Педагогічний досвід аспірантів у реаліях вищої освіти

1 березня 2025, 10:55
Педагогічна практика є невід`ємною складовою підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, що відповідає ступеню доктора філософії (PhD). Її основною метою є формування професійних компетентностей, необхідних для успішної науково-педагогічної діяльності, набуття практичного досвіду організації навчального процесу, розроблення навчально-методичних матеріалів та впровадження сучасних інформаційних технологій при викладанні дисциплін.
На кафедрі обліку та оподаткування економічного факультету було завершено другий етап проходження здобувачами третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти педагогічної практики. Аспіранти – Владислав АЛЬОШИН, Василь БУЛИЧОВ, Юрій БУРДИМ, Олександр КРИВОШЕЙ та Наталія САВЧЕНКО мали можливість працювати під керівництвом наукових керівників, що є науково-педагогічними працівниками кафедри обліку та оподаткування, зокрема: професора Любові ГУЦАЛЕНКО, доцентів Володимира ЛИТВИНЕНКО та Олени БОЯРОВОЇ. У процесі її проходження вони мали можливість оволодіти методами та технологіями викладання, набули досвіду організації та плануванні занять, асистентували на лекціях та проводили практичні заняття, а також здійснення контролю та оцінювання знань здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти.
Найвідповідальнішим етапом педагогічної практики – це безпосереднє викладання навчальних дисциплін. Аспіранти при виконанні календарних графіків педагогічної практики застосовуючи різні форми та методи навчання, кейс-метод, інтерактивні методи, групові дискусії. Під час зайнять вони вдосконалили свою майстерність та педагогічні навички, навчились ефективно проводити дискусію зі студентами, підтримувати їхню мотивацію та сприяння активному засвоєнню матеріалу.
Окрему увагу під час проходження практики приділили використанню інформаційно-комунікаційним технологіям у навчальному процесі. Аспіранти опанували різні освітні платформи, працюючи з електронними ресурсами, створюючи цифровий контент для дистанційного та змішаного навчання. Це дозволило не лише урізноманітнити форми подання навчального матеріалу, але й забезпечити ефективну комунікацію зі студентами, що є особливо важливим в умовах сучасної цифрової трансформації освіти.
Аналітичний етап передбачає оцінку результатів педагогічної практики, аналіз труднощів, з якими зіткнулися аспіранти, та напрацювання шляхів їх подолання. На цьому етапі вони отримали зворотній зв`язок від здобувачів вищої освіти та наукових керівників, обговорили свої досягнення та недоліки, формування рекомендацій щодо вдосконалення викладацької майстерності.
Проходження педагогічної практики дозволило аспірантам не лише поглибити знання з педагогічної майстерності, але розвинути такі важливі компетентності, як комунікативні навички, організаційні здібності, критичне мислення та креативність. Вони навчились планувати та реалізовувати освітні компоненти. Опанували сучасні методи викладання, зокрема з використанням інтерактивних технологій, цифрових інструментів, дистанційного навчання та методик активного залучення студентів до дискусії під час навчальних занять. Важливою складовою при набутті знань є ознайомлення з принципами академічної доброчесності, яка є основою у забезпечені якості освіти.
Виконання плану педагогічної практики за період з 03.02.2025 року по 28.02.2025 року виконано аспірантами в повному обсязі. Практичний досвід аспірантів дозволив ефективно пояснити здобувачам не лише теоретичні основи окремих дисциплін, а й їхню практичну реалізацію.
Зокрема, аспірант кафедри обліку та оподаткування Владислав АЛЬОШИН у ході проходження практики відвідав лекції та був асистентом у лектора, доцента кафедри Світлани ДЕРЕВЯНКО та проводив практичні заняття з дисципліні «Аудит» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» ОП «Аналітичне та обліково-правове забезпечення бізнесу», тема заняття «Професійна етика аудитора». Також відвідав лекції професора Любові ГУЦАЛЕНКО з дисципліни «Управлінський облік» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит». Аспірант мав можливість, у присутності доцента Любові МИСЬКІВ, провести практичні заняття з дисципліни «Комп’ютерні методи аудиту» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»).

Аспірант кафедри обліку та оподаткування Василь БУЛИЧОВ у ході проходження практики відвідав лекції: професора Любові ГУЦАЛЕНКО з дисципліни «Управлінський облік» (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»), доцента Любові МИСЬКІВ з дисципліни ««Облік і звітність в оподаткуванні» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»), доцента Володимира ЛИТВИНЕНКА з дисципліни «Діджитал облік в управлінні бізнесом»» для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»). Аспірант в присутності доцента Любові МИСЬКІВ провів практичне заняття з дисципліни «Облік і звітність в оподаткуванні» (для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»).
Аспіранти також плідно працювали над доповненням методичних матеріалів дисциплін, що викладаються на кафедрі обліку та оподаткування.
Аспірант кафедри обліку та оподаткування Олександр КРИВОШЕЙ у ході проходження практики відвідав лекції к.е.н., доцента Володимира ЛИТВИНЕНКА з дисципліни «Діджитал облік в управлінні бізнесом» для здобувачів другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» (ОП «Облік і аудит»).
Особливу увагу приділено цифровим технологіям у бухгалтерському обліку: студенти опанували роботу з електронними довірчими послугами, електронним документообігом та ERP-системами. Також було підготовлено методичні рекомендації та розроблено навчальні матеріали, які стануть у нагоді майбутнім поколінням студентів.
Практика дозволила закріпити науково-дослідницькі навички та отримати цінний досвід у сфері методичного забезпечення освітнього процесу. Важливим етапом також стала участь у панельній дискусії щодо освітніх програм, яка відкрила нові перспективи у професійному розвитку.
Аспірант кафедри обліку та оподаткування Юрій БУРДИМ в ході проведення педагогічної практики був асистентом лектора під час проведення лекцій з дисципліни «Е-документообіг і звітність» та проводив практичні заняття з дисципліни «Діджитал облік в управлінні бізнесом» для магістрів 1 курсу спеціальності 071 «Облік і оподаткування». Здобувач розповів слухачам про особливості організації електронного документообігу на підприємствах, зазначив про його перспективи застосування для якісної організації обліку, ефективність та оперативність, на практичних прикладах продемонстрував оформлення форм електронних документів та звітності для обміну даними з контрагентами та контролюючими органами. Також аспірант поділився досвідом використання електронного документообігу при здійсненні практичної діяльності.
Здобувачка третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» кафедри обліку та оподаткування Наталія САВЧЕНКО у ході проходження практики відвідала лекції та була асистентом у лектора доцента Олени БОЯРОВОЇ та проводила практичні заняття з дисципліни «Облік і аудит готельно-ресторанної справи» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 241 «Готельно-ресторанна справа» (ОП «Готельно-ресторанний бізнес»).
У процесі проходження педагогічної практики вдосконалила навички викладання навчальної дисципліни, яка покращує формування професійних компетентностей. Завдяки проведеним заняттям студенти розвинули здатність аналізувати сучасні тенденції індустрії гостинності, опанували принцип організації роботи підприємства цієї сфери, а також ознайомились з основними положеннями законодавства та стандартів, що регулюють їхню діяльність. З огляду на це, педагогічний досвід став етапом професійного розвитку здобувачки, дозволив отримати цінний досвід викладання.
Таким чином, педагогічна практика здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти є завершальним етапом виконання освітньої складової ОНП «Облік і оподаткування» та важливою складовою їхньої професійної підготовки, оскільки сприяє не лише вдосконаленню педагогічної компетентності, але й інтеграції наукової та викладацької діяльності. Завдяки набутому досвіду аспіранти краще зрозуміли специфіку роботи у сфері вищої освіти, що сприяло їхньому успішному професійному становленню, розвитку та набуттю якостей майбутніх науковців і викладачів. що формуватиме їхню професійну майстерність та подальшу кар`єру.
 
Любов ГУЦАЛЕНКО,
Гарант програми
Наталія САВЧЕНКО
здобувач

 

 

Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook