкурентоспроможності на ринку праці. Зауважила, що закладам освіти варто докладати максимальних зусиль по залученню абітурієнтів, а для цього має забезпечуватись на належному рівні якість освіти.
З доповіддю про діяльність колективу в цей непростий рік – в умовах повномасштабної війни, розв’язаної російською федерацією, виступив очільник коледжу Дмитро Костюк. У своїй доповіді директор коледжу окреслив основні досягнення колективу та детально зупинився на проведеній роботі колективу щодо зміцнення та відновлення матеріально-технічної бази, яка зазнала пошкоджень та часткових руйнувань у ході російської агресії. Особливу увагу Дмитро Андрійович акцентував увагу на безпеці всіх учасників освітнього процесу, зазначивши, що в коледжі в умовах воєнного стану вдало функціонує змішаний формат навчання, а всі зусилля колективу спрямовані саме на забезпечення якості надання освітніх послуг здобувачам освіти.
Наталія Вітранюк акцентувала увагу на приведенні документів закладів освіти у відповідність до норм чинного законодавства, зокрема статуту, ліцензій, сертифікатів про акредитацію та внутрішніх документів, приділила увагу практичним аспектам підготовки закладів фахової передвищої освіти до процедури акредитації та відповіла на актуальні питання керівників закладів фахової передвищої освіти.
Віктор Мельник доповів про результати проведених акредитаційних експертиз та зупинився на критеріях, які дають можливість визначити рівень відповідності освітньо-професійної програми сучасним вимогам та очікуваної заінтересованими сторонами підготовки. Критерії застосовуються як експертами під час проведення акредитаційної експертизи, так і закладом освіти для самооцінювання освітньо-професійної програми й освітньої діяльності за цією програмою. Закликав освітян щосеместрово давати відповіді на опитувальник, що допоможе оцінити ту ж таки якість освітньої програми та готовність до проходження акредитації ОПП. Наголосив звернути увагу на забезпеченні механізму індивідуальної освітньої траєкторії та важливість зарахування результатів навчання, отриманих здобувачами освіти в неформальній освіті.
Віктор Миколайович зазначив, що акредитація це не стільки контрольний захід, скільки, орієнтування в потребах здобувачів освіти і ринку праці, допомога закладу рухатися шляхом удосконалення, адже випускники коледжів відіграватимуть важливу роль у повоєнній відбудові України. Вкрай важливим завданням є створення умов для постійного підвищення якості надання освітніх послуг у ЗФПО, зокрема й шляхом акредитації освітньо-професійних програм.
Власним досвідом з підготовки до акредитації поділилися Вікторія Сова, адже по Ірпінському фаховому коледжу НУБіП України Акредитаційною комісією ДСЯО України 7 березня 2023 року було ухвалено рішення про первинну акредитацію строком на 5 років освітньо-професійних програм «Економіка» та «Маркетинг», за якими здійснюється підготовка фахових молодших бакалаврів. Вікторія Миколаївна акцентувала увагу учасників круглого столу на питаннях підготовки, проведення та результатах акредитації. Акредитація це дійсно важливий процес, який потребує значних зусиль, злагодженої та командної роботи, це варто робити, тому що завдяки такій процедурі, коледж має реальну можливість визначити свої сильні та слабкі сторони і отримати незалежну оцінку освітньої діяльності закладу від зовнішніх експертів.
Наприкінці заходу очільник коледжу Дмитро Костюк подякував організаторам зустрічі за можливість проведення даного заходу на базі Ірпінського фахового коледжу НУБіП України та запросив гостей на екскурсію коледжем та огляд матеріально-технічної бази.
Переконані, що обговорення важливих питань круглого столу допоможе виявити проблеми, пов'язані з якістю фахової передвищої освіти та розробити способи їх вирішення, а також сприятиме покращенню якості освітнього процесу та успішному проходженню акредитації закладами фахової передвищої освіти.
Оксана Погоріла,
методист коледжу