З чого почати саморозвиток: поради на літо
Саморозвиток – тренд сьогодення та майбутнього. Це наштовхнуло нас на думку написати цю статтю, щоб допомогти вам зорієнтуватися в основах особистісного розвитку, якими ви можете скористатися зараз.
Кожна людина повинна прагнути пізнати себе і навколишній світ, завжди шукаючи способи здобуття нових знань, навичок та досвіду для розширення свого кругозору. Знання, набуті людиною самостійно, навички, якими вона опанувала самостійно, досвід, набутий нею в результаті своїх дій, успіхів та помилок – все це безцінно та інтегрується в нашу особистість, стає частиною нашої натури. Абсолютно все, чого людина змогла добитися самостійно, набагато краще закарбовується в її пам'яті, а також трансформує її особистість і перетворює теоретичні знання на практичний досвід.
Що надихає нас розвиватися та вдосконалюватися? Що потрібно, щоб змусити себе щось робити, коли, здається, немає ні сил, ні бажання? Для відповіді на це питання, ми маємо визнати простий непорушний факт – для будь-якої дії завжди є мотив.
Згадайте своє дитинство. Як радісно і як добре вам було грати в м'яч на спортивному майданчику з друзями і як нестерпно довго затягувався час, присвячений виконанню домашнього завдання з нелюбимого предмета. Приклад, звичайно, простий, але такі почуття виникали у всіх у житті. Як цього уникнути, займаючись саморозвитком?
Наша мета – встановити справжні потреби, пов'язані з бажанням навчатись. Якщо вони встановлені правильно, ви з великою ймовірністю отримаєте результат. Але що для цього потрібно зробити? По суті, дайте відповідь на два досить простих питання: Що мені потрібно? і «Навіщо мені це потрібно?»
Чесно відповісти на ці запитання неважко. Нам потрібно встановити рушійну силу майбутнього навчання, саму потребу. Це може бути потяг до знань та самовдосконалення, бажання стати кращим у галузі, дізнаватися про нове. При цьому потреба не може бути спробою дотримуватись моди («Чому б мені не навчитися програмувати?») або бажанням заробити (я навчуся програмувати, програмісти багато заробляють). Необхідно розуміти, що це мотиви, що ведуть задоволення потреби, але не є самою потребою. На цьому етапі маємо завдання визначити саме потребу, яка стане рушійною силою навчання, основою мотивації до саморозвитку.
Результат - досягнення необхідних нам цілей. Щоб зрозуміти досягнення бажаного результату, ми будемо використовувати методологію встановлення та реалізації цілей OKR (Objective & Key Results). Цілі (Objectives) визначають основну цінність для нас. Вони відповідають на питання «Що?», іноді «Чому?». Ключові результати (Key Results) – це відповідь на запитання «Як?». Якщо метою зазвичай є абстрактний напрям, тоді як ключовий результат — максимальна чіткість, яку можна ідентифікувати та виміряти.
Для саморозвитку цілі можна сформулювати у три етапи:
• Вивчення ситуації (умов). Перш ніж розпочати безпосередню роботу, необхідно докладно вивчити умови, у яких ми навчатимемося. Це необхідно для того, щоб повною мірою використовувати всі доступні ресурси, методи та прийоми у процесі нашої роботи. Якщо порівнювати з написанням курсового проекту, цей етап можна частково порівняти з процесом збору джерел та літератури, визначення можливостей і методів роботи з ними.
• Визначення рівня підготовки. Дайте відповідь на запитання: наскільки добре ви знаєте предмет? Будьте критичні. Врахуйте, що знання пари слів англійською не дозволяє говорити про ваші знання навіть на початковому рівні. З іншого боку, якщо ви вже добре знаєтеся на якійсь області, важливо визначити, чи немає чогось, що не дозволить вам легко розпочати навчання на якісно новому рівні. А якщо є, то план навчання краще скласти таким чином, щоб максимально врахувати всі моменти, які можуть ускладнити вивчення нового матеріалу.
• Формулювання цілей навчання, їх уточнення, конкретизація. Пройшовши перші два етапи, ви отримаєте мінімальне уявлення про стан справ у новій галузі, обраній для навчання, та про власний рівень підготовки. Наступним кроком – уточнення спочатку сформульованої мети та визначення нових цілей. Метод SMART тут буде необхідний.
Ми можемо зараз висловлювати непопулярну думку, особливо для тих, хто вірить у швидкі результати, але працювати в цьому напрямку доведеться все життя. Ми намагаємося дати лише основу для формування первинних умінь та навичок самоорганізації, які доведеться вдосконалювати самостійно.
Ось деякі помилки, пов'язані з поглядом на самоорганізацію. Вони висвітлені у книзі «Мислення швидке й повільне» Даніеля Канемана, фахівця в галузі психології та поведінкової економіки:
✔ Здатність до самоорганізації – це вроджена характеристика особистості. Люди більш дисципліновані та організовані завдяки своїм уродженим здібностям. Це вірно лише невеликою мірою. По суті, йдеться про навичку, яку можна розвинути. Комусь процес дається легше, комусь складніше, але кожен може її розвинути.
✔ Щоб стати організованим – потрібно довго і наполегливо працювати. Частково правда, але не зовсім. Пройшовши складний процес один раз і зробивши необхідні висновки, надалі буде набагато простіше.
✔ Самоорганізація – не панацея, підтримувати порядок завжди неможливо. Той порядок, який організований за певних умов, цілком може бути неактуальним для іншої людини за інших умов. Але це не означатиме, що самоорганізація не працює в обох випадках. Очевидно, що цей процес потрібно адаптувати до потреб різних людей: для студента та мами з малюком він буде різним. Навик самоорганізації складається із елементів, які ідентичні у всіх випадках. Це як конструктор, із якого можна будувати різні об'єкти.
✔ Витрачати час на самоорганізацію непродуктивно. Адже можна й так стати самоорганізованим, «з часом прийде», тож вчитися цьому не обов'язково. Але в цьому сенсі не все так просто. Справа не тільки в порядку речей чи правильної організації простору. Самоорганізація — важлива складова тайм-менеджменту, і вона багаторазово окупиться, тому що у довгостроковій перспективі, розробивши власну систему, ви допоможете заощадити час, використати його з розумом та підвищити свою ефективність.
Книжка навчить вас приймати правильні рішення. На основі цікавих досліджень вона пояснює, чому ми діємо нераціонально і що впливає на наш вибір. Це буде корисним та цінним ресурсом для самовдосконалення.
Для ефективної роботи навчіться завжди формувати план. Навчаючись у школі чи інституті, ви не могли не помічати, що з вивчення будь-якого предмета відкриваються нові його сторони, про які ми спочатку і не здогадувалися. Спочатку предмет розглядається загалом, потім з'являються якісь нові теми, на які поділяється весь матеріал щодо даного предмета. У нових темах теж є окремі пункти та підпункти, про які обов'язково потрібно знати, і т.д. і т.п.
Навчання у навчальному закладі від саморозвитку відрізняється тим, що у першому випадку є чітка програма, відпрацьована роками, перевірена досвідом та освоєна великою кількістю студентів, а у другому випадку її немає. А це означає, що людина, яка навчається самостійно, може зіткнутися з багатьма прихованими перешкодами. З огляду на цю особливість ви повинні мати на увазі, що навчальну програму, яку ви розробляєте, можна скоригувати. Але й тут треба правильно мислити і розуміти, коли не варто відступати від плану, а коли можна його трохи змінити.
Чому потрібно дотримуватися плану? Насамперед це пов'язано з новою інформацією. Дуже часто в процесі вивчення однієї теми увага може «сфокусуватися» на щось інше, що може здатися цікавішим. В результаті можна заглибитися в зовсім різні теми і випустити з уваги основне завдання. Щоб цього не сталося, дуже важливо пам'ятати, що саме ви вивчаєте і для чого.
Як органайзер можна використовувати наклейки або різні сучасні додатки. Головне, щоб вони виконували свою функцію нагадування про головне. Ви також можете використовувати план, завжди тримайте його поруч і час від часу переглядайте, щоб фокус завжди залишався на головному завданні. Друга характеристика дотримання плану насамперед пов'язана із самодисципліною. Зрозуміло, що всім потрібно відпочивати та іноді перемикати увагу на інші заняття. Але це може загрожувати тим, що, віддалившись на якийсь час від свого плану, ви ризикуєте повернутися до нього не дуже скоро або просто забути про нього. Дотримуватися плану це самоконтроль. Не потрібно завжди відкладати все «до завтра». Тільки за умови чіткого розуміння необхідності зробити все можливе для досягнення поставленої мети, можна уникнути пастки уявної втоми, нестачі часу або прокрастинації, необхідно вміти мотивувати себе дотримуватися плану. Мотиваторами можуть бути цілі, яких ви хочете досягти, бажані результати, навички, які ви хочете опанувати. Потрібно постійно розуміти, чого хочеш.
Коли можна відхилитись від плану? Небагато відхилятися від плану можна тільки в тому випадку, якщо при вивченні матеріалу у вас виникнуть питання, на які ви не знаєте відповіді, але без відповіді, на які ви не зможете ефективно продовжувати навчання. Це необхідно зробити для того, щоб отримати необхідні знання з напрямів вивчення, пов'язаних із основною темою. Виходячи з цього, свій план, в якому ви спочатку не враховували щось, вам доведеться його трохи видозмінити, виділивши, наприклад, тиждень на вивчення чогось нового. Подібних ситуацій може бути скільки завгодно. Тут головне зрозуміти суть: змінювати намічений план можна лише за необхідності вивчення додаткового матеріалу, що потрібно для повного засвоєння основного і не знижує ефективності самого вивчення.
Самоорганізація — одна з основних навичок, якими має мати майбутній менеджер проєкту. Існує безліч інтерпретацій поняття «самоорганізація». Найчастіше самоорганізація означає здатність організовувати себе, час і дії. Інакше кажучи, самоорганізація — це здатність організовувати власні ресурси. Це об'єднання кількох навичок, що тісно пов'язана з такими навичками, як самодисципліна, тайм-менеджмент, пунктуальність, схильність до порядку та планування, розстановка пріоритетів, правильна організація простору. Щоб бути успішним, самоорганізацію необхідно розвивати як стиль життя, а не як окремий елемент його складової. Виходячи з цього, самоорганізація як навик має розвиватися системно, вимагає постійної уваги, повинна контролюватись і відповідним чином реагувати на зміни як внутрішнього, так і зовнішнього середовища.
Системний підхід використовується у навчанні студентів спеціальності «Управління інвестиційною діяльністю та міжнародними проектами». Працюючи над завданнями на літо, вони опрацьовують додаткові матеріали, які будуть корисними у новому навчальному році. Так, опрацьовані кейси із книги Деніела Канемана «Мислення швидке й повільне» будуть використовуватися під час вивчення предмету «Формування, управління та розвиток проектної команди».
Зі свого боку однією з порад щодо ефективності поділилася наша староста першого курсу магістратури Вікторія Червонна. «Для мене самоорганізація - це легко. Я вважаю, щоб навчитися цьому, потрібно починати з малого. А саме, розпочніть із власного робочого місця. Добре організоване робоче місце підвищує нашу продуктивність. Максимальна зручність та ефективність навчання без відволікаючих факторів. Нехай це буде звичайний письмовий стіл із ноутбуком: прибери все зайве, що може відволікати чи заважати роботі», — каже Вікторія.
Насправді часто ми не звертаємо уваги на дрібниці. Відведене місце для навчання чи роботи ми використовуємо для протилежних завдань. Це може бути неважливо, але навіть після їди на робочому місці ми завжди щось перегрупуємо. Потім приберемось або це не заважає. І в результаті ми втрачаємо важливий зв'язок між процесом роботи та його результатом. Прикладом того, як робочий простір є дуже важливим елементом нашого навчання, є вивчення нових іноземних слів, якщо ми зробимо з ними картки та розкладемо по дому так, щоб ми постійно їх знаходили та повторювали, то це буде мотивувати нас, щоб навчатися, буде тримати нас у тонусі і постійно нагадувати нам про цілі та результати, яких ми прагнемо.
«Сьогоднішня освіта – це ваш завтрашній успіх». Освіта тепер доступна кожному, і, на жаль, просто вступити до університету не означає отримати знання. Багатьом випускникам не вистачає навичок, важливих для сучасного життя. До них належать фінансова освіта та критичне мислення. Чому це може статися? Пояснюється це тим, що студенти втрачають цікавість у навчанні, не відчувають прогресу або не бачать, як можна застосовувати отримані знання на практиці.
«Не наразі. Втомився на роботі, сил немає. Відкладу до завтра». Це типовий внутрішній діалог при прокрастинації або звичка відкладати на потім. Очевидно, що в прагненні стати самоорганізованим потрібно позбутися цієї звички. По суті, боротьба з прокрастинацією це тренування рішучості діяти. Усвідомленість у прийнятті рішень, боротьба з ваганнями та прийняття відповідальності, ранжування та розстановка пріоритетів, визначення доцільності, прийом «З'їжте жабу», та заняття спортом допоможуть у розвитку цієї якості.
З початку карантину наш університет активно розвиває можливості здобуття нових знань в умовах дистанційного навчання, оскільки університет пропонує широкий спектр технологій для організації та супроводу навчального процесу. Сьогодні дистанційне навчання стало основним засобом спілкування зі студентами. Рішенням вченої ради вишу від 27 квітня затверджено порядок визнання результатів навчання здобувачів вищої освіти, здобутих ними шляхом неформальної та/або інформальної освіти. Простіше кажучи, студенти, навчаючись на різних онлайн-освітніх платформах, можуть одержувати зарахування отриманих знань у предмети, які вивчають в університеті. Тому, студенте, у тебе є можливість не гаяти часу влітку і почати накопичувати бали для позитивного навчання у новому навчальному році.
НУБіП України надає для своїх студентів безкоштовну можливість використання в освітньому процесі платформи Coursera та EdX. На сьогодні на них розміщенні найактуальніші онлайн-курси. Для використання корпоративного доступу до ресурсів на платформах Coursera та EdX студентам необхідно звернутися до відповідальних з ІКТ свого факультету (інституту).
Ви маєте використовувати ефективні методи навчання, довіряйте відчуттям, адже це ваш здобутий досвід!
Також, звертаємо увагу майбутніх магістрів!
Реєстрація на МКТ/МТНК триватиме до 18 липня 2022 року.
З порядком реєстрації можна ознайомитись за наступним покликанням https://cutt.ly/WLsBxf7
Нагадуємо, що майбутні правники (спеціальність 081 «Право») проходитимуть МКТ, а щоб здобути ступінь магістра за спеціальностями галузей знань 05 «Соціальні та поведінкові науки», 06 «Журналістика», 07 «Управління та адміністрування», 28 «Публічне управління та адміністрування», 29 «Міжнародні відносини», необхідно буде пройти магістерський тест навчальної компетентності (МТНК).
Приходь до нас на нову магістреську програму “Управління інвестиційною діяльністю та міжнародними проектами”
Давай творити майбутнє разом!
Віталій Гаврилюк,
доцент кафедри виробничого
та інвестиційного менеджменту