ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ З ДИСЦИПЛІНИ "ПОМОЛОГІЯ"
Структура і зміст програми агрономічно-ознайомчої практики з дисципліни «Помологія»
№ п/п |
Назва теми |
Всього, год |
Теоретичних, год |
Практичних, год |
1.
|
Оцінювання загального стану рослин плодових культур |
5 |
1 |
4 |
2.
|
Морфологічні ознаки вегетативних органів, особливості росту та тип плодоношення рослин плодових культур |
5 |
1 |
4 |
3.
|
Будова, ознаки та властивості квіток і плодів |
5 |
1 |
4 |
4.
|
Оцінювання сортів за врожайністю |
5 |
1 |
4 |
5.
|
Помологічний опис сортів |
5 |
1 |
4 |
|
Всього |
25 |
5 |
20 |
ТЕМА 1. ОЦІНЮВАННЯ ЗАГАЛЬНОГО СТАНУ РОСЛИН ПЛОДОВИХ КУЛЬТУР.
Мета: набути практичних навичок у оцінюванні загального стану рослин сортів плодових і ягідних культур і визначенні їх адаптаційної здатністі.
Організація проведення практики:
1. Перед початком практики студенти в обов'язковому порядку проходять інструктаж із техніки безпеки.
2. Викладач керівник практики пояснює студентам методики за кими будуть проводитись оцінювання.
3. Практична участь кожного студента в оцінюванні стану плодових дерев.
Студенти ведуть щоденники навчальної практики, куди записують тему заняття, завдання, характеристику об'єктів, послідовність і техніку виконання робіт.
Завдання: Кожен студент отримує завдання — Дати оцінку загального стану рослин 2–3 сортів яблуні, черешні, малини, суниці; встановити адаптаційну здатність 2–3 сортів.
Об’єкти, матеріали та обладнання: плодоносні насадження яблуні, черешні, смородини чорної, малини.
Аналіз якості виконаної роботи. Викладач контролює виконання усіх процесів, вказує на недоліки і пояснює шляхи їх усунення. В кінці підводяться підсумки і викладач оголошує кожному студенту оцінки за виконаня завдання і виставляє їх у щоденник.
ТЕМА 2. МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ ВЕГЕТАТИВНИХ ОРГАНІВ, ОСОБЛИВОСТІ РОСТУ ТА ТИП ПЛОДОНОШЕННЯ РОСЛИН ПЛОДОВИХ КУЛЬТУР
Мета: набути практичних навичок у встановленні варіювання морфологічних ознак вегетативних органів рослин яблуні, груші, вишні, абрикоси на прикладі опису плодоносних дерев 2–3 сортів по кожній культурі та встановити в них переважаючий тип плодоношення.
Організація проведеная практики:
1. Викладач керівник практики пояснює студентам принципи варіювання морфологічних ознак вегетативних органів рослин плодових культур.
2. Перед початком практики студенти в обов'язковому порядку проходять інструктаж із техніки безпеки.
3. Практична участь кожного студента у визначенні варіювання морфологічних ознак вегетативних органів рослин плодових культур.
Студенти ведуть щоденники навчальної практики, куди записують тему заняття, завдання, характеристику об'єктів послідовність і техніку виконання робіт.
Завдання. Кожен студент отримує завдання — описати рослини 2–3-х нових та районованих сортів яблуні, груші, вишні та абрикоси, які характеризуються значним варіюванням морфологічних ознак вегетативних органів дерев.
Об’єкти, матеріали та обладнання: молоді та плодоносні насадження декількох сортів яблуні, груші, вишні та абрикоси в період вегетації; лінійки, штангенциркулі, робочі зошити.
Аналіз якості виконаної роботи. Викладач контролює виконання усіх процесів, вказує на недоліки і пояснює шляхи їх усунення. Наприкінці підводяться підсумки і викладач оголошує кожному студенту оцінки за виконані завдання і виставляє їх у щоденник.
ТЕМА 3. БУДОВА, ОЗНАКИ ТА ВЛАСТИВОСТІ КВІТОК І ПЛОДІВ
Мета: набути практичних навичок у визначенні будову квітки і плоду плодових культур; простежити розвиток генеративної сфери та окремих тканин від квітки до плоду; дослідити варіювання морфологічних, біологічних і господарсько цінних ознак плодів названих культур залежно від сорту.
Організація проведення практики:
1. Викладач пояснює студентам принципи варіювання будови квітки і плоду кісточкових, зерняткових та ягідних культур.
2. Перед початком практики студенти проходять інструктаж із техніки безпеки.
3. Практична участь кожного студента у проведенні досліджень варіювання морфологічних, біологічних і господарсько цінних ознак плодів названих культур залежно від сорту.
Студенти ведуть щоденник навчальної практики, куди записують тему заняття, характеристику об'єктів (порода та вік підщепи, сорт прищепи), послідовність і техніку виконання робіт.
Завдання: Кожен студент отримує завдання — визначити основні параметри варіювання ознак суцвіть, квіток і плодів у 2–3 сортів. Результати записати в таблицю за формою передбаченою методикою.
Об’єкти, матеріали та обладнання. Насадження нових і перспективних сортів яблуні і груші в період цвітіння та знімальної стиглості плодів, зразки останніх, гербарій квіток, леза безпечної бритви, стереоскопічні мікроскопи МБС-1…10, ножі, вага, штангенциркулі, лінійки, олівці хімічні, столовий посуд.
Аналіз якості виконаної роботи. Викладач контролює виконання завдань, вказує на недоліки та пояснює шляхи їх усунення, оголошує студенту оцінки за кожне виконане завдання та виставляє їх у щоденник.
ТЕМА 4. ОЦІНЮВАННЯ СОРТІВ ЗА ВРОЖАЙНІСТЮ
Мета занять: Набути практичних навиків у роботі із видами обліків урожаю плодових і ягідних культур; навчитися групувати сорти за врожайністю.
Організація проведеная практики:
1. Викладач керівник практики пояснює студентам основні видами обліків урожаю плодових і ягідних культур.
2. Перед початком практики студенти в обов'язковому порядку проходять інструктаж із техніки безпеки.
3. Практична участь кожного студента у визначенні урожайності плодових культур
Студенти ведуть щоденники навчальної практики, куди записують тему заняття, завдання, характеристику об'єктів послідовність і техніку виконання робіт.
Завдання. Визначити окомірно ступінь плодоношення в балах і урожайність у кілограмах, обсипання плодів у 2-3 перспективних сортів основних плодових і ягідних культур. На цих же рослинах провести ваговий облік урожаю. Згрупувати сорти за фактичною врожайністю і порівняти їх за цією ознакою з контрольними.
Об’єкти, матеріали та обладнання: насадження перспективних сортів основних плодових і ягідних культур, плодові сумки та відра, вага і тара для зібраних плодів і ягід.
Аналіз якості виконаної роботи. Викладач контролює виконання завдань, вказує на недоліки та пояснює шляхи їх усунення, оголошує студенту оцінки за кожне виконане завдання та виставляє їх у щоденник.
ТЕМА 5. ПОМОЛОГІЧНИЙ ОПИС СОРТІВ
Мета занять — освоїти методику помологічного опису сортів основних плодових і ягідних рослин, вивчаючи живі об’єкти та знайомлячись з фаховою літературою.
Організація проведеная практики:
1. Викладач керівник практики пояснює студентам методику за якою робиться опис плодових і ягідних культур.
2. Перед початком практики студенти в обов'язковому порядку проходять інструктаж із техніки безпеки.
3. Практична участь кожного студента
Студенти ведуть щоденники навчальної практики, куди записують тему заняття, завдання, характеристику об'єктів послідовність і техніку виконання робіт.
Завдання. Відповідно до індивідуального завдання, підготувати повний помологічний опис 2-3 сортів, вказати його недоліки і достоїнства, обґрунтувати перспективність.
Об’єкти, матеріали та обладнання: Плодоносні насадження районованих і перспективних сортів основних плодових і ягідних культур. Наукова, науково-популярна література, в якій наведено повний або стислий опис сучасних сортів плодових і ягідних культур.
Аналіз якості виконаної роботи. Викладач контролює виконання завдань, вказує на недоліки та пояснює шляхи їх усунення, оголошує студенту оцінки за кожне виконане завдання та виставляє їх у щоденник.
ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ
Після закінчення навчальної практики студенти звітують про виконання програми практики. Форма звітності студента за практику – це подання письмового звіту та здачі заліку. Для якісного формування звіту та підготовки до його захисту студентам необхідно виділити 3 передостанніх днів у межах практики для самостійної роботи. Останній день практики – день захисту звітів.
Студент захищає звіт перед комісією, яка призначається завідувачем кафедри. Комісія складається з безпосереднього керівника практики та не менше одного викладача кафедри. Комісія приймає диференційований залік у вищому навчальному закладі в останні дні його проходження. Результат заліку за практику вноситься у заліково-екзаменаційну відомість і у залікову книжку студента за підписом керівника практики від кафедри (табл.).
Схема орієнтовного розподілу балів за навчально-ознайомлювальну практику
Вид контролю
|
Тема
|
Бал
|
% від загальної оцінки
|
1.
|
Оцінювання загального стану рослин плодових культур
|
20
|
70
|
2.
|
Морфологічні ознаки вегетативних органів, особливості росту та тип плодоношення рослин плодових культур
|
20
|
|
3.
|
Будова, ознаки та властивості квіток і плодів
|
20
|
|
4.
|
Оцінювання сортів за врожайністю
|
20
|
|
5.
|
Помологічний опис сортів
|
20
|
|
Всього за поточний контроль
|
70
|
||
Підсумковий контроль (диференційований залік)
|
30
|
30
|
|
Разом
|
100
|
100
|
Оцінка національна
|
Визначення оцінки ЄКТС
|
Рейтинг здобувача, бали
|
Відмінно
|
Відмінне виконання лише з незначною кількістю помилок
|
90–100
|
Добре
|
В загальному правильна робота з певною кількістю грубих помилок
|
74–89
|
Задовільно
|
Непогано, але зі значною кількістю недоліків
|
60-73
|
Незадовільно
|
Потрібно працювати перед тим як отримати залік
|
0–59
|