«Мова ‒ інтелектуальна гра, що вимагає знання, смаку, хисту і любові» ‒ лейтмотив відкритої лекції професора Світлани Харченко
30 вересня 2020 року відбулася відкрита лекція професора кафедри журналістики та мовної комунікації гуманітарно-педагогічного факультету Світлани Харченко з дисципліни «Сучасна українська мова» для студентів гуманітарно-педагогічного факультету спеціальності «Журналістика». Лейтмотивом стала думка, про те, що мова ‒ інтелектуальна гра, що вимагає знання, смаку, хисту і любові.
На відкритому занятті, окрім колег по кафедрі журналістики та мовної комунікації ‒ професора Тетяна Семашко, доцентів Оксана Павленко та Олена Балалаєва, були присутні заступники декана гуманітарно-педагогічного факультету Ярослав Рудик, Ігор Буцик, завідувач кафедри філософії Інна Савицька і завідувач кафедри психології Віталій Шмаргун, яких зацікавила тема лекційного заняття, присвячена іменникові та динамічним процесам в іменниковій системі.
Не зважаючи на труднощі дистанційного навчання, відстань, студенти відчували себе досить комфортно і впевнено, адже вони перебували, хоч і віртуально, поруч зі своїми одногрупниками. Дружня ж атмосфера сприяла тому, щоб вони під час лекції могли ставити викладачеві цікаві запитання, обговорювати незрозумілі моменти, вести жваву дискусію.
Протягом пари Світлані Василівні вдалося розкрити широке коло питань з морфологічної проблематики та навіть провести інтелектуальне опитування. Доступно та зрозуміло була розкрита тема, повʼязана зі змінами в іменниковій системі української літературної мови. Адже ще в травні уряд ухвалив новації і попередній правопис від 1992 року втратив свою чинність. Над новими правилами спеціальна комісія працювала майже п’ять років. Як наголосила Світлана Василівна, оновлений правопис розроблений на засадах української правописної традиції з урахуванням новітніх мовних явищ. Тому, досить цікаво і корисно було майбутнім журналістам удокладнити свої знання з визначення роду невідмінюваних запозичених іменників, відмінювання прізвищ, імен, по батькові, а особливо подвійних і ненайпоширеніших. Як утворити фемінітив, щоб він відповідав нормам мови і був милозвучним; як використовувати фемінітиви в журналістських текстах? На ці та багато інших питань майбутні журналісти отримали вичерпні відповіді.
Найцікавішим проблемним питанням для обговорення став пункт гендерної асиметрії в системі мови, адже в ХХІ столітті дотепер присутня непропорційна гендерна репрезентованість як в мові, так і у житті людини.
Актуальною для студентів була і проблема важливості професійної мови журналіста, етики професійного спілкування. Українська мова у засобах масової інформації має бути нормативна, вишукана.
На занятті відчувався логічний зв'язок нового матеріалу з уже вивченим раніше, а також з іншими дисциплінами. Завдяки якісно підібраному ілюстративному матеріалові, презентації та поясненню викладача, сприйняття лекційного матеріалу сприймалося швидко і легко, що дозволило зберегти стійку увагу слухачів протягом всієї пари. Окрім того, Світлана Василівна постійно залучала своїх вихованців до активної участі в занятті.
Наприкінці лекції студенти отримали не тільки теоретичне, але й практичне домашнє завдання, підбито висновки та визначено наступну тему.
Заняття було проведено ефективно й раціонально. Колеги, присутні на парі, відзначили, що лекція була прочитана на високому науковому та професійному рівні, вони відзначили чітку побудову заняття, професійно-практичну змістовність, використання різних педагогічних прийомів утримання уваги студентів та спілкування з ними. Це дає можливість зрозуміти і студентам, і викладачам, що навіть і дистанційне навчання може бути продуктивним, зрозумілим, але головне ‒ цікавим і захопливим!
Смик Людмила,
студентка спеціальності «Журналістика»
Інна Савицька,
завідувач кафедри філософії