Марія Ткачук: погляд із Франції на дистанційне навчання на факультеті аграрного менеджменту
Нещодавно в рамках проекту "Агрокебети" на факультеті аграрного менеджменту Асоціацією Український клуб аграрного бізнесу було організовано відкритий захід у вигляді вебінару від партнерів проекту, компанії LNZ Group. Тема була запропонована саме партнерами з огляду на те, щоб визначити яку саме роль відіграє маркетинг в агробізнесі та які зміни та виклики виникатимуть під час кризи.
Марія Ткачук, студентка магістратури спеціальності "Менеджмент ЗЕД", перебуваючи на навчанні за програмою подвійних дипломів в Університеті м. Лілль, поділилась своїми враженнями від участі у такому заході. Зараз Марія знаходиться на практичному стажуванні в насіннєвій компанії Євраліс (Франція) у департаменті розвитку бізнесу, а саме у відділі цифрового маркетингу.
Далі - пряма мова Марії.
Пропоную почати з того, що взагалі таке той «вебінар»? Це той самий семінар, тільки в мережі, і з одним лише доповідачем. В умовах сучасної світової кризи COVID-19 - це один з найкращих видів діяльності, яким ви тільки можете розбавити буденність, і урізноманітніти навчальний процес. Завдяки співпраці проекту "Агрокебети" з УКАБ, а саме за участі його представника, Анатолія Циркуна, був організований цей вебінар з доповідачкою Юлією Каменєвою, директоркою з маркетингу LNZ Group, а також наставницею-ментором нової освітньої програми. Сучасні навчальні методи, що використовуються Агрокебетами - це ідеї з доданою вартістю в порівнянні до тих «вичавлених лимонів», славнозвісних книжок видання років минулого сторіччя, рівно як і перевернення свідомості викладачів та студентів для переходу до кардинально іншого підходу до навчання, вчитися у реальних представників підприємництва. Нехай вони не говорять так, як книжка пише, але дають актуальний на сьогодні, використовуваний представниками великого бізнесу, досвід. Що може бути цінніше, ніж знати про те, що є реальним тут і зараз?
Тематика даної інтернет-лекції вирізнила для її слухачів поняття МАРКЕТингу і МАКЕТингу. Тож, поговорімо про це детальніше. Хто такий МАКЕТолог? Це людина, що складає візуальні ряди, тобто її діяльність направлена на створення реклами та оглядового вмісту, ключових послань, пакування. Хто ж тоді такий МАРКЕТолог? Це працівник, робота якого полягає в коректному донесенні ідеї бізнесу до його цільової аудиторії. Від того, наскільки точно маркетолог донесе цінність продукту, варіюватиметься рівень зацікавленості фермера і його бажання стати амбасадором вашого бренду.
Хто такий аграрний маркетолог та як ним стати? Маркетолог сьогодення - це, насамперед: аналітик, стратег, креативний human-маркетолог та таргетолог. За словами Юлії, наразі важливо вміти аналізувати споживачів, їх інтереси, потреби та біль. Ринок, що стрімко змінив орієнтацію з продукту на споживача, все більше набирає обертів та ставить клієнта вище за всіх інших учасників бізнес процесу. Можливість економити час і гроші – два найважливіших ресурси, які хоче зекономити кожен фермер, купуючи ваш товар. Ціна товару рівнозначна його цінності, і наразі покупець диктує вам свої умови... Різноманітність товарів, насичення ринку, удосконалення за удосконаленням, доступність будь-якої інформації зробили користувачів дуже вимогливими. Пропонувати телефон без захисного скла все одно, що продавати насіння без відповідного добрива. Попит на один продукт не зрівняти з попитом на комлекс продуктів. Роллю маркетингу будь-якої компанії є спрощення життя сучасного споживача, надаючи йому всі можливі послуги інтегровано. Таким чином, можна залишитись конкурентоспроможним та втримати певну позицію на ринку. Інтернет-магазин Розетка – чудовий та сучасний приклад правильного ринкового підходу.
Як зрозуміти свою аудиторію? Всім відомі бренди Pepsi та Coca-Cola, конкуруючи між собою, колись збирали інформацію про свої напої, відсилаючи співробітників на «розвідку», де біля автоматичних дистриб'юторів або в магазинах, вони підслуховували, що говорять їх покупці. Зараз замість людей це роблять куки та спільноти за інтересами. Вони дозволяють нам збирати всі інсайти про публіку та сегментувати її задля кращого аналізу больових точок. Від цього змінюється розуміння цільової аудиторії та спосіб комунікації з нею. Отже, підсумок такий: на сьогодні основоположним є розуміти, відповідати, знати, аналізувати і задовільняти потреби свого клієнта.
Які концепції маркетингу зараз у вжитку? Це human, content, horror, women, emotional, experience, punk маркетинги. Коротко про кожен із них:
- Емоційний маркетинг. Маркетологи розрізняють 4 кити емоцій: радість, сум, страх, агресія, але, на жаль, ще не завжди є в змозі їх відслідкувати.
- Людський маркетинг. Використовує людьске обличчя і веде через нього діалог, будуючи довіру.
- Маркетинг споживацького досвіду. Змога використати або спробувати продукт перед безпосередньою купівлею.
- Контент маркетинг. Підбір цікавої та корисної інформації для конкретної аудиторії.
- Жіночий маркетинг. Використання переваг, особливостей та цікавостей, розповідаючи жіночі історії.
- Маркетинг жахів. Невідповідність загальноприйнятим нормам та стандартам, що викликає страх у користувача.
- Панк маркетинг. Провокативна реклама, використання сленгу, цікаве трактування слів.
Маркетинг під час кризи, які зміни? На сьогодні компанії, що були лідерами, ними і залишаться, тому що мають довгострокову стратегію. Стратегія та системність - ці два поняття часто згадувались Юлією впродовж вебінару. Маркетингові рішення не мають впливати на системність, і компанії не мають страждати від «подмуху вітру», - каже вона. Зараз не час маніпулювати і переказувати історії. Переведіть в онлайн все, що можливо. Надавайте допоміжний та підтримуючий вміст користувачам, особливо бажаний у період кризи, але не забувайте про те, що безкоштовний контент швидко знецінюється. Спілкуйтеся онлайн, диференціюйте канали, заспокоюйте своїх клієнтів.
Сучасні тренди - це: бути помічником, порадником та співрозмовником, полегшувати життя свого клієнта, заохочувати людей-брендів або influencers, лідерів думок; мінімалізм, креатив, бета-версії та громади.
Все це і ще багато всього студенти НУБіП змогли дізнатися за одну лекцію, проведену «на дроті» та підкріплену реальними аграрними прикладами з таких компаній, як Dekalb, Syngenta, Corteva, Bayer, Universeed, МХП та інші. Особисто для мене, великою радістю стало долучитися до студентів-агрокебетів, не навчаючись за цією програмою з причини отримання подвійного диплому у Франції, та відчути значні зміни в українській системі навчання. Величезна подяка організаторам, спікеру та менторці проекту аграрної освіті НУБіП за актуальну інформацію та натхнення, подароване нам, як майбутнім працівникам аграрного сектору.
Марія Ткачук,
студентка ОП "Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності" НУБіП України
та Університету м. Лілль, Франція