Обговорили «Чи є прибуток основною ціллю бізнесу?» у продовженні циклу online-уроків «Цікава економіка»

18 травня 2020 року
   15 травня 2020 року відбувся черговий online урок для відвідувачів останнього Дня відкритих дверей факультету аграрного менеджменту НУБіП України, абітурієнтів та усіх бажаючих на тему: «Етика бізнесу: чому вона важлива?». Спікерами на ньому виступили, викладачі цікавоі дисципліни «Етика бізнесу», доценти кафедри менеджменту імені професора Й. С. Завадського – Тетяна Артюх і Олександр Новак.

 

   На початку лектори запропонували школярам перелік категорій, що стосуються етики і їх місця у житті людини. Добро і зло, справедливість, чесність – все це для кожної людини є вкрай важливим і має сенс, коли люди починають взаємодіяти між собою. Стабільна довготривала співпраця між людьми реалізується у межах різного типу організацій - груп людей, об’єднаних спільною ціллю та координованих між собою.
 
 
   Пан Олександр зазначив, що в учнів уже є досвід діяльності в окремих організаціях (навчальних класах, спортивних командах, шкільних гуртках тощо), де вони часто можуть відчувати на собі вплив можливих порушень етичних норм. Але після здобуття професії кожен з них потрапить  до складу, а можливо навіть сам створить дещо іншу, набагато складнішу організацію підприємницького типу (бізнес), де буде включений до системи економічних, юридичних та соціально-психологічних взаємовідносин. Забезпечити справедливість, обов’язок, чесність і у таких організаціях буде важливо, але вкрай складно.
 
   Цю складність спробувала пояснити слухачам пані Тетяна, вказавши, що особливістю бізнес-організацій є характерна цільова спрямованість, виражена у термінах економічної доцільності та отримання прибутку. Але чи достатньо цього для успішної діяльності?
 
 
   Тут є кілька проблем: конфлікт інтересів між власниками бізнесу та найманими працівниками, які забезпечують бізнес-процеси. Хоч вони переслідують близькі за змістом цілі: максимізації своєї вигоди при мінімальному вкладі, але в економічній системі підприємства (бізнес-структури) ці інтереси відображаються по різному. Власники – хочуть прибутку розподіленого у вигляді дивідендів із низьким ступенем ризику, а наймані працівники хочуть високу зарплату і хороші умови праці, що є важливими і вагомими статтями витрат підприємства. По суті, що для одних - «добре», то для інших - «зле». Узгодити ці інтереси можливо, якщо мету діяльності визначити не як максимізація прибутку, а як успішний розвиток всієї організації без порушення етичних норм між її членами.
 
 
   Але чи достатньо цього для успіху компанії? І знову слухачі не почули від спікерів ствердної відповіді, адже існує маса прикладів у сучасному суспільстві організацій, що досягли узгодження внутрішніх інтересів, але не можуть називатися добросовісними компаніями, а часто є навіть поза законом (кримінальні угрупування, кортелі тощо).  Це знову лежить у площині етики бізнесу, адже постачальники, споживачі, конкуренти тої чи іншої бізнес-організації, на момент певної комерційної операції, мають відмінні, а часто протилежні інтереси з нею, але  все ж у довгостроковій перспективі, в цілому, зацікавлені один в одному. Обидві проблеми, зазначила Тетяна Олександрівна, мають спільне коріння і спільний алгоритм вирішення, адже у сучасній управлінській науці, учасники, які зацікавлені у розвитку компанії, мають спільну назву «стейкхолдери» і система відносин між ними повинна вибудовуватись з дотриманням  етично обґрунтованих стабільних правил ведення бізнесу.
 
 
Процес узгодження конфліктних інтересів відбувається не сам по собі. Ним повинен хтось керувати. І цю ключову роль арбітра, третейського судді, переговорника при конфліктній взаємодії, як в середині організації, так і за її межами, виконує менеджер. Саме він повинен бачити те спільне для всіх партнерів «добро» і відкривати на нього очі іншим учасникам.
А це зробити вкрай складно, тому Олександр Володимирович наголосив, що кожен, хто мріє стати успішним менеджером повинен  готуватись до того, що для забезпечення етичних норм, для взаєморозуміння з різними людьми, для примирення конфліктних інтересів потрібно мати серйозні знання у різних сферах (і в гуманітарній, і в економічній, і в юридичній), а це вимагає відповідної якісної спеціальної підготовки. При цьому пан Олександр підкреслив зусилля і можливості кафедри менеджменту імені професор Й.С. Завадського, що здійснює навчання саме таких спеціалістів.
Тетяна Артюх на завершення розмови додала, що сучасний менеджер повинен бути, крім того, що ерудованим і компетентним, обов’язково морально стійким, самостійним, впевненим у собі, адже його завданнями є забезпечити довіру, відповідальність, мораль, принципи, зв’язки. Успішний та ефективний менеджер, зрештою, є базисом для етичної поведінки при здійснені бізнес активності будь-якого підприємства.
 
Відеозапис заходу можна переглянути на YouTube (для початківців)

План подальших online-уроків за посиланням:
 
 Надія Резнік,
завідувачка кафедрою менеджменту
імені професора Й.С. Завадського

 

 
 
 

 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook