«Техніки саморегуляції психоемоційного стану особистості у стресових ситуаціях»: відкрита онлайн-лекція професора Осадченко І. І.

У понеділок (6 жовтня 2025 р.) д. пед. н., проф., професор кафедри соціальної роботи та реабілітації Осадченко Інна Іванівна провела відкриту онлайн-лекцію на тему: «Техніки саморегуляції психоемоційного стану особистості у стресових ситуаціях». Лекцію проведено у рамках викладання вибіркової навчальної дисципліни загальноуніверситетського рівня «Психологія впевненості» для здобувачів освітнього рівня «бакалавр» (4 курс).
У результаті чітко побудованого змісту заняття студенти ознайомилися із найсучаснішими науково-методичними джерелами психологів-практиків щодо сучасних технік саморегуляції психоемоційного стану особистості у стресових ситуаціях: «Шлях до зцілення: основи роботи з наслідками травматичних подій» (Макієнко Н., Гершанов О., 2022), «Основи роботи з травмою» (Гершанов О., 2022), «Особливості вольової саморегуляції у військових із різною стресостійкістю» (С. Вандзюк, В. Сас, 2023), «Способи зниження рівня тривоги населення в умовах війни» (Пєтухова І., Заушнікова М., Клевець Л. (2022) тощо.
Особливий інтерес викликав аналіз наукового дослідження, співавтором якого є проф. Осадченко І. І.: «Надзвичайне психоемоційне напруження харків’ян із причини бомбардування російсько-агресорськими державами: шляхи подолання» (Іванченко А., Христенко В., Овсяннікова Я., Заїка Е., Перепелюк Т., Осадченко І. (2024).
Студенти з’ясували (залежно від рівня своїх знань цього контексту: вперше дізналися, уточнили, пригадали, засвоїли тощо) сутність понять «стрес», «психічна реакція»; зміни на фізіологічному рівні у людини під час стресу; роль префронтальної зони кори головного мозку, мигдалеподібного тіла головного мозку під час стресу; чотири основні реакції під час стресу та види стресу (за Гансом Сельє); шкоду та користь від стресу тощо.
Технологія проведення лекції передбачала застосування таких авторських психопедагогічних вправ, як: «Статистичне опитування», «Позитивчики», «Заняття у малюнках». Варто наголосити на тому, що онлайн-лекція мала формат наскрізного інтерактивного заняття: після кожного слайду презентації студенти ділилися інсайтами, досвідом, ставили додаткові запитання, дискутували. Тільки після того, як усі присутні студенти ставили у чаті реакцію-схвалення щодо зрозумілості інформації слайду, переходили до вивчення змісту наступного слайду лекції.
Найяскравішим свідченням ефективності проведеного проф. Осадченко І. І. заняття є рефлексії наприкінці заняття, записані студентами у чаті, зокрема:
-
«Як завжди мені сподобалася відкритість. Зрозуміла, як все таки краще реагувати на стрес» (Світлана Романенко, соціальна робота);
-
«Було цікаво послухати нові для себе речі та зрозуміла, що стрес це нормально» (Рокоман Маріна, психологія);
-
«Глибше зрозуміла поняття стресу, як із ним працювати, вивільняти; побачила погляд із різних сторін, різні думки, все сподобалось» (Анна Паламаренко, психологія);
-
«Дуже цікаво було почути про види стресу та як їх розрізняти. Цікавим фактом було те, що ми самі обираємо, як трансфермувати стрес (як досвід, чи травму)» (Анна Арбачевська, соціальна робота);
-
«Дуже цікава та продуктивна пара! Знову впевнилась у тому, що стрес завжди з нами, але тільки нам/мені вирішувати, як реагувати та що робити!» (Анастасія Туз, філологія);
-
«Дуже сподобалась пара, що спонукала задуматись над багатьма питаннями. Було цікаво слухати і читати відповіді інших» (Богдана Шкута, філологія).
На ютуб-каналі студенти мають змогу переглянути відеолекцію на цю тему: https://www.youtube.com/watch?v=m4um33BOuos