ВОРКШОП “ПИТАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕФЕКТИВНИХ ПЕРЕГОВОРІВ”

2 жовтня Олег Тюрін - бізнес, сімейний та міжнародний медіатор, провів лекцію-воркшоп для бакалаврів освітньої програми “Менеджмент”.
Після короткого ознайомлення між спікером та студентами було розпочато обговорення щодо майбутніх управлінських амбіцій учасників. Значна частина студентів висловила зацікавленість у можливості обіймати керівні посади, що підтвердилося підняттям численних рук у аудиторії. Спікер акцентував увагу на ключових компетенціях, які, згідно з дослідженнями компанії Google, характеризують найбільш успішних управлінців. Студенти називали такі фактори, як ефективність, комунікація та розуміння людей. На основі матеріалів статті Harvard Business Review (серпень 2025) було зазначено, що Google оцінює менеджерів передусім за рівнем наставництва, комунікаційних навичок і здатності до командної взаємодії, і саме ці «м’які» навички сьогодні є ключовими критеріями просування по службі. Лектор запропонував учасникам опрацювати деякі з цих навичок через практичну вправу.
Упродовж десяти хвилин студенти працювали в малих групах, виконуючи завдання, спрямоване на розвиток навичок активного слухання. У процесі роботи вони дотримувалися таких рекомендацій: повністю зосереджували увагу на партнері, намагалися глибоко зрозуміти зміст його висловлювань, а також узагальнювали та підсумовували почуту інформацію.
Після завершення вправи відбулося обговорення, у ході якого учасники визначили основну мету діяльності — розвиток уміння активно слухати та формулювати запитання. Спікер підкреслив, що ефективність будь-якого запитання залежить не лише від його формулювання, а, передусім, від готовності слухача по-справжньому почути та осмислити отриману відповідь.
Після детального аналізу інструментів активного слухання на основі досвіду, отриманого студентами під час виконання вправи, медіатор акцентував увагу на важливих аспектах комунікативного процесу. Далі він перейшов до розгляду теми формулювання запитань, зосередившись на ключових складових цього вміння. Зокрема, було розглянуто чинники, які необхідно враховувати для постановки ефективного запитання, основні типи запитань, їхні переваги та обмеження, а також принципи роботи з концепцією «воронки запитань».
Особливо яскраву реакцію у студентів викликала вправа, протягом якої було потрібно отримати якомога більше інформації про уявне повідомлення у спільному чаті групи щодо “зустрічі на наступному тижні”, використовуючи виключно закриті запитання. Учасники жартома назвали вправу “спамом”, і визнали, що їм не сподобалося використовувати закриті запитання для отримання інформації.
Спостереження за роботою студентів засвідчили їхню щиру зацікавленість тематикою ефективної комунікації. Для багатьох учасників процес усвідомлення нових підходів був непростим, оскільки вимагав переосмислення звичних моделей поведінки та способів взаємодії, сформованих упродовж багатьох років. Спікер зазначив, що власний досвід навчання медіації також супроводжувався значним когнітивним переосмисленням, тому він високо оцінив зусилля студентів, спрямовані на спробу поглянути на розглянуті під час воркшопу ситуації з альтернативних позицій.
Проведена лекція-воркшоп сприяла формуванню у студентів цілісного розуміння принципів ефективної комунікації, важливості активного слухання та вміння формулювати запитання. Учасники не лише ознайомилися з теоретичними засадами цих процесів, а й мали можливість застосувати отримані знання у практичних вправах.