Завершення академічного семестру 2022-23 н.р. в аспірантів із КНР
У межах зміцнення та розширення міжнародної діяльності нашого університету з березня по червень 2023 року реалізовувалася освітня складова в аспірантаів із КНР у частині вивчення нормативної дисципліни «Педагогіка та управління закладами вищої освіти».
Позаду залишились тижні злагодженої кропіткої командної роботи відділу аспірантури, нелегкої та відповідальної праці, безпосередньо, аспірантів і незамінних помічниць – координаторки Олени Джен та перекладачки Лілії Кузьменко. Саме така партнерська взаємодія сприяла успішному розв’язанню поточних академічних та організаційних завдань і вчасному попередженню можливих проблем.
Відповідно затвердженому розкладу заняття з педагогіки проводилися під керівництвом доктора педагогічних наук, професорки Наталії Гречаник.
Наталія Ігорівна з цікавістю висловлюється про набутий досвід і розповідає, що для неї викладання цієї дисципліни в аспірантів з Китаю стало дуже потужним, унікальним і цікавим досвідом. Справжнім викликом у процесі вивчення сучасних педагогічних засад вищої школи стала вибудова комфортного освітнього середовища. Передусім, від заняття до заняття створювали сприятливу психолого-педагогічну атмосферу у взаємодії зі здобувачами, долаючи мовний, ментальний та когнітивний бар’єри. З перших зустрічей стало зрозуміло, що перед професоркою, як викладачем, постала задача адаптувати, а інколи й змінювати свою педагогічну техніку, від темпо-ритміки мовлення через інтонацію до артикуляції та дикції і формулювання думок та суджень. Тож, динаміка і позитивні результати в комунікації з часом стали відчутні всім.
Окремою академічною проблемою стало включення до вербально-поняттєвого арсеналу аспірантів комплексу педагогічних понять і категорій. Тож, із метою активного включення аспірантів в україномовне середовище, зокрема в педагогічно орієнтований мовний простір на організаційному та підсумковому етапах занять проводили словникову роботу, поступово її урізноманітнюючи, рухаючись за принципом – від простого до складного. Як результат – на останніх заняттях аспіранти вже самостійно визначали ключові поняття з тієї чи іншої теми та пропонували їх формулювання.
Також вдалим було впровадження на практичних заняттях проєктної технології (розроблення і захист міні-проєктів «Моя професійна компетентність») тощо. Окремі аспіранти проявили відповідальність і креативність, вміло поєднавши виконання самостійного практичного завдання з власним досвідом. Варто відзначити успіхи Лю Цін, Пань Хсяо-лін, Ван Лі, Фу Юань Ся, Цзінь Тяньтянь, Се Сяохан, Бай Дуншен та ін.
У аспірантів викликало інтерес вивчення теми про сучасні аспекти розвитку особистості, формування ціннісних орієнтацій у студентів в умовах глобалізації вищої освіти. Виявилось, що загальнолюдські, духовні, загальнокультурні цінності та якості є об’єднуючим концентром у наших світоглядах.
Цікавим стало спілкування з аспірантами з КНР в процесі аналізу педагогічної історії, яка покладена в сюжет французького фільма «Хористи». Їх критичне осмислення ситуацій, в яких опинявся головний герой, викликало інтерес, особливо шляхи розв’язання педагогічних проблем і задач.
Вивчення предмету «Педагогіка та управління ЗВО» дійшло свого логічного завершення і 7-8 липня було проведено екзамен. Структура підсумкового контролю складалась із написання тестів і відкритого питання для усної відповіді, що стало справжнім випробуванням для аспірантів. Саме цей формат дав змогу кожному зрозуміти власний рівень володіння матеріалом та українською мовою.
Варто відмітити, що передбачувано високими стали оцінки за екзамен у Ван Лі, Лю Ши Цзюнь, Лю Цін, Лі Лі, Пань Хсяо-лін. Їх відповіді були ґрунтовними і правильними. Узагальнений бал результату кожного аспіранта, окрім оцінки за виконання завдань білету також охопив навчальну активність протягом усіх лекційних і практичних занять.
Отже, в майбутньому наших аспірантів з Китайської Народної Республіки чекає посилена наукова й дослідницька діяльність, сподіваємось, що знання й досвід, який вони отримали на наших заняттях стануть ефективним інструментом у виконанні дисертаційних завдань.
Наталія Гречаник,
професор кафедри управління та освітніх технологій
Владислава Сільченко,
фахівчиня відділу аспірантури