Шоколадотерапія у контексті реалізації ініціативи [Олени Зеленської] «Як ти?» (на кафедрі соціальної роботи та реабілітації)
Підтримуючи ініціативу першої леді Олени Зеленської щодо важливості піклування українців про ментальне здоров’я, кафедра соціальної роботи та реабілітації гуманітарно-педагогічного факультету організувала спільний для студентів для 1-го та 3-го курсу тренінг релаксаційної згуртованості (у рамках навчальних дисциплін «Тренінг групової згуртованості» (викладач – проф., д. пед. н. Осадченко І. І.)) та «Вступ до соціальної роботи» (викладач – к. пед. н. Білик Р. М.).
Мета заходу – формувати у студентів спеціальності «Соціальна робота» усвідомлення значущості організації релаксаційних занять, зокрема у межах територіальних громад, для збереження та зміцнення ментального здоров’я українців, насамперед, під час війни; ознайомити студентів із техніками групової релаксації, первинної рефлексії особистісних проблем засобами арт-терапії та пошуку їх усунення тощо.
Авторський тренінг під загальною назвою «Шоколадотерапія», розроблений та проведений проф. Осадченко І. І., складався із кількох етапів та технік, зокрема:
- арт-терапевтична вправа «Шоколадка моїх проблем» (самоаналіз та малюнкова візуалізація (пряма / символічна) особистісних проблем (прийом «Почережність проблем-успіхів»); пошук, формулювання та візуалізація способів усунення зазначених проблем (прийом «Точка зору на проблему»); визначення терміну усунення проблеми (прийом «Я можу. Я хочу»); пошук позитивних моментів будь-якої проблеми (прийом «Вдячність проблемі»));
- аналіз значущості технік релаксаційної згуртованості у рамках соціальної роботи;
- комплексна арт-терапевтична техніка «Шоколадотерапія» з використанням елементів різних терапій: мануальної; художньої; кольоро-, запахо-, звуко-, смакотерапії тощо з поточним аналізом смислозначення довільних шоколадних зображень;
- індивідуальне, парне, групове виготовлення цукерок «Бажання»;
- індивідуальні інтерпретації виконаних психомалюнків.
На занятті панував не тільки аромат шоколаду, позитиву та колективної творчої роботи, а результат поліпшення загального психоемоційного стану студентів, які із задоволенням занурилися у виконання роботи та 100-відсотково зазначили ефективність, значущість проведення таких занять.
Після тренінгу Інна Іванівна продовжила індивідуальну роботу з окремими студентами-учасниками (на їхнє прохання) з метою аналізу виконаних психомалюнків, відповідей на питання, що виникли у студентів щодо візуалізації аспектів їхньої підсвідомості та потреб, пошуку відповіді на життєвозначущі питання, покращення психоемоційного стану «тут і зараз».
Результати заходу засвідчують значущість проведення аналогічних тренінгів, до чого колектив кафедри завжди готовий.
Ірина Демченко,
доктор педагогічних наук, професор