ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ

August 15, 2023
Кафедра с.г. машин та системотехніки ім. акад. П.М. Василенка
Повномасштабне воєнне вторгнення Російської федерації на територію України, розпочате 24 лютого 2022 року, спричинило комплекс суттєвих змін в нашому університеті.

    Згідно Указу Президента № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» українські заклади освіти почали працювати за дистанційною формою навчання. При цьому організація дистанційної форми навчання набула певної специфіки, враховуючи різні фактори, серед яких визначальними виявились безпека учасників освітнього процесу в закладах освіти.

    Якщо, в період пандемії умови для дистанційного навчання у всіх категорій студентів були однаковими, то в умовах воєнного стану виникли питання наявності матеріально-технічної бази та інших соціально-психологічних аспектів.

Передусім проблеми технічного характеру пов’язані з:
 – відсутністю або обмеженим доступом до індивідуальних технічних засобів навчання;
– обмеженим доступом до інтернету (відсутність інтернет-зв’язку; швидкість Wi-Fi роутерів може бути лімітованою; відсутність Wi-Fi точок у деяких укриттях);
– неможливістю облаштування комфортного місця для навчання; наявність перебоїв з освітленням).
Основна відмінність змішаного навчання від звичайної системи – активне використання інтерактивних технологій, щоб знайти матеріал і отримати нові знання.
Наприклад, частина інформації розподіляється на групову роботу, частина – на самостійне вивчення. Це не залежить від того, відбувається це в аудиторії чи дистанційно.
За змішаного навчання відмінною також є роль викладачів. Тут вони є передусім помічниками навчального процесу, основна мета яких не оцінити студентів на екзамені, а активно взаємодіяти з ними, відстежувати прогрес та допомагати у разі потреби.
Основні компоненти змішаного навчання:
1. Живі події. По суті, «живе спілкування» передбачає частину звичної роботи “в аудиторії” з викладачами та іншими студентами. Залежно від системи змішаного навчання у конкретному випадку кількість та форми офлайн-активності різні. Проте, вона - необхідна як частина навчального процесу.
2. Онлайн-контент (самостійне навчання). Під час такої форми роботи студент самостійно опрацьовує матеріали у зручному для нього темпі та місці. Важливо, щоб викладачі надавали повні та зрозумілі інструкції щодо тієї роботи, яку має самостійно зробити студент.
3. Співпраця. Поєднує два ключових елементи: робота з однокурсниками і робота з викладачами. Завдяки роботі з однокурсниками студенти можуть знаходити нові рішення та ділитися отриманим досвідом та знаннями. Важливо, що подібна співпраця відбувалася як в аудиторії під час виконання групових завдань, так і через електронну пошту чи соціальні мережі.
4. Оцінка. Оцінка важлива як для студентів, так і для викладачів. Студенти можуть стежити за своїм прогресом, а викладачі - оцінювати їхні знання та корегувати процес навчання через індивідуальне спілкування.
5. Додаткові матеріали. Додаткові матеріали можуть охоплювати роздруковані матеріали, схеми, інтернет-ресурси тощо.
Таким чином, змішане навчання дозволяє зробити процес навчання творчим та індивідуальним, а поєднання електронного навчання з аудиторним призводить до підвищення його ефективності та сприяє відновленню зацікавленості студентів в отриманні якісних знань та вселяє впевненість в їх затребуваності в майбутньому, після закінчення воєнних дій.
 

        Віктор Мартишко, доцент кафедри СГМС імені академіка П.М. Василенка


 
 
 
 
Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook