Один день працівника кафедри автоматики та робототехнічних систем ім. академіка І.І. Мартиненка в умовах військового стану
Підготувати кваліфікованого інженера з автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій справа непроста: для цього потрібні високотехнологічні навчально-наукові лабораторії, науково-педагогічні працівники (далі НПП), які активно ведуть наукові дослідження й досягли в цьому високої оцінки вітчизняних та зарубіжних експертів.
Саме такі умови сформувались на кафедрі автоматики та робототехнічних систем імені академіка І.І.Мартиненка (далі АРС). Але в умовах військового стану ця задача ускладнилась тим фактом, що студенти й НПП тривалий час просторово віддалені від лабораторій та один від одного, що вимагає оперативного упровадження нових підходів до організації навчального процесу. Оскільки як в університеті в цілому, так і на кафедрі протягом тривалого часу успішно використовувались дистанційні форми навчання на основі електронної платформи Е-Learn (при цьому електронні курси: лекції практичні й лабораторні роботи розміщені на цій платформі й студенти мають до них доступ, а заняття проводяться із використанням сервісів GOOGLE) удалось в значній мірі компенсувати таку віддаленість. На прикладі професора Валерія Коваля я намагатимусь продемонструвати організацію навчального процесу на нашій кафедрі. Чому В. Коваля? Та тому, що він один з багатьох на кафедрі, хто успішно поєднує наукові дослідження з навчальним процесом. Про інших - в наступному інформуванні.
В. Коваль, як і всі інші в університет й на кафедрі, за наказом ректора університету Станіслава Ніколаєка. в дистанційному режимі поновив проведення занять для студентів спеціальностей 151 – «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології», 141 – «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», 144 – «Теплоенергетика». Згідно графіку навчального процесу та розкладу занять для студентів денної форми навчання освітньої програми підготовки бакалаврів спеціальності 144 – «Теплоенергетика» він о 8 годині 30 хвилин розпочав лекцію з дисципліни «Програмне забезпечення інженерно-технічних розрахунків», інформуючи студентів про алгоритмізацію у вирішенні математичних завдань, побудову блок-схем алгоритмів з метою їх програмної реалізація у середовищі MathCAD. О 9 годині 00 хвилин на виконання Указу Президента України Володимира ЗЕЛЕНСЬКОГО була проведена загальнонаціональна хвилина мовчання за співвітчизниками, які загинули, захищаючи Україну від збройної агресії Російської федерації. На другій парі В. Коваль провів зі студентами лабораторне заняття на основі електронного навчального курсу, що розміщений на платформі Elearn, використовуючи відеоконференцію в Google Meet, електронну пошту та месенджер Viber. Студентство позитивно та відповідально поставилось до відновлення освітнього процесу у дистанційному форматі, про що може свідчити їх активність та присутність на вказаних заняттях (була відсутня лише одна студентка).
На четвертій парі професор В. Коваль для студентів другого року навчання спеціальності 151 – «Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології» освітньої програми підготовки магістрів провів лекцію з дисципліни «Захист інформації в системах автоматизації», де розглядались питання класифікації та характеристики загроз інформації в автоматизованих системах, приклади атак, пов'язаних з адресацією ІР-протоколу (IPv4).
Продовжилися заняття з дисципліни «Електроніка і мікросхемотехніка» для майбутніх бакалаврів 1 року навчання спеціальності 141 – «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка». На лабораторному занятті з цієї дисципліни студенти мають можливість використовувати пакет програм Electronics Workbench разом з атестованим навчальним курсом, що розміщений на платформі Elearn. У діалоговому режимі В. Коваль з студентами, на основі сервісу Google Meet і програмних засобів провів лабораторне заняття, досліджуючи в реальному часі електронні схеми, використовуючи цифровий осцилограф, цифровий мультиметр, Боде-плоттер.
Отриманні на заняттях навички, уміння, знання вже зараз можуть бути використані студентами для створення автоматизованих засобів на базі сучасних електронних елементів, мікропроцесорів, програмованих логічних інтегральних схем ALTERA Cyclone IV (Intel), наукову розробку яких успішно здійснює В. Коваль спільно з науковцями кафедри.
Варто відзначити й наукову і, зокрема, публікаційну активність групи НПП кафедри, котру очолює В. Коваль (група проводить також дослідження, направлені на розроблення новітніх систем синхронізації). Так 17 березня 2022 р. цей колектив завершив підготовку до публікації видавництвом Springer розділу монографії «Розроблення та дослідження засобів автоматизованого моніторингу пристроїв синхронізації часу енергосистем». У цей же день спільно з науковцями Інституту електродинаміки НАН України була завершена підготовка матеріалів доповіді «Підвищення енергоефективності розумних мереж електропостачання шляхом багатоканального моніторингу пристроїв синхронізації часу» для участі в роботі ХХІІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Відновлювальна енергетика та енергоефективність у ХХІ столітті».
У цей не простий час працівники кафедра АРС із розумінням і сумлінністю ставляться до своїх обов’язків. Наш внесок у перемогу – системно, якісно та наполегливо робити свою справу – забезпечувати організоване продовження навчального процесу та успішно завершити навчальний рік.
Віталій Лисенко,
завідувач кафедри АРС