Сучасна студентська наука як основа майбутнього потенціалу української нації: гуманітарії провели студентську науково-практичну конференцію
20 травня 2022 року на кафедрі управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України до Дня науки відбулась Студентська науково-практична конференція «Сучасна студентська наука як основа майбутнього потенціалу української нації».
Відкрила конференцію заступник декана гуманітарно-педагогічного факультету з наукової роботи Світлана Харченко, яка підкреслила, що наука значно полегшує наше життя, служить на благо людства і об’єднує людей в прагненні зробити світ кращим. Щоб вшанувати працю вчених і наукових співробітників, в Україні був заснований День науки. Щорічно це свято відзначається в третю суботу травня. День науки – це свято тих, хто присвятив своє життя науковій діяльності. Це свято людей, які вірять в силу наукової думки, та молоді, націленої на відкриття нового. Свято нестандартного мислення і креативу. Заступник декана привітала всіх з Днем науки, нових перемог, звершень і відкриттів, які так важливі для нашої держави у такий важкий період.
З вітальним словом звернувся до учасників заходу завідувач кафедри управління та освітніх технологій Сергій Кубіцький. У своїй промові він привітав всіх українських науковців з професійним святом та подякував студентам за їх внесок у становлення держави та світової науки, адже деякі їх відкриття та актуальні розробки є предметом гордості всього народу. Він також зазначив, що наука – це завжди шлях до майбутнього, але необхідно, щоб всім, хто вірить в науку, всім, хто її створює, було з нею разом комфортно, цікаво й плідно, і нехай наука завжди дарує радість і її творцям.
Традиційно модератором стала професор кафедри управління та освітніх технологій Ніна Журавська.
Після цього свої наукові доповіді представили студенти. Найкращими з них стали виступи Ірини Горбачової, Євгенія Сіменика, Алли Кравчук та Алли Бамбури.
Ірина Горбачова у своїй доповіді на тему "Управління розвитком персоналу відділу освіти органів місцевого самоврядування" зазначила, що після реформи децентралізації в нашій країні зазнали великих змін і органи управління в державі. Зокрема, у новоутворених територіальних громадах сформувались і нові відділи освіти. Сама система освіти у ЗЗСО, зі втіленням освітньої реформи «Нова Українська Школа», теж змінюється і трансформується. Змінився сам підхід. Педагогіка стала більш вільною, адже кожен вчитель отримав академічну свободу, свою автономію викладання. А сам заклад ЗЗСО знаходиться в перехідному періоді від тотального контролю до повної автономії, включно з фінансовою.
Відділ освіти сьогодення – це не тоталітарний орган, а дорадчий та допоміжний. Керівник відділу освіти має володіти різними методами управління персоналу, адже й управління стає багаторівневим. Окрім працівників самого відділу освіти, керівник повинен співпрацювати не лише з керівництвом громади, керівниками структурних підрозділів, а й з усім персоналом освіти.
Якість надання освітніх послуг у підзвітних закладах залежить і від кваліфікації викладача, і кухара, і навіть робітника по обслуговуванню будівлі. Безумовно, важливою складовою залишається фінансування, адже без впровадження новітніх технологій навчати нове покоління дітей якісно неможливо. Але, людський ресурс, кваліфіковані кадри, забезпечення безпечного та без бар’єрного середовища в закладах освіти залишається на першому місці.
В умовах війни, під час військової агресії з боку Росії, повномасштабної війни в Україні, працювати стало складніше. По-перше, безпека учнів та вчителів. По-друге, місце знаходження всіх учасників навчального процесу. По-третє, технічні можливості, як до доступ до інтернету, підручників тощо, і вчителя і учня. Без якісного рівня управлінням персоналу, відданості своїй професії та відповідальності здійснювати повноцінний навчальний процес неможливо.
Євгеній Сіменик у виступі на тему "Практичні аспекти управління ЗЗСО в умовах воєнного стану" розкрив такі актуальні питання сьогодення як організація освітнього процесу в умовах воєнного стану загалом та особливо на території з активними бойовими діями, неконтрольованій території або на території населених пунктів на лінії зіткнення; забезпечення реалізації прав внутрішньо переміщених осіб на освіту; зараховування, перевід і відрахування здобувачів освіти; альтернативні форми здобуття освіти в Україні в умовах воєнного стану.
Під час доповіді він розглянув нормативно-правове забезпечення та надав практичні поради з відповідних питань, запропонував надати правову підтримку керівним та педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти з питань організації освітнього процесу в умовах воєнного стану.
Доповідь Алли Кравчук на тему "Аналітична діяльність керівника ЗЗСО як фактор забезпечення якості освіти в умовах воєнного стану в Україні" зосередила увагу на можливості існуючих у ЗЗСО електронних освітніх платформах, спроможних забезпечити повноцінний освітній процес у змішаній (очно-дистанційній) або дистанційній формах. Зокрема, було розглянуто режим індивідуального консультування в асинхронному режимі; вжиття заходів щодо забезпечення доступу здобувачів освіти до методичних та інформаційних матеріалів, необхідних для здійснення освітнього процесу. Вона констатувала, що забезпечення організації освітнього процесу для здобувачів загальної середньої освіти у дистанційному режимі з використанням синхронної та асинхронної моделі освітньої взаємодії, може сприяти успішній реалізації права на якісну освіту навіть в умовах правового режиму воєнного стану.
Також були розглянуті особливі умови фінансування закладів ЗЗСО та роботи тих учасників навчального процесу, які перебувають в лавах ЗСУ, підрозділах територіальної оборони, займаються волонтерською діяльністю.
Особливу увагу доповідачка звернула на те, що в умовах сьогодення освітній заклад має стати осередком задоволення очікувань безпеки не тільки громадської, але й інтелектуальної, емоційної, особистісної. У цьому контексті завданням керівника закладу ЗЗСО стало формування в освітньому закладі середовища психологічного комфорту, атмосфери довіри, чуттєвості, психологічної допомоги у подоланні стресу та тривоги. Вона поділилася інформацією щодо заходів забезпечення захисту, евакуації учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій.
Алла Бамбура у доповіді на тему "Формування готовності майбутнього керівника до управління закладом загальної середньої освіти" чітко та обґрунтовано розкрила управління навчальним закладом як науково-педагогічну проблему; здійснила аналіз сучасного стану та особливостей професійної підготовки до управлінської діяльності керівників закладів загальної середньої освіти; надала методичні рекомендації щодо вдосконалення процесу формування готовності до управління закладами загальної середньої освіти у їх майбутніх керівників.
Наукові доповіді студентів були представлені за різними напрямами досліджень, але всі вони переконливо і аргументовано довели, що освітяни – це велика сила сьогодні. Окрім своєї основної роботи, по всій країні, працівники сфери освіти займаються волонтерською та суспільно-корисною роботою. Саме освітяни сьогодні мають показувати приклад учням та студентам. Проявляти свій рівень патріотизму та залученості у допомозі країні в цій страшній боротьбі та кровопролитній війні.
Всупереч складним і трагічним подіям в Україні кафедра управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету закликає студентську молодь оберігати себе у цій війні та навчатися, чим забезпечувати майбутнє нашої держави. Формування якісного фахівця в умовах воєнного стану – виклик сьогодення, який потребує від кожного з нас максимальної активізації своїх професійних і людських якостей для спільної перемоги.
Людмила Білан,
доцент кафедри управління та освітніх технологій