Навчання без бар’єрів: презентуємо інклюзивну комп’ютерну лабораторію в НУБІП України

January 7, 2025
 
     Сучасний етап розвитку суспільства характеризується численними викликами, такими як повномасштабна війна, економічна нестабільність, демографічна криза та соціальна незахищеність, які вимагають від держави та кожного громадянина мобілізації зусиль, енергії та волі для їх подолання, пошуку ефективних рішень, просування вперед і впровадження прогресивних змін.Головний вектор таких змін полягає в забезпеченні рівного і справедливого доступу до всіх суспільних благ  дітям, молоді і дорослим, незалежно від їх соціального статусу, стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення.
За цих умов важко переоцінити роль освіти, зокрема університетів, у формуванні високоінтелектуального, розвиненого, толерантного суспільства. Новий підхід до організації освітнього процесу передбачає створення інклюзивного освітнього середовища, що охоплює адаптацію фізичного простору, методів викладання та оцінювання з урахуванням індивідуальних потреб студентів, використання інноваційних технологій, формування толерантного середовища в університетській спільноті та забезпечення підтримки студентів через консультації, наставництво та доступ до додаткових ресурсів. Саме така стратегія реалізовується сьогодні в Національному університеті біоресурсів і природокористування України, який вже понад 125 років засвідчує свою здатність виконувати основну місію – підготовку висококваліфікованих кадрів, незважаючи на буремні події, численні виклики та негаразди. Тож створення інклюзивного освітнього середовища, де кожен має можливість розвивати свої здібності, здобувати знання та досягати успіху, зумовило розвиток нових напрямів у діяльності університету. Зокрема, значні зусилля були сконцентровані на інвестиції в інфраструктуру та забезпечення універсального дизайну приміщень, облаштування пандусів, спеціалізованих підйомників та ліфтів, забезпечення доступу до закладів харчування, облаштування санвузлів, закупівлю адаптованих меблів тощо.
 
 
 
У 2024 році з ініціативи кафедри соціальної роботи та реабілітації при підтримці деканату гуманітарно-педагогічного факультету та ректорату Національного університету біоресурсів і природокористування України  створено першу серед вітчизняних закладів вищої освіти інклюзивну комп’ютерну «Лабораторію цифрових технологій в соціальній роботі». Концепція її заснування передбачала врахування щонайменше двох ключових аспектів: перший – це створення умов для формування цифрових компетентностей у здобувачів освіти з/без особливих освітніх потреб; другий – це підготовка майбутніх фахівців за спеціальністю «Соціальна робота» до професійної діяльності в умовах соціальної інклюзії в контексті формування умінь та навичок підбору, налаштування, застосування спеціалізованих програмних засобів і пристроїв, які дозволяють особам з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату використовувати комп’ютеризовані пристрої для опрацювання інформації, використання ресурсів мережі Інтернет, спілкування, відпочинку, дозвілля тощо.
Реалізація першої мети потребувала суттєвої реконструкції фізичного простору, моделювання інтер’єру та меблів з урахуванням принципів універсального дизайну. Було враховано низку норм та вимог, зокрема, забезпечена: ширина дверей 90 см зі спеціальними пристосуваннями для легкого користування та оглядовими прозорими панелями; відсутність порогів для вільного пересуватися аудиторією на кріслі колісному; адаптовані до потреб здобувачів освіти з інвалідністю меблі; електричне освітлення та жалюзі на вікнах для регулювання світлового потоку; колірні рішення у дизайні інтер’єру та інші заходи для організації навчального процесу. Комплекс таких рішень, у поєднанні з іншим заходами, дозволили отримати в університеті першу комп’ютерну лабораторію, яка дає змогу повноцінно здобувати якісну професійну освіту, формувати цифрову компетентність, сприяючи інтеграції студентів у сучасне інформаційне суспільство, розвитку їх творчого потенціалу та підвищенню конкурентоспроможності на ринку праці.
 
 
 
Виконання наступного завдання – використання інклюзивної комп’ютерної лабораторії в якості навчального полігону вивчення сучасних інформаційних технологій в сфері надання соціальних послуг потребувало, в першу чергу, оснащення робочих місць не тільки сучасними комп’ютерами, а і цілою низкою спеціалізованого програмного та апаратного забезпечення. Це зумовлено тим, що на сучасному етапі розвитку цифрового суспільства виникла нагальна потреба у встановленому балансі між вимогами надання широкого спектру соціальних послуг громадянам та методами організації їх задоволення. Тому у змісті дисципліни «Інформаційні технології в соціальній роботі», яку майбутні фахівці опановують у цій лабораторії, передбачено теми, спрямовані на формування у них здатності аналізувати потреби осіб з інвалідністю та пропонувати відповідні програмні й апаратні рішення для забезпечення їхніх інформаційних потреб. Важливо, що деталізація цих спеціалізованих рішень значною мірою залежить від нозологічних проблем  людей з інвалідністю (сенсорні, рухові, ментальні), що вимагають спеціального підходу та адаптованих рішень, які враховують їхні індивідуальні особливості та потреби. Щоб впоратися із такою непростою задачею, в лабораторії опановують практичні навички роботи з різними типами спеціалізованого програмного забезпечення. До них належать екранні зчитувачі, програми для збільшення зображення на екрані, віртуальні клавіатури, програмне забезпечення для субтитрування мовлення, інструменти перетворення мовлення на текст, а також програми для відео зв’язку, що підтримують текстові повідомлення. Такий підхід дозволяє студентам здобути компетентності, необхідних для розробки та впровадження ефективних рішень, орієнтованих на потреби людей з інвалідністю.
 
Особливу зацікавленість у майбутніх соціальних працівників викликає відпрацювання навичок роботи з програмним забезпеченням, яке надає можливість керувати комп’ютером за допомогою руху очей із використанням відповідного пристрою – айтрекера. Ця технологія дозволяє рухати курсор на екрані, здійснювати навігацію по файловій структурі, запускати додатки, переглядати веб-сайти, а також набирати текст на віртуальній клавіатурі. Програма є особливо цінною для людей, які повністю втратили функціональність кінцівок, оскільки сприяє їхньому поверненню до активного суспільного життя. Крім того, технічне забезпечення лабораторії включає спеціалізовані трекболи, розроблені для осіб з інвалідністю, а також адаптовані клавіатури для людей із порушеннями зору, що розширює можливості інклюзивного навчання.
 
Оснащення «Лабораторії цифрових технологій у соціальній роботі» відбувається на стадії активного розвитку, поступово наближаючи реалізацію амбітної мети – створення інноваційного центру, орієнтованого на інтеграцію сучасних цифрових технологій та принципів безбар’єрності. Цей спеціалізований центр стане не лише місцем для відпрацювання практичних навичок майбутніх соціальних працівників, але й платформою для розробки інноваційних рішень, спрямованих на підвищення якості життя осіб з інвалідністю . Комплексний підхід до простору та використання передових технологій сприяє формуванню середовища, яке відповідає сучасним вимогам інклюзивності та забезпечує рівні можливості для всіх членів суспільства.
 
 
Професори кафедри соціальної роботи та реабілітації
Ростислав Тарасенко та Ірина Демченко
 
Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)Набір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook