Мікрокваліфікаційні курси – вивчаємо досвід колег з європейських університетів
Стрімкий розвиток технологій та ринку праці вимагає від випускників і професіоналів не лише оволодіння найсучаснішими знаннями, але й набуття необхідних навичок і компетенцій для повного використання технологічних інновацій.
Впровадження мікрокваліфікацій (microcredentials) відкриває нові можливості для персоналізованого навчання. Це сприяє розширенню доступу до знань та посиленню ролі закладів освіти у просуванні концепції навчання впродовж життя через гнучкі та модульні підходи. Хоча впровадження мікрокваліфікацій потребує певних змін в організації освітнього процесу, воно також створює нові перспективи для сектору вищої освіти.
Невеликі навчальні курси, що ведуть до отримання мікрокваліфікацій (microcredential) корисні не лише для професіоналів, але також можуть доповнити навчальну програму для студентів всіх освітніх рівнів. Зростаюча кількість дорослих з вищою освітою або без неї, потребуватиме перенавчання та підвищення кваліфікації за допомогою більш гнучких альтернатив, ніж повторна повноцінна вища освіта, щоб подолати розрив між результатами навчання їхніх початкових кваліфікацій та новими потребами ринку праці.
Саме питанням впровадження мікрокваліфікацій (microcredential) у європейське освітнє середовище було присвячено семінар за програмою мобільності співробітників "Трансформація навчання: Розвиток експертизи у створенні мікрокредитних курсів" (Teaching Transformation: Building Expertise in Microcredential Course Development).
Семінар відбувся на базі Варшавського університету наук про життя (SGGW, Польща) з 24 по 26 вересня 2024 року в рамках проєкту UNIgreen+UA Project 2.0, що фінансується національним агентством академічних обмінів (NAWA). У роботі семінару взяли участь представники академічних спільнот SGGW (Польща), Agricultural University of Iceland (Ісландія), Paris Sup'Biotech (Франція), а також українських університетів: Національний університет біоресурсів і природокористування України, Подільський державний університет, Волинський національний університет імені Лесі Українки та Поліський національний університет.
НУБіП України представляли: Андрій Спірочкін, завідувач кафедри технологій та дизайну виробів з деревини, Володимир Кравченко, доцент кафедри економічної кібернетики, Володимир Литвиненко, завідувач кафедри обліку та оподаткування, Олександр Мартинюк, доцент кафедри ветеринарної епідеміології та охорони здоров’я тварин і Семен Волошин, доцент кафедри комп’ютерних систем, мереж і кібербезпеки.
Варто зазначити, що Європейський підхід до мікрокваліфікацій передбачає чітке визначення стандартів і вимог, що дозволяють роботодавцям, здобувачам та освітнім закладам легко розпізнавати та розуміти результати навчання за такими програмами. Це також включає дотримання керівних принципів щодо оформлення та видачі відповідних сертифікатів (badges).
У ході семінару був проведений воркшоп, метою якого було представлення проекту мікрокваліфікаційного курсу. Учасники семінару були поділені на 4 команди, кожна з яких сформувала карти hard і soft skills для мікрокваліфікацій за наступними напрямками:
1. Альтернативні джерела енергії «Зелена енергетика»;
2. Охорона навколишнього середовища і сталий розвиток;
3. Сучасні технології та діджиталізація;
4. Соціальна економіка та бізнес.
Також кожна команда підготувала та захистила проєкт мікрокваліфікаційного курсу (microcredential) за своїм спрямуванням. Проблеми та перспективи впровадження мікрокваліфікацій (microcredential) були обговорені на профільній конференції «Побудова стійкої вищої освіти через мікрокваліфікації (microcredential)» 25 вересня.
25 вересня проблеми та перспективи впровадження мікрокваліфікацій (microcredentials) були обговорені на профільній конференції «Побудова стійкої вищої освіти через мікрокваліфікації (microcredentials)». Зокрема було представлено пілотний проєкт польських загальнодержавних відзнак за проходження мікрокваліфікаційних курсів Odznaka+ (Michał Nowakowski, Institute for Educational Research, project leader "Microcredentials – a pilot of a new solution supporting lifelong learning”).
Загалом, науково-педагогічні працівники НУБіП України отримали вагомі результати від семінару. Поглибили знання щодо створення мікрокваліфікацій, успішно започаткували проєкти мікрокваліфікаційних курсів із використанням сучасних технологій, які після доопрацювання планується впровадити в освітній процес університету.
Олександр Лабенко,
Семен Волошин