Практика як школа педагогічної майстерності для магістрів-гуманітаріїв
Літо проминуло як завжди якось непомітно. Серпень, в свої останні дні, помітно похолоднішав, хоч ще і радує інколи сонячним теплом. Листя на деревах вже починає жовтіти і кожного дня цього золота стає все більше. Ось і перший осінній місяць. Все в природі прощається з сонцем, теплом, намагається в останній раз вбратися яскравіше перед тим, як надовго зняти свій різнобарвний наряд. Але студентам не завжди вистачає часу насолодитися осінньою красою, адже розпочався новий навчальний рік, з новими проблемами і турботами, з новими радощами, очікуваннями й відкриттями.
Початок нового навчального року для студентів групи ПВШ-20001м розпочався з виробничої комплексної практики з фаху. Виробнича, комплексна практика з фаху є нормативною складовою підготовки фахівців галузі знань 01 «Освіта», спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки», освітньої «Педагогіка вищої школи» як майбутніх викладачів закладів вищої освіти. Її мета – сформувати у студентів знання про структуру, принципи організації та управління закладом вищої освіти, вміння проводити аналіз навчальних занять і виховних заходів, навчити студентів застосовувати ці знання і вміння у майбутній педагогічній діяльності.
Практика проводиться на основі розробленої робочої програми, розглянутої та ухваленої на засіданні кафедри педагогіки гуманітарно-педагогічного факультету. Під час практики студенти відвідують навчальні заняття, аналізують їх за орієнтованою схемою; знайомляться зі структурою, діяльністю та основними завданнями та роботою підрозділів, кафедр, деканату гуманітарно-педагогічного факультету. Загальна тривалість навчальної практики 4 календарних тижні.
Ми звернулись до студентів, щоб з’ясувати чи справдились їхні очікування, чи зрозуміли вони, що їхній вибір був правильний? Чи вдалося їм досягти тією бажаної мети до якої вони прагнули? Ось які різні і цікаві думки ми почули.
Тетяна Таран, студентка групи ПВШ-20001м, яка проходила практику на кафедрі педагогіки, сказала наступне: "Практична робота в університеті відкрила для мене можливість пізнати всі сторони педагогічної діяльності і значно розширила мої уявлення про організацію освітнього процесу, допомогла наочно ознайомитися з методикою і технологіями навчання. Я дуже рада, що мала можливість не тільки відвідувати й аналізувати заняття, які проводили викладачі наших кафедр, але й провести лекційне, тренінгове і семінарське заняття самостійно.
Істотно змінив моє уявлення про діяльність викладача, підготовлений і проведений мною педагогічний тренінг на тему «Розвиток креативних здібностей педагогів», з дисципліни «Основи педагогічної майстерності». Під час проведення тренінгового заняття, мені хотілось відчути стан та емоції викладача, зрозуміти послідовність і логіку його дій. Мені дуже сподобалась поведінка і ставлення студентів до мене як молодого, ще недосвідченого викладача. Вони намагалися мене підтримати, вели активний діалог зі мною і брали активну участь у дискусії, відчувалось, що студентам було цікаво і, після тренінгу, вони залишили позитивні відгуки про нього. Крім того, я провела лекцію в онлайн-режимі групі студентів спеціальності "Фізична культура і спорт" за темою «Система та зміст освіти в Україні». Прослухала і оцінила виступи студентів ПО-19001бск з дисципліни «Основи педагогічної майстерності». Хочу сказати, що тільки зараз зрозуміла якою складною є професія викладача закладу вищої освіти! Я набула надзвичайно корисного і незабутнього досвіду, який, я сподіваюсь, стане мені у нагоді. Дякую всім викладачам моєї рідної і всіх інших кафедр за ті знання і вміння, які я отримала за роки навчання в університеті!"
Ірина Білик. "Під час проходження виробничої комплексної практики з фаху мені вдалося: досягти всі намічені цілі і задачі, набути безцінного практичного досвіду; поглибити свої знання з педагогіки; сформувати уміння з організації продуктивної взаємодії (встановлення особистісних контактів, навички співпраці, діалогічного спілкування тощо); вміння грамотно аналізувати (з психологічної, педагогічної і методичної точок зору) заняття і виховні заходи, що проводилися викладачами кафедр нашого гуманітарно-педагогічного факультету.
Виробнича практика дала мені змогу усвідомити відповідальність і складність роботи викладача закладу вищої освіти. Я зрозуміла, що успішна педагогічна діяльність потребує не тільки високого рівня професійної компетентності, а й цілу низку особистісних якостей, наполегливості і культури. В цілому, оцінюю свою практику як успішну. План виробничої комплексної практики з фаху виконаний повністю. І сьогодні я, і мої однокурсники, можуть із упевненістю сказати, що ми здобули неоціненний практичний педагогічний досвід, який без практичного навчання був би неможливий! Дякую всім нашим викладачам і керівникам, які дотичні до нашого професійного зростання".
Анастасія Антонюк. "Під час проходження виробничої комплексної практики з фаху ми ґрунтовно засвоїли вивчені знання та розвинули навички викладання дисциплін. Особливо непростим завданням для нас було підготовка та проведення лекційного чи практичного заняття. Велику допомогу нам надавали всі викладачі кафедр та деканат нашого гуманітарно-педагогічного факультету, який очолює Інна Миколаївна Савицька. Ми з великою увагою спостерігали за проведенням лекційних і практичних занять викладачами кафедр, намагались зрозуміти кожне слово, кожен жест, кожну ситуацію та логіку їхніх дій. Цей безцінний досвід, разом із спільною роботою, спрямованою на підготовку та проведення самостійних занять, залишиться у нашій пам'яті назавжди!"
Олександр Шаров. "Завжди з інтересом знайомлюся з досвідом роботи викладачів нашого університету. Під час проходження цієї практики здобув більш глибокі та ґрунтовні знання з методики проведення занять, організації навчальної та виховної роботи в університеті. Якщо говорити конкретно, то я відвідав та проаналізував декілька лекційних, семінарських занять та один виховний захід. Хочу сказати, що здобув безліч важливих умінь та навичок, які стануть у нагоді у подальшій педагогічній діяльності. Дякую всім викладачам за безцінні поради, настанови і допомогу!"
Ольга Видря. "З великим задоволенням хочу сказати, що я значно розвинула свої організаційні навички, навчилася керувати дискусією під час заняття, стимулювати пізнавальну діяльність студентів та організувати дослідницьку роботу. Наша практика стала чудовою нагодою для вдосконалення наших якостей та розвитку комунікативних навичок налагоджувати зі студентами довірливі та педагогічно правильні стосунки. Ґрунтовно, у всіх деталях продумана, бездоганно організована, виробнича комплексна практика з фаху стала великою школою для майбутніх викладачів вищої школи. Коли ти знаходишся в аудиторії під час занять, які проводять наші викладачі, ти ніколи не відчуєш того почуття, того хвилювання, яке охоплює тебе з першої хвилини, коли ти сам стаєш за викладацький стіл. Ці незабутні хвилини, суміш хвилювання і натхнення, є саме тим справжнім і неосяжним дійством, заради якого ми прийшли в університет, щоб досягти своєї мрії, – стати справжнім педагогом".
Дякуємо деканату нашого факультету, особливо Ігорю Буцику, дякуємо завідувачу кафедри педагогіки Руслану Сопівнику, завідувачу кафедри управління та освітніх технологій Сергію Кубіцькому, керівнику виробничої комплексної практики з фаху Василю Базелюку. Дякуємо всім викладачам, які відкрили для нас справжню лабораторію педагогічної майстерності. Особлива наша подяка Лідії Чередник, чудовому викладачу, професору, справжньому вченому.
Василь Базелюк,
доцент кафедри управління та освітніх технологій