Організація ефективного управління структурним підрозділом – шлях до якісної освіти

22 січня 2018 року

     Під таким гаслом 22 січня в університеті стартував традиційний семінар-нарада з обміну досвідом для керівників структурних підрозділів. Мета такого навчання залишається незмінною – підвищити ефективність управління і відповідно якість освітнього процесу. У вступному слові ректор Станіслав Ніколаєнко зупинився на п’яти вимогах до науково-педагогічних працівників, які сформульовані у новому курсі розвитку університету на серпневій вченій раді: бути професіоналом, мобільним, моральним, поєднувати освітню і дослідницьку діяльність, дбати за підготовку молодих кадрів. А серед дев’яти напрямків розвитку очільник університету виокремив конкуренцію, але вже глобальну. І це вимагає від нас підвищення авторитетності нашої alma mater. Тому програма семінару побудована так, що доповіді спікерів торкаються усіх аспектів діяльності колективу. Розпочали з головного – кадрів.

     Звертати увагу на дотримання умов праці, допускати до виконання обов’язків працівників лише після укладання договорів, вивчати думку колег на попередньому місці роботи, враховувати рекомендації відділу кадрів при розробці посадових інструкцій, організовувати конкурсний відбір тощо, закликав присутніх начальник відділу кадрів Микола Михайліченко. Якщо ж розглядається кандидатура на посаду керівника підрозділу – кафедри, лабораторії – слід враховувати програму розвитку, розроблену претендентом. Також він зупинився на законодавчих новелах. Згідно із Законом «Про освіту» керівник ННІ, факультету обирається вченою радою ННІ чи факультету відповідно з врахуванням думки зборів трудового колективу. Микола Михайліченко зупинився і на кадровому резерві – вже сформовані принципи його формування. На завершення начальник відділу кадрів нагадав: директори ННІ та декани факультетів мають шестиденний робочий тиждень як і науково-педагогічні працівники.

 

     Декан факультету інформаційних технологій Олена Глазунова розпочала презентацію моделі інформаційного середовища закладу вищої освіти з тенденцій ринку праці, які останнім часом змістилися з акценту «30 років в одній сфері» на «10 сфер до 40 років». Тож і освітній процес вибудовується під ці тенденції: навчання упродовж життя, кооперація, використання інформаційних технологій. Відповідно до цього вибудовується своєрідна піраміда інформаційного середовища, в основі якої лежить технологічна та інформаційна інфраструктура. Далі йдуть людський потенціал, політика, процедури і стандарти, аналіз даних, а на піку – інтегрована інформаційна система, яка допомагає приймати рішення. Олена Глазунова запропонувала активно використовувати інструменти інформаційного середовища, зокрема створити автоматизовану систему, яка зберігатиме і аналізуватиме всі надбання кожного науково-педагогічного працівника, де він матиме змогу в режимі реального часу, наприклад, бачити свій показник рейтингу. Директор ННІ енергетики, автоматики і енергозбереження Володимир Козирський вніс пропозицію в портфоліо кожного викладача на офіційному сайті університету додати посилання на профілі в наукових соціальних мережах та базах даних. Зиновій Ружило цікавився можливістю запровадження повністю електронної системи документообігу без підтвердження на папері, але поки що законодавство цього не дозволяє.

 

     Організацію навчальної роботи на прикладі факультету ветеринарної медицини представив його декан Микола Цвіліховський. Серед іншого він виокремив позитивний досвід оптимізації мережі кафедр, їх укрупнення та зробив основний акцент на практичному навчанні, організації навчальних практик, співпраці з підприємствами і роботодавцями – саме це, на його думку, основний аспект підготовки якісного фахівця.

     Виховну роботу на гуманітарно-педагогічному факультеті представив завідувач кафедри педагогіки Руслан Сопівник. Програма «Фахівець, громадянин, патріот», концепція виховної роботи, затверджені вченою радою університету і які носять рамковий характер, знайшли відображення у системній роботі зі студентським активом. Регулярно за графіком відбуваються виховні, культурно-масові заходи, а також наради-зустрічі зі студентським самоврядуванням, старостами груп і їхніми заступниками. Окремо ведеться робота з кураторами академічних груп, традиційним є семінар для наставників. Комунікація зі студентами вибудована із залученням сучасних засобів – мобільних месенджерів, групах в соціальних мережах, відповідній сторінці на офіційному сайті, а опікується цим заступник декана. Проректор з навчальної і виховної роботи Сергій Кваша зауважив, що в університеті вибудований принцип змагальності, аби залучити до активної життєвої позиції максимальну кількість студентів. Він спрацьовує на рівні факультету, кафедри, дещо – групі. Проте дійти до конкретного студента важко. На думку Руслана Сопівника, активізувати студентський загал можна через ефективну і знову ж таки активну роботу студентського самоврядування. Володимир Козирський запропонував за кожним викладачем кафедри, яка є випусковою, закріплювати одного-двох чи більше студентів, які будуть супроводжувати їх протягом всього навчання. Професор Іван Ковальчук наголосив на тому, що володіти моральними якостями і бути патріотично налаштованими повинні й самі викладачі.

     Презентуючи систему наукової роботи в ННІ лісового і садово-паркового господарства, директор інституту Петро Лакида назвав декілька принципів, аби вона була ефективна. Це формування наукового авторитету самими науковцями, налагодження співпраці з органами влади, робота спеціалізованих вчених рад, реальне функціонування студентських наукових гуртків, залучення студентів до науково-дослідної роботи. Тож, на його думку, колегам слід сконцентруватися на вимогливості до себе, пошуку талантів, слідувати принципу колективізму в наукових дослідженнях та щоденно наполегливо працювати.

     Начальник планово-фінансового відділу Олег Бронін у своєму виступі зупинився на особливостях штатного розпису, проаналізував рівень заробітної плати, яка, до речі, в НУБіП в 1,5-2 рази вища за показники інших закладів вищої освіти, нагадав порядок оформлення відряджень та звернув увагу на перелік додаткових послуг, які можуть надавати ННІ та факультети.

 

     Організаційну діяльність декана факультету представив Вадим Кондратюк. Так, на факультеті тваринництва та водних біоресурсів системно, раз на тиждень відбуваються засідання деканату, щомісячно – засідання кафедр, вченої ради, збори студентського активу, раз на три місяці – виїзні виробничі наради та два рази на рік збирається рада роботодавців.

     Можливості ННІ післядипломної освіти розкрила директор Марія Кулаєць. Через переваги, в тому числи і фінансові, вона аргументовано запросила до співпраці своїх колег-деканів і директорів до організації курсів підвищення кваліфікації, залучення студентів до отримання другої вищої освіти, проведення різноманітних курсів тощо.

     Систему міжнародної діяльності на прикладі економічного факультету презентував Анатолій Діброва. Вона в себе включає регулярне стажування науково-педагогічних працівників, видання спільних наукових праць, підготовку студентів з подвійними дипломами – партнерами в цьому виступають польський і словацький виші, закордонні стажування і практики для студентів. Також факультет практикує гостьові лекції іноземних вчених з провідних університетів світу, участь в грантових програмах на проведення наукових досліджень.

     Розпочинати профорієнтаційну роботу з аналізу вступної кампанії і контингенту першокурсників радить Володимир Козирський. Так, дирекція визначила регіони, а також коледжі, з яких минулого року вступило більшість абітурієнтів до бакалаврату. Відповідно ці дані були використані при розробці стратегії профорієнтаційної роботи. Також цікавою виявилася інформація щодо пріоритетів вступників: якщо позаминулого року до університету прийшли студенти за 7 і вище пріоритетом, то минулого – з першим-третім. А це підтверджує ефективність проведеної рекламної кампанії, оскільки у нас навчаються ті студенти, які переконливо обрали університет і спеціальність. Наразі всі викладачі інституту задіяні в профорієнтаційній роботі, шукають свого студента, налагоджені контакти з більш як 300 абітурієнтами.

     На цьому перший день семінару завершився. Завтра ми очікуємо виступи народного депутата України, члена комітету з питань науки і освіти Володимира Литвина та академіка-секретаря відділення ветеринарної медицини Національної академії аграрних наук України Миколи Мандриги.

Денис Рудень

Регіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертацій