Соціально-педагогічна практика: успішний фініш студентів-другокурсників спеціальності «Соціальна робота»

29 липня 2022 року
     З 04 по 15 липня студенти-другокурсники спеціальності «Соціальна робота» отримували цінний і такий бажаний завжди для них практичний досвід під час проходження соціально-педагогічного практики.

     Для забезпечення ефективної практичної складової у підготовці майбутніх фахівців спеціальності «Соціальна робота» та відповідно до робочого навчального плану студентами самостійно було обрано бази практики відповідно до їхнього місця проживання чи тимчасового перебування, де було б комфортно та безпечно отримувати практичний досвід. І хоча соціально-педагогічна практика в цьому році була дистанційною, більшість студентів 2 курсу мали можливість проходити практики очно і це не може не радувати. Серед обраних баз практик,в яких студенти мали можливість набути професійних вмінь, є і школи, і гімназії, ліцеї, дошкільні заклади, відомі гуманітарні та соціальні центри.
Тому пропонуємо Вашій увазі невеличкі коментарі студентів-другокурсників, в яких вони поділяться своїми враженнями від їхніх кроків у професійній діяльності.
     Оксана Білокінь, яка проходила практику за місцем проживання у Піщаницькій гімназії Овруцької міської ради Житомирської області, поділилась своїми враженнями та отриманим досвідом, тому що мала можливість проходити практику очно та попрацювати з дітьми: «Проводила заняття з елементами тренінгу для учнів молодшого шкільного віку «Ми всі зростаємо разом» та практикум «Дай п’ять!» для дітей та підлітків Світлани Ройз. Разом із дітьми проходили тест «Кінетичний малюнок сім'ї» (ВРХ) Р.Бернса і С.Кауфмана. Він допомагає виявити взаємини в сім'ї, може викликати тривогу у дитини, показує, як вона сприймає інших членів сім'ї та своє місце серед них. На наступному тижні нашої практики продовжила працювати в ролі соціального працівника та провела для діток виховну годину «Основні правила поведінки на воді, поблизу водойм під час літнього відпочинку» та тест «Який я у спілкуванні?», який допомагає визначити рівень комунікабельності, товариськості дитини».

     Дарія Ройко отримувала практичний досвід у закладі дошкільної освіти «Сонечко» на Волині: «Під час соціально-педагогічної практики, яку я проходила в ЗДО "Сонечко", мною були створені заняття для дошкільників, які будуть проводити на офлайн-заняттях. Більше ознайомилась з такими ефективними методами роботи з дошкільниками як психогімнастика, діагностика, ігри з піском та психологічний малюнок. Запропонувала також створити чайну церемонію для ознайомлення дітей з іншими культурами».

     Познайомитись з колективом та режимом роботи дошкільного закладу під час війни, його соціально-педагогічною роботою вдалось і Анні Єфремовій та Мілені Бабич. Студентки проходили разом практику в закладі дошкільної освіти №3 «Золота рибка» селища Градизьк Полтавської області: «Ми познайомились з колективом та режимом роботи закладу у воєнний період, його соціально-педагогічною роботою під час війни, прослухали інструктаж з охорони праці, ознайомились із законодавством та документацією, вивчали особливості роботи вихователя ЗДО, знайомились з різними категоріями дітей та їх проблемами, зокрема внутрішньо-переміщеними особами, формували уміння та навички встановлення контактів з дітьми, проводили онлайн-заняття, присвячене здоровому способу життя на платформі Zoom та створили навчальні відео на дану тему, розробили план творчих заходів на наступний навчальний рік, створили картотеку розвиваючих ігор для дошкільнят. Також ми проводили благодійну акцію «Намалюй малюнок солдату» серед вихованців ЗДО та внутрішньо-переміщених осіб, разом з дітьми відвідали благодійний концерт для дітей-переселенців». Студентки мали можливість відвідувати заклад кожного дня протягом всього періоду проходження соціально-педагогічної практики.

     Зважаючи на дистанційну роботу більшості закладів освіти, студенти також проходили практику дистанційно. Але їхня практика проходила насичено із різноманітними завданнями від керівників практик, зустрічами на платформах та роботою з дітьми. Дарина Москаленко розповіла, що до початку проходження соціально-педагогічної практики мала можливість відвідати онлайн зустріч з Любов’ю Семенівною Лоріашвілі – представницею та психологинею Київського міського центру соціальних служб. Лекція була присвячена важливості сталого режиму дня та повсякденним ритуалам дитини. Темою обговорення також були підтримка дитини під час складних життєвих моментів та у стресових ситуаціях. Проговорили способи виявлення та допомоги дитині, що переживає/ла травмуючі події, а також про організацію літнього відпочинку за воєнного стану. Одним із перших завдань, яке отримала на початку практики від керівника бази практики, підготувати тренінгове заняття для учнів 8-9 класів «Скажемо «Ні!» негативним емоціям». Дарина розповіла детально в щоденнику як розробляла заняття-тренінг учнів з соціальним психологом/педагогом, темою якого постали такі питання як вплив негативних емоцій на людину та способи ефективної боротьби з ними.

     Зважаючи на те, що проходити практику студенти змушені під час війни в нашій країні, це лише їх зорганізувало та змотивувало. Багато студентів працювали на базах практик із вимушеними тимчасово переселеними українцями. Тут потрібно було максимум відповідальності від практикантів, оскільки вони мали можливість працювати як з дітьми, так і з їхніми батьками.
     Альона Ушарук, яка проходила соціально-педагогічну практику у Нововолинському ліцеї №1, розповіла, що в перший день практики керівники та дирекція ліцею розповіли про наявний в них інструктаж безпеки. Практикантку проінформовано про наступні дії, які заборонені на базі навчальної практики: фотографування та відеозйомка місця, куди прибуває гуманітарна допомога, фотографування внутрішньо-переміщених осіб та їхніх документів, зйомка місця, де знаходиться бомбосховище і тд.
     «Взагалі, моя практика дуже цікавою і цінною. Я відчувала себе справжнім соціальним працівником і мені було неймовірно комфортно працювати в таких умовах і з такими прекрасними людьми.
     Але насправді, це все не так легко як здається. Наприклад, коли працювала з внутрішньо-переміщеними дітками я частенько не стримувала сльози, було важко контролювати свої емоції. Боляче було дивитись на цих янголятків, які втратили будинки, втікали від війни, загубили своїх друзів».
     Також Альона виконувала ряд цікавих завдань:
- створення різноманітних відео в TikTok та поширення їх серед старшокласників
- займалась з внутрішньо-переміщеними дітками, проходили вправи "безпечне місце"
- проводила різноманітного роду семінари та лекції.

     Ігор Гелевич, обравши для себе місцем проходження соціально-педагогічної практики рідну Бродівську СЗОШ №2, отримав змогу долучитись до організації літнього табору, який діє для дітей військовослужбовців. «Заклад, який я обрав, а саме Бродівська СЗОШ №2 кожного року активно займається тим, що старається літом провести літні табори для учнів, на якому вони можуть активно і корисно провести свій час. Під час цієї практики я проводив тренінг-ігри для учнів початкової школи. Також я постарався покращити свої навички роботи з дітьми, які, як я надіюсь, мені допоможуть в майбутньому і стануть мені в нагоді. Діти це дуже унікальні люди , до яких треба підбирати свій певний підхід і то не так просто. Отже, ця практика була досить цікавою і навчила мене працювати з дітьми і використовувати навички, набуті мною під час навчання».

     Варто також зазначити, що цьогорічну соціально-педагогічну практику студенти мали можливість проходити закордоном. Оскільки поки що не маючи можливості повернутись в Україну, студенти шукали можливість бути корисним і на відстані. Дмітрій Тимошенко, Олександр Краснодубець та Оксана Мажар поділились набутим практичним досвідом. Оксана проходила практику в літньому таборі в Італії. «Свою практику я проходила в місцевому таборі для дітей в місті Реканаті, де допомагала як волонтер. Моє завдання полягало у тому аби проводити час з дітьми, грати в різноманітні ігри - творчі, інтелектуальні, командні. Я була закріплена за конкретною категорією дітей, проте кожного тижня ми знімювали групи.
     Мені дуже сподобалась моя практика - всі діти відкриті, добрі і організатори табору радо прийняли до себе в колектив і навчали педагогічним аспектам поводження з дітьми».

     Олександр Краснодубець, паралельно навчаючись за програмою «подвійний диплом», соціально-педагогічну практику проходив теж у Польщі. Олександр теж поділився своїми враження: «Перший день моєї соціально-педагогічної практики тривав не дуже довго, тому, що я повинен був просто ознайомитись та поговорити із керівниками закладу про вид моєї допомоги. Також мені дали завдання розважити дітей цікавими іграми. І щоб якось було цікавіше знайомитись із дітьми та не гаяти часу в перший же день, я запропонував пограти в гру “Хто я?».
     Дмітрію Тимошенко соціально-педагогічну практику пощастило проходити в польській школі. Дана школа, в якості експерименту, для навчання дітей з України обрала фінську систему навчання. Практиканту потрібно було розробляти розвиваючі ігри, навчати та пробуджувати в дітях комунікативні, соціальні навички. Як зазначає Дмітрій, дана система дуже відрізняється від нашої класичної, досвід праці з цією системою був неймовірно цінним.

     Вікторія Ключко, хоча й перебуває за кордоном, але була постійно на зв’язку та проходила практику в рідній школі на Сумщині. З радістю поділилась своїми враженнями, адже її практика проходила дуже насичено та з постійним зв’язком з базою практики: «Проходження практики під час війни досить складно не тільки фізично, а і морально. Але проходячи практику у рідній школі разом із учнями було досить легко. Працюючи із дітками ти забуваєш про все погане і намагаєшся зробити все, щоб вони також забули про всі проблеми. Два тижні практики пролетіли дуже швидко, так як весь колектив школи віднісся до мене з повагою. Вважаю, що проходження соціально-педагогічної практики дуже необхідна для моєї майбутньої професії соціального робітника».

     Соціально-педагогічна практика та її успішний захист студентами, отриманий практичний досвід та багато позитивних вражень, закріплені теоретичні знання, які здобувались в університеті – ось такий переможний фініш 2 курсу навчання за спеціальністю «Соціальна робота».


Каріна Власенко,
старший викладач кафедри соціальної роботи та реабілітації

 

Набір на навчання (синій)_2015Захисти дисертаційРегіональні навчальні заклади (синій)

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook