Кращі викладачі університету за версією студентів магістратури. Лілія Савченко: аби зацікавити сучасного студента потрібно постійно вдосконалюватися як викладач
Сьогодні у освіті, в т.ч. і вищій, питання номер один: як мотивувати студента до навчання. І кожен викладач вирішує його для себе щодня, та має чим поділитися вже зі свого власного досвіду. Про це, і не тільки, наша розмова з викладачкою, яка за результатами опитування магістрів, які випустилися у грудні 2019 року, визнана однією з кращих – доцентом кафедри транспортних технологій та засобів у АПК Лілією Савченко.
Чи стало таке визнання для Вас несподіванкою?
– Так, стало. І мушу сказати – дуже приємною несподіванкою.
Назвіть студентів, які є кращими на Вашу думку.
– Я не зможу виділити когось одного, чи навіть кількох. Для мене всі вони найкращі. Студенти, які прийшли в аудиторію на мій курс, вже викликають у мене велику повагу та вдячність за обрану професію і довіру бути їхнім лектором та провідником у світ знань.
Кого з викладачів Вашої студентської пори могли б назвати кращим і чому?
– Мені у цьому питанні щастило, напевно, як нікому. Всі викладачі, які зустрічались на моєму шляху були досить професійними, а до того ще й порядними та коректними людьми. Але найбільше запам’ятався керівник моєї кандидатської дисертації – професор кафедри надійності машин Анатолій Бойко. На його прикладі зрозуміла: вимогливість, висока професійність, порядність та націленість на результат – це і є складові успішного вчителя та наставника.
Чим мотивуєте студентів до навчання? Чи достатньо для цього лише вимогливості та дисципліни?
– Не думаю, що сьогодні достатньо просто вимагати відвідувати заняття, адже сучасний студент дуже змінився. Він чітко розуміє, чому прийшов саме на цю спеціальність і що хоче отримати, закінчивши університет. Тому молода людина прийде на заняття тільки тоді, коли йому буде там цікаво і він розумітиме, що не дарма знаходиться в аудиторії. Але, не зважаючи на такий підхід, у мене ніколи не було пропусків занять студентами, тільки з дійсно вагомих причин. А вимогливість та дисципліну вважаю потрібно впроваджувати в першу чергу не до студентів, а до себе як викладача. І зробити все, аби до вас в аудиторію захотіли прийти знову і знову.
То як викладати матеріал, аби зацікавити студента ХХІ століття?
– Постійно вдосконалюватись. Ніколи не зупинятись на своїх отриманих знаннях, адже у сучасному світі вони дуже швидко оновлюються. Корисно брати участь у міжуніверситетських конкурсах, олімпіадах, міжнародних конкурсах. І не тільки аграрного напряму, а й інших спеціальностей. Це дає можливість побачити свій рівень як фахівця, зрозуміти, що потрібно вдосконалювати, аби бути цікавим для сучасної молоді.
Частина студентів у своїх анкетах говорять про некомпетентність викладачів. Ваша думка з цього приводу?
– Вибачте, але таке твердження вважаю досить суперечливим. У всякому випадку переконана, що наш колектив професійний. А от чому у молоді виникає таке бачення, думаю, варто розбиратись більш глибше і детальніше.
Студенти говорять і про наявність певного дублювання тем в різних дисциплінах. Як цього уникнути?
– У технічних предметах є досить велика кількість термінів та визначень, які постійно будуть перетинатись і дублюватись в різних дисциплінах. Така специфіка. І вона викликає підозру про дублювання тем. Напевно, потрібно знову ж таки чітко визначитись, де саме студенти бачать дублювання та скорегувати між дисциплінами теми у робочих програмах. Це робочі моменти навчального процесу.
Викладач повинен мати практичний досвід, чи достатньо лише теоретичної підготовки?
– Не обов’язково мати практичний досвід так би мовити зі старту. Але бажання його отримати в процесі, удосконалюючись як фахівець – обов’язкове. Тим паче, що сьогодні можливостей для цього безліч: можна відвідуючи різні тренінги в діючих компаніях, виступати експертами та навіть отримувати досвід разом зі студентами на практиках.
Яка Ваша думка, чи всім викладачам для забезпечення якісного освітнього процесу потрібні знання іноземної мови на рівні В2?
– Так. Це є обов’язковим для сучасного викладача. У наш час знання іноземних мов вже не просто показник освіченості людини, а необхідність, якщо хочете, йти в ногу з часом.
Ваше найбільше досягнення в житті та уподобання?
– Найбільшим досягненням вважаю свою сім’ю і улюблену професію. Стати вчителем було моєю мрією з дитинства і я змогла її реалізувати. Ще одне, без чого не уявляю життя, – спорт. Ще люблю читати і подорожувати. Адже і перше, і друге – відкриває цей світ.
Розмовляла Ірина Білоус