Майбутні фахівці із соціальної роботи адаптуються до освітнього середовища університету засобами ігрових технологій
Майбутні фахівці із соціальної роботи адаптуються до освітнього середовища університету засобами ігрових технологій
2 вересня 2024 року
Промайнуло перших два тижні навчання осіннього семестру 2024/2025 навчального року. Особливо вони були тривожними для здобувачів першого курсу, які перейшли із статусу «11-класник», «випускник», «абітурієнт», до «СТУДЕНТ НУБІП України» і вперше сіли за студентські лави. Труднощі в адаптації до умов навчання в закладі вищої освіти сучасних здобувачів обумовлені не тільки організаційними (новий розпорядок дня, тривалість лекцій чи семінарів протягом 80 хвилин, самостійний розподіл бюджету), психологічними (страх не виправдати сподівання, не скласти сесію), соціальними (потреба комунікувати і налагоджувати нову систему взаємовідносин), фізичними (втома, недосипання), а й постійними повітряними тривогами та відключеннями електроенергії. У таких умовах маємо шукати різноманітні та ефективні способи допомоги в адаптації студентам-першокурсникам. Науково-педагогічні працівники кафедри соціальної роботи та реабілітації організували для студентів першого курсу спеціальності «Соціальна робота» навчання за допомогою ігрових технологій навчання.
Цікавий чотирирічний квест по здобуттю першого (бакалаврського) рівня вищої освіти розпочався із посвяти в студенти на стадіоні НУБіП України. Саме на цьому місці першокурсники наповнювалися відчуттям приналежності до великої і славної родини гуманітарно-педагогічного факультету НУБіП України, під керівництвом її очільниці, декана – Інни Савицької.
Знайомилися студенти один із одним за участі куратора – Тетяни Григоренко в екокласі Ботанічного Саду за допомогою гри «Я себе асоціюю з …». І тут було задіяно цілий арсенал улюблених речей: іграшки, книги, мультяшні герої, різноманітні гаджети (куди без них сучасній молоді), навушники, дорогоцінні каміння і метали …
А далі студентів першого курсу чекало знайомство із науково-педагогічними працівниками випускової кафедри та один з одним за допомогою авторських методик професорки Інни Осадченко – шоколадотерапії та шаликотерапії.
Приємно здивувала наших першокурсників бібліотека НУБіП України, тому що її колектив сповідує гасло нашої кафедри – «Роби те, що любиш, люби те, що робиш»! І справді працівники бібліотеки під керівництвом її директорки – Тетяни Кіщак провели у формі квесту незабутню і корисну для студентів зустріч, ознайомили із поняттям академічної доброчесності, особливостями пошуку сучасної літератури, лайфками із користуванням штучним інтелектом, а найважливіше – вмотивували приходити сюди ще і ще.
Наступним важливим етапом адаптації першокурсників стали тренінги із соціального лідерства і командоутворення, до якого долучилися викладачі Руслан Сопівник, Аліна Рахманіна, а також студенти другокурсники – Андрій Іванов та Вячеслав Малюжкович.
Із таємницями фаху, її особливостями познайомила майбутніх фахівців із соціальної роботи Руслана Білик на заняттях із «Вступу до спеціальності», засобами тренінгових вправ. Кожне таке заняття переповнене емоцій: від сміху до плачу, але важливо, що ніхто не залишається байдужим. Заняття проводилися на базі навчальної лабораторії кафедри «Центр соціально-психологічної реабілітації» та IQ-простору НУБіП, дякуємо Анжеліці Федоренко за долучення до роботи із нашою допитливою молоддю, а також студкураторам – Валентині Руденко та Вероніці Шатуновій.
На «Дослідницькому практикумі» запам’ятовували сутність поняття «дослідження» за допомогою «Зіпсованого телефону», а складові наукового дослідження відгадували в процесі гри «Крокодил» (пантоміма). Одній із груп допомогла розгадати термін проректор Оксана Тонха, яка в цей час проходила повз у справах.
01 вересня до дня знань Олександр Прохорчук провів із студентами у гуртожитку тренінг «Наш дім – університет». І дійсно, університет поступово стає для першокурсників другою домівкою. Важливо, щоб у цій оселі було затишно і тепло.
Відгуки першокурсників – майбутніх фахівців із соціальної роботи про перші два тижні навчання свідчать, що адаптація відбувається успішно.
Отож, що запам’яталося найбільше:
Лінчевська Єва: «цікавий формат занять та підхід до кожного студента; піклування; тренінги зі старшокурсниками; нестандартні місця для проведення пар»;
Пєхов Юрій: «Дуже дружній колектив, викладачі гарно пояснюють і допомагають в різних питаннях»;
Костюченко Альбіна: «запам’яталися: Школа першокурсника, тренінги із другокурсниками, практикуми, їдальня!»;
Жугунісова Уляна: «дуже цікавий формат проведення занять; ставлення викладачів до нас; швидко знайшли спільну мову з одногрупниками»;
Діхтярук Маргарита: «захоплює формат навчання і підходи у кожного викладача, а також новий ремонт і пари на свіжому повітрі»;
Соломірська Тетяна: «мені сподобалися викладачі і колектив. Також дуже імпонує, що нас одразу почали згуртовувати. Гарний підхід викладачів до студентів»;
Бойправ Юлія: «запам’яталися заходи на зближення колективу; привітні викладачі; вихід із зони комфорту»;
Літвінова Єва: «сподобалися викладачі та їх ставлення до студентів, цікаві та інтерактивні пари. Подобається атмосфера, що панує в університеті»;
Бортек Аня: «вразила релакс-кімната. Подобається 3 корпус, що тут є доступний інтернет»;
Скринько Віталій: «більшість предметів по спеціальності – дуже круті, з цікавою подачею інформації, різними конкурсами і вправами, що дозволяє краще засвоїти матеріал»;
Кучевська Вікторія: «сподобалося, що перші тижні пройшли в ігровій формі і як згуртовували групи. Сподобався Ботанічний Сад, а також те, як ведуться лекції»;
Вернигора Анна: «мені сподобалася їжа в їдальні і пари в Ботанічному саду»;
Карпань Юлія: «мені сподобалося те, що атмосфера університету затишна і привітна. Подобаються різноманітні тренінги, практикуми та дослідження, які спрямовані на пізнання себе і, як наслідок, гуртування»;
Марчук Віталіна: «сподобалися ігри і тренінги, а також, що викладачі і студкуратори створюються приємну атмосферу»;
Чміль Аліна: «мені сподобалося те, як багато заходів для нас влаштували, всі вони були цікавими. За час поки я тут навчаюся відчуваю позитивні враження. Але мені не подобається, що потрібно рано вставати, через що я почуваюся втомленою зранку»;
Годюк Богданна: «сподобалися квести, групові завдання, креативні ігри, ботанічний сад, кваліфіковані викладачі, пізнання один одного, кімната відпочинку, різні активності, дружні викладачі»;
Позднякова Аня: «поступова адаптація до закладу та до кількості корпусів, професійність та висока компетентність викладачів»;
Коваленко Анна: «мені все дуже подобається. Хочу сказати дякую нашим студкураторам, бо вони дійсно допомогли нам знайти щось спільне і здружитися. Дуже класні викладачі, суперське відношення як зі сторони педагогів, так і студентів один до одного. Не можу звикнутись із великою територією, але це точно не мінус. Дуже круто, що пари проводяться на вулиці. В гарну погоду це must have».
Отож, можна констатувати, що студенти-першокурсники спеціальності «Соціальна робота» успішно адаптовуються до умов навчання в університеті. І це заслуга усього колективу, починаючи від самих студентів, студкураторів, викладачів, деканату, ректорату, а також кожної служби університету, у тому числі студентського містечка, бібліотеки, закладів харчування, працівників Ботанічного Саду, кафедри культурології ... У процесі надання освітніх послуг важливо, щоб кожна людина на своєму місці виконувала креативно, з любов’ю і відповідальністю свою роботу.
Ірина Сопівник,
завідувачка кафедри соціальної роботи
та реабілітації