August 15, 2023
Кафедра с.г. машин та системотехніки ім. акад. П.М. Василенка
Повномасштабне воєнне вторгнення Російської федерації на територію України, розпочате 24 лютого 2022 року, спричинило комплекс суттєвих змін в нашому університеті.
Згідно Указу Президента № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» українські заклади освіти почали працювати за дистанційною формою навчання. При цьому організація дистанційної форми навчання набула певної специфіки, враховуючи різні фактори, серед яких визначальними виявились безпека учасників освітнього процесу в закладах освіти.
Якщо, в період пандемії умови для дистанційного навчання у всіх категорій студентів були однаковими, то в умовах воєнного стану виникли питання наявності матеріально-технічної бази та інших соціально-психологічних аспектів.
Передусім проблеми технічного характеру пов’язані з:
– відсутністю або обмеженим доступом до індивідуальних технічних засобів навчання;
– обмеженим доступом до інтернету (відсутність інтернет-зв’язку; швидкість Wi-Fi роутерів може бути лімітованою; відсутність Wi-Fi точок у деяких укриттях);
– неможливістю облаштування комфортного місця для навчання; наявність перебоїв з освітленням).
Основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання інтерактивних технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання.
Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це в аудиторії чи дистанційно.
За змішаного навчання відмінною також є роль викладачів. Тут вони є передусім помічниками навчального процесу, основна мета яких не оцінити студентів на екзамені, а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби.
Основні компоненти змішаного навчання:
1. Живі події. По суті, «живе спілкування» передбачає частину звичної роботи “в аудиторії” з викладачами та іншими студентами. Залежно від системи змішаного навчання у конкретному випадку кількість та форми офлайн-активності різні. Проте, вона - необхідна як частина навчального процесу.
2. Онлайн-контент (самостійне навчання). Під час такої форми роботи студент самостійно опрацьовує матеріали у зручному для нього темпі та місці. Важливо, щоб викладачі надавали повні та зрозумілі інструкції щодо тієї роботи, яку має самостійно зробити студент.
3. Співпраця. Поєднує два ключових елементи: робота з однокурсниками і робота з викладачами. Завдяки роботі з однокурсниками студенти можуть знаходити нові рішення та ділитися отриманим досвідом та знаннями. Важливо, що подібна співпраця відбувалася як в аудиторії під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соціальні мережі.
4. Оцінка. Оцінка важлива як для студентів, так і для викладачів. Студенти можуть стежити за своїм прогресом, а викладачі - оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне спілкування.
5. Додаткові матеріали. Додаткові матеріали можуть охоплювати роздруковані матеріали, схеми, інтернет-ресурси тощо.
Таким чином, змішане навчання дозволяє зробити процес навчання творчим та індивідуальним, а поєднання електронного навчання з аудиторним призводить до підвищення його ефективності та сприяє відновленню зацікавленості студентів в отриманні якісних знань та вселяє впевненість в їх затребуваності в майбутньому, після закінчення воєнних дій.
Віктор Мартишко, доцент кафедри СГМС імені академіка П.М. Василенка