Викладачі факультету захисту рослин, біотехнологій та екології взяли участь в позачерговому засіданні наукового комітету PAEW з метою консолідації позиції

August 18, 2023

   17 серпня 2023 року відбулося позачергове засідання наукового комітету PAEW з метою консолідації позиції до якого долучилися викладачі, науковці з різних куточків України, зокрема й факультет захисту рослин, біотехнологій та екології НУБіП України.

  Фахову екологічну та наукову спільноту неабияк сколихнув і обурив проєкт «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти», що був підготовлений для громадського обговорення та оприлюднений 8 серпня 2023 року на сайті Міністерства освіти і науки України. Асоціація професіоналів довкілля PAEW звертається до всіх своїх членів, партнерів – ЗВО, які готують фахових екологів, інженерів довкілля, з проханням підтримати лист асоціації, долучитись до громадського обговорення з метою унеможливити прийняття хибного рішення – поєднати спеціальності 106 «Географія» та 101 «Екологія».

 

  Людмила Циганок, президент Професійної асоціації екологів України (PAEU) висловила свою думку з приводу даного питання, та виступила модератором зустрічі. Вона підкреслила, що до онлайн заходу приєдналися викладачі, науковці, а головне практики в різних спеціальностей та різних куточків України, бізнесмени, стейкхолдери: Львівський національний університет природокористування, Ужгородський національний університет, Чорноморський національний університет, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Рівненський державний гуманітарний університет, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Національний університет «Одеська політехніка», Донецький національний університет імені Василя Стуса, Інститут агроекології і природокористування НААН, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, Криворізький державний педагогічний університет, Уманський національний університет садівництва, компанії ЕВА, ДТЕК, та інші.

  Юлія Овчиннікова, голова підкомітету з питань лісових ресурсів, об’єктів тваринного та рослинного світу, природних ландшафтів та об‘єктів природно-заповідного фонду комітету з питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради України, член делегації в Парламентській Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) зазначила, що створено робочу групу, яка працювала над зверненням, яке зрештою вже відправили до Міністерства освіти і науки України. Пані Юлія закликає створити розширене обговорення щодо обʼєднання спеціальностей. Вона сподівається, що Міністерство відгукнеться, а громадськість зможе отримати аргументовану позицію та висловити свою думку.

  Олег Шаров, генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти, як представник Міністерства наголосив, що проаналізувавши дані працевлаштування студентів, які навчалися за бюджетні кошти на спеціальності «Екологія» виявилося, що 62% випускників працевлаштовані, а 38% працюють за іншою спеціальністю. Статистика невтішна, стверджує пан Олег, адже із 1548 осіб лише 35 осіб працюють на посаді еколог чи екологічний аудитор. Саме тому, виникло питання наскільки ефективні є витрати держави на дану спеціальність, якщо випускники не працюють за фахом. Пан Олег наголосив, що проєкт висунули на громадське обговорення, аби розглянути різні варіанти та знайти можливі альтернативи.

  Максим Сорока, еколог, науковець, громадський діяч висловив думку бізнесу та роботодавців заявивши, що попит на екологів є і він колосальний. Пан Максим стверджує, що обʼєднання спеціальностей — це хибний крок, адже працедавці не будуть брати на роботу випускників спеціальності «Географія та екологія» через некомпетентність і остаточно втратять екологів. Всі обґрунтування щодо обʼєднання можна віднести до будь-якої спеціальності, адже більшість випускників працюють не за фахом. До того ж потрібно враховувати, що статистичні дані мають велику похибку, адже працюючи навіть за фахом, посада людини в компанії може звучати по-іншому.

 

  Викладачі факультету захисту рослин, біотехнологій та екології, кафедри екології агросфери та екологічного контролю, кафедри загальної екології, радіобіології та БЖД висунули свої аргументи. Екологія – перш за все, наука про живе та взаємодію його з навколишнім середовищем. Ставити ж навколишнє середовище на чільне місце абсолютно неправильно, бо розгляд одного лише середовища без живих організмів, популяцій, угруповань і екосистем, і без людини у тому числі просто втрачає будь-який сенс.

  Саме такий підхід вбачається у запропонованому проєкті Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від Х.Х.2023 № Х (Перелік 2023), Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.2015 № 266 (Перелік 2015). Всесвітньо визнаний еколог Ю. Одум дав найкоротше і, на його погляд, найменш спеціальне визначення: «Екологія – це біологія навколишнього середовища». Вітчизняними і закордонними вченими давно доведено, що предметом вивчення екології є системи вище організмового рівня – популяції йугруповання, тобто екологія вивчає сукупність живих організмів, які взаємодіють між собою, утворюючи з оточуючим середовищем певну єдність (систему), в межах якої здійснюється процес трансформації енергії і органічної речовини.

 

  З урахуванням ситуації, що склалася в нашій країні, сучасну екологію можна поділити на дві частини:

  • класична екологія або біоекологія;
  • прикладна екологія та охорона навколишнього середовища.

  Відповідні «екології» вже увійшли як у цілому, так і своїми розширеними підрозділами в різні освітні програми вищих навчальних закладів, за якими готують бакалаврів і магістрів в Україні. При цьому класична екологія була і залишається науковою базою охорони навколишнього середовища чи охорони природи. Прикладну екологію та охорону навколишнього середовища можна визначити як галузь знань, що розробляє комплекс заходів, спрямованих на підтримання гармонії між соціумом і трьома середовищами в яких він знаходиться і які він формує. В такому випадку неприпустимим є намагання замінити базову біологічну підготовку фахівців-екологів іншими напрямами, зокрема географією, як пропонується в проєкті. Основою підготовки екологів стане середовище існування, як предмет підготовки географів, а не живі організми (у т.ч. людина), які є основною ланкою екологічної взаємодії та взаємозалежності живого і неживого.

  Таким чином, за умови затвердження даного проєкту в частині підготовки зі спеціальності «Екологія» підготовку з напряму «Географія» потрібно буде кардинально змінювати та включати до неї цикл біологічної підготовки, що, на наш погляд, є недоцільним і необґрунтованим, стверджує Олена Наумовська, завідувач кафедри, кандидат сільськогосподарських наук, доцент.
  Загалом, всі учасники заходу дійшли до висновку, що недоцільно обʼєднувати ці дві спеціальності, тому необхідно узагальнити все, про що говорилось за зустрічі, прописати концепцію, стратегію і план дій, надати пропозиції Міністерству, підтримати лист асоціації, долучитись до громадського обговорення та спільно працювати над метою — запобігти обʼєднанню спеціальності 106 «Географія» та 101 «Екологія».

Наталія Батрак

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook