Безупинний рух вперед – запорука педагогічного зростання
Педагог – це вічний учень. Педагог – це той, хто готовий безупинно сприймати нове, прагнути більшого, продукувати знання. Педагог – це той, хто не стоїть на місці. Саме під таким гаслом вже традиційно для початку вересня у Національному університеті біоресурсів і природокористування України було організовано та проведено науково-методичний семінар «Школа педагогічної майстерності» для науково-педагогічних працівників ННІ/факультетів та регіональних навчальних закладів університету, мета якого – підвищення якості освітньо-виховного процесу, посилення теоретичної і практичної підготовки викладачів, зростання рівня психолого-педагогічної майстерності науково-педагогічних працівників, ознайомлення з передовим педагогічним досвідом – була реалізована у процесі плідної співпраці та конструктивного діалогу усіх учасників зібрання.
Семінар, започаткований за ініціативи ректора університету, академіка НАПН України, доктора педагогічних наук, професора кафедри педагогіки Станіслава Ніколаєнка, вже вкотре зібрав когорту небайдужих, відкритих до змін педагогів - як молодих, так і тих, досвід роботи в освіті яких викликає повагу. На заході була присутня декан гуманітарно-педагогічного факультету, кандидат філософських наук Інна Савицька, яка була вражена кількістю науково-педагогічних працівників, що виявили бажання познайомитися з доповідями її колег по факультету. Адже семінар відвідало 140 викладачів очно та ще понад 240 осіб слухали доповіді дистанційно.
Семінар проходив в очному режимі, але через певні карантинні обмеження та з метою створення комфортних умов участі учасників з територіально віддалених структурних підрозділів було забезпечено онлайн-трансляцію заходу. Мова ішла про напрями застосування ІКТ викладачами закладів вищої освіти, про віртуальну реальність та цифрові тренди в освіті, про особливості організації дистанційного навчання за кордоном.
Наукове зібрання зацікавлених у розвитку та зростанні педагогів відкрив проректор з науково-педагогічної роботи університету, доктор філологічних наук, професор Василь Шинкарук, який згадав слова видатного педагога Василя Сухомлинського: «Найдосвідченіший педагог ніколи не повинен спинятися на досягнутому, бо якщо немає руху вперед, то неминуче починається відставання».
Проректор підкреслив, що світова пандемія підвела людство до переоцінки пріоритетів, а всіх учасників освітнього процесу - до розуміння того, що навчання вже ніколи не повернеться до звичного ще кілька років тому формату; що педагог - це не той, хто має всю інформацію, а той, хто навчає засвоювати інформацію, тобто навчає вчитися. Освітянин сьогодні має відповідати вимогам часу і суспільства, бо тільки сучасні компетентності та постійно оновлювані знання педагога можуть зацікавити нинішнього здобувача освіти, який чітко орієнтується у сучасних технологіях, для якого різноманітні гаджети стали невід’ємною складовою процесу навчання. Василь Дмитрович спонукав присутніх вчитися, вдосконалюватися, пізнавати нове, не боятися змін, приймати виклики. Участь у наукових зібраннях, семінарах, конференціях, обмін досвідом, обговорення нагальних проблем та пошук шляхів їх вирішення – достойне тому рішення.
Неабияку зацікавленість присутніх та активне обговорення викликав майстер-клас з пошуку інформації засобами спеціалізованих інформаційних ресурсів та використання можливостей ІКТ в профорієнтаційній та управлінській діяльності, проведений начальником навчального відділу, доцентом кафедри управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету Ярославом Рудиком. Корисним результатом стала надана база QR–кодів з посиланнями на необхідні у роботі викладача інформаційні ресурси.
З перевагами, особливостями та новими можливостями використання віртуальної реальності, основними тенденціями розвитку VR- та AR-технологій в освітньому процесі ознайомив учасників семінару доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету Олександр Кучай. Він підкреслив, що мобільні додатки, онлайн-заняття та віртуальна реальність стали звичною частиною повсякденного життя та внесли докорінні зміни в освітній процес. І, незважаючи на постійні дебати між прихильниками технологій та тими, хто представляє когорту «традиціоналістів», на сьогодні констатуємо факт: смартфони та інші гаджети, ІКТ стали частиною нашого життя, а тому логічним кроком для освітньої системи та сучасних педагогів буде прийняття, опанування інформаційних технологій та використання їх переваг у процесі навчання.
Професор констатував, що віртуальні технології дають змогу візуалізувати чимало складних речей: механізми, формули, плани тощо. Додавши сюди ефект присутності, можна зрозуміти, що такий формат навчання має всі шанси обігнати у популярності звичні нам практики. Однією з таких технологій є Story Spheres – сайт, який поєднує віртуальну реальність та digital – інструменти. За допомогою віртуальної реальності студенти можуть відвідати будь-яке місце, не виходячи з аудиторії або дому. Йдеться не лише про туристичні подорожі містами, але й про глибини океану, космічні простори та навіть побудову атомів. Наприклад, Anatomyou VR 2.0 продемонструє, як виглядають та функціонують наші органи. Не менш захопливу технологію пропонує компанія Unimersiv, що розробила віртуальний тур мозком людини.
Тему «осучаснення» освіти у світлі світових тенденцій розвитку продовжив кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету, асоційований член Ради молодих учених при МОН Олександр Прохорчук, який ознайомив учасників зібрання із основними тенденціями та перспективами впровадження цифрових технологій у освітній процес. Присутні обговорили проблеми цифровізації освіти та використання віртуальної реальності у процесі навчання, поділилися проблемами та досвідом, окреслили шляхи вдосконалення освітнього процесу у закладах освіти.
Актуальність порушених обговорюваних тем підтвердив виступ Оксани Васюк, доктора педагогічних наук, професора кафедри педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету, яка розкрила основні аспекти організації дистанційного навчання у зарубіжних закладах вищої освіти. Вона наголосила, що у світлі викликів сьогодення, особливостей функціонування вітчизняних та зарубіжних закладів освіти засобами навчання та невід’ємною частиною освітнього процесу стають інформаційно-комунікаційні технології, розвиток яких змушує педагога вчитися, змінюватися, іти в ногу з часом.
Фінальною нотою семінару, яка спонукала не тільки сприймати, опановувати та використовувати в освітньому процесі інноваційно-комунікаційні технології, але і опікуватись власною безпекою, у першу чергу, фізичним та психічним здоров’ям, став виступ кандидата педагогічних наук, доцента кафедри психології гуманітарно-педагогічного факультету Людмили Омельченко з питань профілактики професійного вигорання.
«Педагог має свідомо іти в ногу з часом, черпаючи в ньому натхнення і сили» - цей вислів Адольфа Дістерверга є сьогодні актуальним, як ніколи за всю історію розвитку освіти. Стрімкі суспільні зміни, бачення педагога соціумом, вимоги до постаті тих, хто здійснює освітній процес, диктують правила організації процесу сучасним освітянам. «Педагог – це звучить гордо!» - переконані у НУБіП. «Знання – це крила!» - підтримують учасники наукового зібрання, пишаючись новими знаннями та уміннями, з ентузіазмом несучи їх сьогоднішнім здобувачам освіти.
Лідія Чередник,
асистент кафедри педагогіки