Перші враження магістрів від навчання за спеціальністю «Соціальна робота та консультування»

Вересень для здобувачів магістерського (другого) рівня вищої освіти спеціальності І10 Соціальна робота та консультування НУБіП України став початком нового етапу професійного зростання. Кожен із них прийшов сюди зі своїми очікуваннями, професійним і особистим досвідом, але вже перший місяць показав: їх об’єднує спільне прагнення – отримати глибокі знання, навчитися сучасним методам і стати фахівцями, здатними працювати з різними категоріями отримувачів соціальних послуг.
Спеціальність «Соціальна робота та консультування» об’єднала різних за досвідом та інтересами молодих людей, які прагнуть поглибити свої знання для професійного зростання і реалізації у майбутній діяльності.
Особливістю освітнього процесу цього року стало проведення значної частини занять просто неба – у Ботанічному саду НУБіП України, що стало можливим завдяки ініціативності та підтримці професорів кафедри. Такий формат навчання подарував магістрам не лише нові знання, а й особливу атмосферу відкритого спілкування, натхнення від природи та відчуття єдності академічної спільноти, що значно підсилює мотивацію до навчання. Студенти щиро поділились, що така атмосфера додала в перший місяць навчання особливої енергії та натхнення:
-
Анастасія: «Пари на свіжому повітрі зовсім інші. Легше сприймаються лекції, а обговорення відбуваються більш живо. Відчуваєш, що університет створює комфортні умови не лише для навчання, а й для нашого внутрішнього розвитку».
-
Андрій: «Навчання в зеленому середовищі знімає втому. Ми ніби поєднуємо академічні знання з відновленням власного ресурсу, що особливо важливо для майбутніх соціальних працівників».
Незабутнім досвідом для магістрів став авторський релаксаційний тренінг, який провела професорка Інна Осадченко у Ботанічному саду НУБіП України. Захід отримав символічну назву «Терапія осіннього листя». Студенти із захопленням занурилися в атмосферу спокою та творчості: вони практикували медитації серед шелесту листя, виконували вправи з природними матеріалами, створювали малюнки, ділилися враженнями та щиро сміялися. Такий формат поєднав у собі елементи арт-терапії, екотерапії та командної взаємодії, дозволивши не лише зняти напругу після насичених навчальних днів, а й відкрити нові ресурси для власного професійного розвитку.
Магістратура на спеціальності І10 Соціальна робота та консультування в НУБіП України – це не лише академічні заняття в аудиторії. Студенти вже відвідували виїзні заходи та центри, де мали змогу побачити роботу соціальних установ зсередини. Такі поїздки стали справжнім майданчиком для професійного зростання.
Тому дуже цікавим стало виїзне заняття, організоване професоркою Ніною Тверезовською на базі Київського міського центру соціальної, психологічної, професійної та трудової реабілітації «Аскольд». Магістри мали можливість безпосередньо ознайомитися з роботою установи, яка є однією з провідних у сфері реабілітаційних послуг у столиці. Під час зустрічі вони відвідали різні відділення центру, поспілкувалися з фахівцями-практиками, дізналися про сучасні методи реабілітації та соціальної підтримки різних категорій населення. Студенти відзначили практичну цінність такого досвіду, адже він дав можливість побачити, як теоретичні знання втілюються у щоденну роботу з людьми. Після заняття студенти активно ділилися своїми враженнями:
-
Ірина: «Особливо важливо, що такі виїзні заняття допомагають нам формувати професійні контакти. Це своєрідна соціальна мережа підтримки, яка в майбутньому може стати ресурсом для кар’єри».
-
Вікторія: «Мене вразила атмосфера підтримки в центрі. Було помітно, що кожен працівник справді зацікавлений у допомозі людям, і це надихає».
-
Іван: «А я хочу підкреслити практичну сторону побаченого. Це був шанс побачити реальну роботу мультидисциплінарної команди. Для мене важливо зрозуміти, як соціальний працівник взаємодіє з психологом, реабілітологом і навіть трудотерапевтом».
Окрім цього, магістри мали можливість відвідати соціальну установу «Будинок мами», яка захищає право кожної матері на безпеку та гідне життя, допомагаючи їй долати складні життєві обставини та відновлювати своє життя, створюючи краще майбутнє для себе та своєї дитини. Ця установа зосереджується на вирішенні проблем дитячого неблагополуччя, формуючи розуміння, що кожна дитина заслуговує на здорове і безпечне середовище для розвитку. Під час виїзного заняття студенти ознайомилися з умовами проживання, програмами соціальної, психологічної та духовної допомоги, а також дізналися про практичні аспекти роботи соціальних працівників із цільовою групою. Для багатьох цей досвід став важливим кроком у розумінні того, як соціальна підтримка втілюється на практиці та як важливою є роль таких центрів у подоланні складних життєвих ситуацій.
Студенти відзначають, що викладачі намагаються поєднувати традиційні методи навчання із сучасними технологіями: використовуються онлайн-платформи, інтерактивні завдання, сучасні методи. Водночас є простір для академічної свободи. Нещодавно магістранти визначали напрями своїх майбутніх досліджень для дипломних робіт. Хтось зосередився на проблемі соціальної підтримки військовослужбовців та їхніх сімей, інші – на роботі з підлітками, схильними до девіантної поведінки, або ж на новітніх підходах у консультуванні сімей. Декілька студентів навіть планують досліджувати інноваційні методи, зокрема арт-терапію та використання цифрових технологій у соціальній роботі.
Також багатьох цікавить соціальна реабілітація, тому серед наукового інтересу здобувачів є: «Соціальна реабілітація ветеранів засобами релаксаційних тренінгів», «Соціально-реабілітаційна робота з ЛГБТ-особами, які пережили насильство», «Соціальна реабілітація дітей із сімей у складних життєвих обставинах», «Соціальна реабілітація членів сімей осіб із тривожно-депресивними розладами» та ін.
Так, один зі студентів зупинився на темі «Модель управління якістю соціальних послуг у контексті цифровізації суспільства», адже його цікавлять інноваційні підходи до підвищення ефективності соціальної сфери та використання цифрових інструментів у роботі соціальних служб.
Така різноманітність тем демонструє широту спеціальності та дозволяє кожному зосередитися на тому, що його справді мотивує і може стати корисним для суспільства.
• Катерина: «Я вже визначилася з темою дослідження. Приємно, що викладачі підтримують ідеї, а не нав’язують готові теми. Це допомагає відчути себе не просто студентом, а дослідником».
• Роман: «Я обрав тему, яка пов’язана з цифровізацією у соціальній сфері. Вважаю, що саме за цим напрямом майбутнє соціальної роботи, і мені цікаво досліджувати, як новітні технології можуть зробити допомогу людям більш ефективною та доступною».
Перший місяць магістратури – це час адаптації. Але, як зізнаються студенти, група швидко перетворилася на команду. Спільні завдання, дискусії й навіть неформальні зустрічі допомогли створити дружню атмосферу.
-
Наталія (староста): «Ми вже відчуваємо, що можемо підтримати один одного. Це важливо, адже в соціальній роботі вміння співпрацювати й відчувати команду є ключовим».
Початок освітнього процесу став для студентів важливим досвідом. Вони вчаться бачити проблеми ширше, інтегрувати міжнародні стандарти в українську практику, критично мислити і шукати рішення. Попереду – багато викликів: написання наукових робіт, практика, участь у конференціях. Але головне є натхнення і бажання працювати. Хочеться підсумувати місяць навчання словами студентки, яка доєдналась до магістратури вже з певним життєвим досвідом та власними очікуваннями від освітнього процесу:
-
Надія: «Навчання в магістратурі стало для мене надзвичайно важливим і цінним досвідом. У зрілому віці я свідомо зробила вибір на користь спеціальності «Соціальна робота та консультування» і можу впевнено сказати, що це рішення повністю виправдало мої очікування. Кожна лекція, семінар і практичне заняття відкривають для мене нові горизонти, дозволяють глибше зрозуміти суспільні процеси, людську поведінку та механізми допомоги людям у складних життєвих обставинах. Вік тут зовсім не є перешкодою, навпаки, мій життєвий досвід допомагає краще сприймати матеріал і активно застосовувати його в практичних завданнях. Особливо хочу відзначити високий професійний рівень викладачів, їхню доброзичливість та готовність підтримати кожного студента. Атмосфера в університеті надихає розвиватися, мислити критично й бути більш свідомою у власному виборі».
Важливо, що наші студенти готові не лише вчитися, а й творити нові підходи у соціальній роботі та консультуванні. Їхня енергія, професійний інтерес і відкритість до нового створюють відчуття, що попереду буде цікаве й змістовне навчання.