26 вересня – День машинобудівника України

26 вересня 2021 року
    Машинобудування – найважливіша галузь із сучасних виробництв матеріальної сфери, значення якого неухильно зростає під впливом науково-технічного прогресу. Сьогодні неможливо уявити життя людини без машин: ані на виробництві, ані у сфері послуг, ані у побуті. Створюючи знаряддя праці, машинобудування саме істотно впливає на темпи й напрями науково-технічного прогресу в інших галузях господарства, зростання продуктивності праці та ефективність виробництва.
     Машинобудування як промислове виробництво виникло в ході промислових переворотів в країнах Європи у ХVІІІ ст. Тоді поняття «машина» (від лат. machen – пристрій) означало технічний засіб, робота якого ґрунтується на використанні механічного руху з метою виконання певної роботи або одержання енергії. Перші машини були дуже металомісткими. Їх основним призначенням було замінити важку фізичну працю людини.
     Сьогодні одна з рис технічно розвиненого суспільства це наявність дієздатної промисловості і галузі машинобудування, здатність виробляти різноманітні машини і прилади, знаряддя виробництва та предмети споживання. Машинобудування України займає одну з ключових позицій в економічному секторі країни, воно має свою власну структуру і поділяється на масу окремих галузей. Це металообробка та важке машинобудування, суднобудування і судноремонт, тракторобудування й автомобілебудування, верстатобудування і приладобудування, авіабудування і авіаремонт, а також залізнична галузь, електротехнічна, сільськогосподарська і звичайно ж ракетобудування та підприємства оборонного комплексу.
     Вцілому в структурах і підрозділах машинобудівної галузі України задіяно понад 2800 промислових підприємств і понад 230 організацій, що виконують різноманітні наукові, науково-технічні та дослідницькі роботи. Приблизна кількість працюючих у цій галузі людей - більше 1 млн.
     Одне з найстаріших виробництв України – сільськогосподарське машинобудування – виникло у ХІХ ст. й завжди було зорієнтоване на райони виробництва сільськогосподарської продукції, а його розміщення пов’язане із зональною спеціалізацією сільського господарства. Сільськогосподарське машинобудування до 1914 р. було провідною галуззю машинобудування, на що впливав попит на машини через брак робочих рук в с.-г. степу, а також наявність сировини (її постачали металеві центри) і палива. В 1912 р. в Україні нараховувалося 138 середніх і великих заводів сільськогосподарського машинобудування, які виробляли близько 40% від всієї продукції машинобудування в Україні і близько 60% всього сільськогосподарського машинобудування Росії; їхня валова продукція – 28,5 млн карб., кількість робітників бл. 17 тис.
     Сільськогосподарське машинобудування зосереджувалося в Харкові, Одесі, Єлисаветграді, а також у Білій Церкві, Олександрівську, Бердянську та інших містах. Їх власниками були переважно закордонні капіталісти. Однак сільськогосподарське машинобудування не покривало попиту країни, і понад 40% техніки завозилося з-за кордону (переважно з Німеччини).
     Після розорення в 1941–1944 рр. сільськогосподарське машинобудування досягнуло в 1948 р. довоєнного рівня і далі швидко зростало, хоч повільніше, ніж в інших частинах СРСР; за 1940–1973 рр. продукція УРСР збільшилася майже в 15 разів, але їх частка зменшилася до 23% продукції СРСР. Натомість асортимент продукції сільськогосподарського машинобудування в Україні збільшувався; наприклад, лише у другій пол. 1960-х рр. створено 133 нових типів машин.
     Найважливіші вироби сільськогосподарських машин (у тис. штук; у дужках % України від СРСР):
 
1940
1965
1974
Плуги тракторні
19,8 (51,6)
72,0 (43,5)
126,2 (58,0)
Сівалки тракторні
11,0 (51.5)
78,9 (30,2)
89,9 (5.0,5)
Жатки рядкові
 —
26,3 (27,0)
69,2 (83,0)
Комбайни бурякозбиральні
 —
11,0 (62,8)
15,9 (100,0)
Кормодробарки
 —
6,2 (34,6)
23,2 (72,6)
Автонапувалки для великої худоби
 —
135,2 (35,4)
716,2 (13,5)
 
     Після відновлення незалежності збільшення в сільському машинобудуванні спостерігається у виробництві тракторів, машин для внесення добрив, причепів та напівпричепів сільськогосподарського призначення. За 2003–2007 рр. виробництво тракторів збільшилось на 426 шт. Кількість вироблених сільськогосподарських причепів, напівпричепів збільшилось у 2,6 рази.
     Від 2015 р. урядом започаткована програма підтримки сільськогосподарського машинобудування та агропромисловості, яка передбачає компенсацію вартості техніки у 20% буде діяти у 2017 році для підприємств, які мають ступінь локалізації виробництва 35%, у 2018-му – 45%, у 2019-му – 55%, у 2020-му – 60%.
     В квітні 2019 р. Мінекономрозвитку розширило список учасників державної програми підтримки сільгоспмашинобудування. Відтепер підтримку можуть отримати 163 заводи та 11374 найменувань техніки.
     У 2018 р. завдяки Державній підтримці виробників сільськогосподарської техніки було додатково створено 5 тис. робочих місць. У 2018 р. українські аграрії купили 17182 одиниць української сільгосптехніки на суму 4,4 млрд гривень завдяки цій програмі. А ще на 38% зросла кількість машинобудівних підприємств, які виробляють техніку і обладнання для АПК, при чому 1/3 усієї української техніки і обладнання купується у рамках запровадженої урядом Програми державної підтримки.
     В Україні збудовано великі спеціалізовані підприємства для виготовлення землеобробних машин (плугів, культиваторів), сівалок, комбайнів, навантажувачів, причепів, обладнання для кормовиробництва і тваринництва.
     Найбільшим центром сільськогосподарського машинобудування є Харків (мотори для самохідних комбайнів), Одеса (тракторні плуги), Кропивницький (сівалки), Дніпро і Тернопіль (бурякозбиральні комбайни), Херсон (кукурудзозбиральні комбайни, створюється виробництво зернозбиральних), Бердянськ (жниварки), Львів (хімсільгоспмашини).
     Обладнання для кормовиробництва і тваринництва виробляють у Бердянську, Ніжині, Умані, Ковелі, Коломиї та Білій Церкві. Заводи з випуску інших сільськогосподарських машин та запасних частин до них є в Києві, Мелітополі, Донецьку, Луганську, Кременчуці, Конотопі, Миколаєві та Первомайську.
     Розміщення тракторобудування орієнтується в основному на споживача, і представлено воно 20 підприємствами. Найбільшим центром є Харків, де збудовані заводи тракторний, моторобудівний, тракторних самохідних шасі, а також заводи Лазова та Дергачі в Харківській області, де виробляють деталі і вузли для харківських тракторів. Тракторобудування розвинуте також у Дніпрі (колісні трактори), Вінниці (тракторні агрегати), Мелітополі і Кропивницькому (тракторні гідроагрегати). Підприємства для виробництва деталей і запасних частин для тракторів розташовані у Кременчуці, Києві, Сімферополі, Одесі, Луганську, Білій Церкві. Один з основних заводів в Україні, що виробляє сепаратори для очищення та калібрування зерна, є луганський завод ТОВ «НВФ «Аеромех».
     Варто додати, що НУБіП України активно готує майбутніх професіоналів у даній галузі, зокрема підготовкою фахівців займаються факультет конструювання та дизайну та механіко-технологічний факультет.
 
 
     В українському законодавстві «День машинобудівника» був додатково закріплений Указом Президента України від 8 вересня 1993 року № 361/93 і щорічно відзначається в четверту неділю вересня. В 2021 р. День машинобудівника України припадає на 26 вересня.
     У День машинобудівника побажаємо всім працівникам галузі розвитку та інвестицій, щоб наступний автомобіль/комбайн, про який заговорить планета, вийшов з українського конвеєра.
 
Марія Поливач,

директор музею історії НУБіП України 

Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook