Ольга Трофімцева студентам НУБіП України: про місце України на глобальному агропродовольчому ринку
Вкотре за цей неповний місяць навчання в НУБіП України непересічна подія. Гостьову лекцію – «Місце України на глобальному агропродовольчому ринку: як посилити позиції» для студентів-міжнародників, філологів та аспірантів спеціальності 033 "Філософія", спеціальності 015 "Професійна освіта" гуманітарно-педагогічного факультету прочитала український політик, бізнес-вумен, в.о. міністра аграрної політики та продовольства України (2019), Президент Української агропродовольчої платформи, доктор аграрних наук, випускниця Національного аграрного університету України (нині – НУБіП України) Ольга Трофімцева.
Починаючи лекцію, Ольга Василівна наголосила, що хоче побудувати її у формі активного діалогу із студентами, щоб вони могли проявити себе, бути активними учасниками події. Й відразу засипала наших студентів питаннями: «Яку врожайність зернових прогнозують цього року в Україні?», «Скільки з цього потрібно Україні для внутрішнього споживання?», «Який український сільськогосподарський продукт є лідером експортних продажів?», «Чому збільшиться прибуток України з продажу зернових у цьому році?», «Добре чи погано, що Україна переважно експортує зерно – сировину, а не перероблену продукцію?».
Так в живій бесіді підійшли до найголовнішого питання: як посилити торгівельний бренд України в світі, адже на сьогодні українська продукція часто не витримує конкуренції з іншими країнами як за якістю товарів, так і упаковки. Лекторка продемонструвала молодій студентській аудиторії вектори торгівельних стосунків України у світі, зосередивши увагу на тому, що Україна торгує своєю сільгосппродукцією з усім світом, однак головна доля українського експорту припадає на країни Азії. Завоюванням останніх шести років стало друге місце в експортному торгівельному балансі України з країнами ЄС. Були розглянуті переваги та недоліки прив’язки експорту до певних країн; процеси диверсифікації в торгівлі с/г продукцією, які відбуваються в світі на глобальному рівні, та необхідність працювати в режимі Realpolitik. Йдеться зокрема про торгівельну війну між світовими гігантами, про боротьбу за кіберпростір, про зростання попиту на органічну продукцію екологічно чистого виробництва, без синтетичних добрив та засобів захисту рослин («з євролисточком»), на альтернативу тваринному м’ясу – рослинне або м'ясо з пробірки. Особливий бренд сучасної Європи – зелена політика або «The European Green Deal» – набір політичних ініціатив, висунутих Європейською Комісією з загальною метою зробити Європейський континент кліматично нейтральним до 2050 року, які включають такі ініціативи як створення карбонових ферм, розвиток вертикального фермерства, кругової економіки, системної стратегії «від лану до столу», розбудови кліматично адаптованого АПК та інших інновацій.
Україна, щоб бути успішною у світі, повинна навчитись максимально швидко реагувати на найрізноманітніші загрози та виклики, які постійно постають в світовому глобальному просторі, коли наслідки однієї події відлунюються в найвіддаленіших куточках світу. Успішна модель торговельно-економічних відносин сьогодні – це політика «just in time», що вимагає адекватних дій саме у той час, коли вони потрібні для забезпечення роботи чи процесу. Завершуючи свою вкрай пізнавальну лекцію Ольга Василівна наголосила, що ключовим фактором посилення позицій України у світі є і завжди будуть люди. «Ви! – проголосила лектор, звертаючись до студентської молоді, – В людському капіталі завжди зберігається найвища потреба у світі». Тож навчайтеся, дорогі студенти, а потужний мотиваційний поштовх для цього сьогодні ви отримали із авторитетного джерела.
(Посилання на презентацію лекції тут)
Валентина Культенко,
в.о. зав. кафедри філософії та міжнародної комунікації