Від ідеї здобувачів до реалізації педагогами: спільне обговорення управлінських освітньо-професійних програм
Сучасний ринок праці змінюється дуже швидко, і компетентності, що були важливими кілька років тому, можуть не відповідати новим вимогам і викликам. У той же час, майбутні управлінці повинні мати актуальні знання про сучасні моделі, стратегії, інструменти аналітики і прийняття рішень, в іншому випадку вони ризикують втратити конкурентоспроможність.
У зв’язку з цим постійного оновлення потребують і освітньо-професійні програми гуманітарно-педагогічного факультету, особливо це стосується освітньо-професійних програм кафедри управління та освітніх технологій, адже зростаючі вимоги закладів освіти, установ та організацій теж швидко змінюються. Відтак, щоб відповідати вимогам часу, сучасні управлінці повинні мати розвинені навички комунікації, емоційного інтелекту, роботи в команді, лідерства та управління проєктами. Оскільки ці навички стають дедалі все важливішими, освітньо-професійні програми потребують оновлення й удосконалення, що дозволить належним чином розвивати ці навички у майбутніх управлінців, що сприятиме успішній взаємодії з командами та партнерами.
Саме тому важливим елементом забезпечення якісної підготовки майбутніх професійних управлінців є обговорення освітньо-професійних програм зі здобувачами освіти по завершенні навчання, а особливо по завершенні управлінської практики. Такий підхід дозволяє зробити освітній процес більш практичним та зорієнтованим на реальні професійні потреби здобувачів освіти, майбутніх керівників.
Освітньо-професійні програми «Управління закладом освіти» та «Управління персоналом» розроблені для підготовки здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Менеджмент» і містить обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття відповідного ступеня вищої освіти, а також перелік компетентностей та нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання.
Метою освітньо-професійних програм є набуття здобувачами вищої освіти професійної кваліфікації з управління підприємствами, установами, організаціями (у сфері освіти та виробничого навчання) та їх підрозділами, що зумовлено потребою нашої держави у фахівцях, здатних до проектування та оптимізації організаційних структур закладів освіти, установ та організацій; керівництва освітньою та економічною діяльністю; контролю за виконанням планових завдань; формуванням кадрової політики та контингенту осіб, які в ньому навчаються або працюють.
Освітньо-професійні програми кафедри управління та освітніх технологій призначені для формування у здобувачів ключових компетентностей, необхідних для ефективної роботи в управлінській сфері, а також для створення, впровадження та застосування інноваційних освітніх технологій. Основними компетентностями, що формуються і розвиваються у здобувачів в процесі опанування освітньо-професійними програмами, є:
- здатність до стратегічного планування;
- організація сучасного освітнього простору;
- управління командами та проєктами;
- підготовка та прийняття інноваційних управлінських рішень;
- впровадження інноваційних освітніх технологій.
Особлива увага у професійній підготовці здобувачів вищої освіти надається навчальним управлінським практикам. Навчальні управлінські практики є невід’ємною складовою програми, вони надають здобувачам освіти можливість не лише засвоїти теоретичні знання, але й застосувати їх у практичній управлінській діяльності. Крім того, під час практичного навчання здобувачі освіти мають змогу:
- зрозуміти особливості реальної роботи у сфері управління;
- оцінити свої навички та визначити напрямки для подальшого розвитку та вдосконалення;
- налагодити професійні контакти з закладами освіти, установами, організаціями, їхніми керівниками та отримати перший управлінський досвід.
Надзвичайно важливими заходами спрямованими на вдосконалення й оновлення освітньо-професійних програм кафедри є їх обговорення із здобувачами освіти, особливо по завершенні навчальних управлінських практик. Так обговорення дає змогу:
- Оцінити актуальність та доцільність освітньо-професійної програми: Оскільки здобувачі мають змогу поділитися досвідом проходження практики та вказати, які знання і навички були для них найбільш корисними. Це дозволяє викладачам та розробникам програм скоригувати зміст курсів, акцентуючи увагу на найбільш затребуваних компетентностях.
- Отримати та врахувати зворотний зв'язок від роботодавців, закладів освіти, організацій та підприємств чи установ-партнерів, що допомагає краще зрозуміти поточні потреби ринку та внести необхідні корективи в зміст освітньо-професійних програм, курсів і дисциплін.
- Зміцнити партнерство з роботодавцями, залучити нових партнерів та розширити мережу закладів освіти, установ і організацій для проведення практичного навчання.
Слід зазначити, що залучення здобувачів освіти до вдосконалення освітньо-професійних програм має приносить багато користі, як програмам так і здобувачам. Воно формує відчуття персональної відповідальності кожного здобувача за зміст програми, її курси і дисципліни, забезпечує активне ставлення здобувачів до процесу навчання. Крім того, здобувачі мають можливість брати участь у розробці проєктів освітньо-професійних програм, висловити власну точку зору на той чи інший курс чи дисципліну, оскільки по завершенні практики, їх позиції, що базуються на певному практичному управлінському досвіді є достатньо цікавими, змістовними і прагматичними, що сприяє вдосконаленню освітньо-професійних програм.
Таким чином, обговорення освітньо-професійних програм зі здобувачами освіти в контексті проведення навчальних управлінських практик є ефективним інструментом для забезпечення високої якості освіти. Врахування суб’єктивного управлінського досвіду здобувачів освіти, майбутніх управлінців під час проходження практичного навчання, дозволяє адаптувати освітньо-професійні програми до вимог сучасного ринку праці, позитивно впливає на підготовку висококваліфікованих, затребуваних і конкурентоспроможних керівників.
Василь Базелюк,
доцент кафедри управління та освітніх технологій