Кафедра тракторів і автомобілів

Історія кафедри

      Кафедра тракторів і автомобілів була заснована в 1929 р. в період початку роботи Київського сільськогосподарського інституту (КСГІ) на новій базі в Голосієво. Викладацький склад кафедри був сформований на основі частини співробітників науково-дослідної кафедри сільськогосподарської механіки КСГІ та кафедри загального машинобудування Київського політехнічного інституту (КПІ). Першим завідувачем кафедри став професор В.В. Заморський, який вивчав функціонування машинно-тракторних агрегатів та розробляв методи раціональної експлуатації тракторів вітчизняного виробництва. 
 
Перший завідувач кафедри - професор В.В. Заморський
 
В умовах організаційних змін значно зріс об’єм навчальної роботи, тому для забезпечення високої якості навчального процесу необхідно було значно поліпшити матеріально-технічну базу кафедри і збільшити кількість співробітників. На кафедрі розпочалися роботи зі створення спеціалізованих лабораторій і виготовлення співробітниками та студентами навчальних експонатів і спеціальних установок, розрізів двигунів та інших макетів складових елементів тракторів і автомобілів. При цьому питання будування та експлуатації двигунів очолив професор А.П. Ланге, який у ці роки написав підручники «Автотракторні двигуни» та «Розрахунок автомобільного мотора». Згодом на кафедрі почав працювати професор Ф.М. Пожитько, який читав окремий курс з теорії та конструювання тракторів та пізніше був призначений завідувачем кафедри.
 
 
Професор Ф.М. Пожитько
 
     Більш інтенсивний розвиток кафедра тракторів і автомобілів отримала у 1930 р. зі створенням Київського інституту механізації і електрифікації сільського господарства (КІМЕСГ). Починає розвиватися наукова діяльність на кафедрі у співпраці з Харківським і Челябінським тракторними заводами. В 1932 р. при кафедрі була відкрита аспірантура, де розпочалася підготовка науково-педагогічних кадрів. Першими аспірантами кафедри стали вихованці факультету механізації сільського господарства КСГІ (Д.А. Драгор та В.Г. Кузьмінський з 1932 р., Л.К. Головінський та М.П. Ведмідь – з 1933 р.). Систематична науково-дослідницька робота на кафедрі була організована з 1933 року. На той період на кафедрі вже виконувались науково-дослідницькі роботи з теоретичного дослідження та розрахунку механізмів і вузлів тракторів ХТЗ та ЧТЗ та забезпечувалась розробка документації, необхідної для виготовлення запчастин тракторів і автомобілів закордонного виробництва з дослідженням уніфікації елементів системи живлення таких тракторів.
 

Співробітники кафедри на польових випробуваннях трактора Харківського тракторного заводу
 
     Напередодні Другої Світової війни кафедра вже мала спеціалізовані лабораторії для випробування автотракторних двигунів, паливної апаратури, електрообладнання, а також, навчальний гараж. У період окупації м. Києва все це було знищено. Як тільки місто було звільнене від окупантів, всі зусилля були спрямовані на відновлення матеріальної бази і за короткий період часу були реконструйовані і створені нові лабораторії, що відповідали вимогам сучасності. У довоєнні та повоєнні роки кафедру очолювали: доценти: В.Г. Кузьмінський (1937-1941 та 1957-1971 рр.), Л.К. Головінський (1944-1952 рр.), М.Н. Бенедикт (1952-1953 рр.) та професор М.М. Настенко (1953-1957 рр.). Наукові інтереси кафедри до кінця 50-х років ХХ ст. – дослідження систем мащення, охолодження і живлення двигунів. У період з 1971 до 1980 року кафедру тракторів і автомобілів очолював доцент П.О. Кудінов, а пізніше професор В.В. Матвєєв (1980-1984 рр.) та доценти – В.П. Мартиненко (1984-1988 рр.) і Я.Ю. Білоконь (1988-1995 рр.).
Доцент П.Г. Кудінов
Професор В.В. Матвєєв
Доцент В.П. Мартиненко
Доцент Я.Ю. Білоконь
     У цей період інтенсивно розширювались лабораторна і матеріально-технічна база кафедри, а фронт наукових досліджень кафедри розширено в напрямку впливу конструктивних і експлуатаційних факторів на тягові властивості та керованість трактора.
 
Професор А.З. Філліпов

     У період з 1995 до 2008 року кафедру очолював доктор технічних наук, професор А.З. Філіппов, який забезпечив значний внесок у розвиток наукових досліджень на кафедрі. Під його керівництвом працювала Міжвузівська (сумісно з Національним транспортним університетом) проблемна науково-дослідна лабораторія перспективних двигунів та альтернативних палив і були захищені кандидатські дисертації С.Д. Войтюка, О.А. Бешуна, а згодом Ю.А. Герасимчука та С.І. Топчія, які були логічним продовженням дослідження систем регулювання багатоциліндрових автотракторних бензинових та дизельних двигунів внутрішнього згоряння з регулюванням потужності оригінальним методом відключення окремих робочих циклів.
 
Науково-методичний семінар з систем регулювання двигунів внутрішнього згоряння
 
     Детальне дослідження та поглиблене вивчення можливості широкого застосування даного методу регулювання потужності на бензинових поршневих та роторно-поршневих двигунах призвело до формування на кафедрі науково-методичних семінарів з залученням до них фахівців галузі.
     З 2008 до 2010 року кафедру очолював доцент Г.В. Шкарівський. У цей період значна увага приділялась покращенню стану навчальних лабораторій кафедри і, в тому числі, навчально-виробничої лабораторії в навчально-дослідному господарстві «Агрономічна дослідна станція» (с. Пшеничне, Київської області).
 
 
Доцент Г.В. Шкарівський
 
     У 2010 році відповідно до наказу ректора НУБіП України академіка НАН України Д.О. Мельничука від 13 жовтня 2010 року відбулося об’єднання кафедри тракторів і автомобілів та кафедри сільськогосподарського машинобудування та обладнання лісового комплексу з наданням об’єднаній кафедрі назви «Кафедра автотракторного, сільсько- і лісогосподарського машинобудування». З 2010 року до 2014 року об’єднану кафедру очолював професор В.П. Ковбаса, а з 2014 р. ‒ доцент О.П. Деркач.
     Наукові дослідження кафедри в цей період були присвячені механізації сільськогосподарських та лісогосподарських процесів; взаємодії робочих органів сільськогосподарських та лісогосподарських машин з матеріалами й середовищами; оптимізації параметрів та режимів роботи робочих органів машин; параметрам, режимам та стійкості руху МТА; підвищенню екологічних та економічних показників енергетичних установок.
     Саме у цей час співробітник кафедри к.т.н. О.П. Гуцол є керівником колективу по створенню та постановці на виробництво вітчизняного трактора ТЯ-200 «Ярило», який призначено для виконання енергоємних робіт загального призначення: оранки, боронування, суцільної культивації, лущення, дискування, посіву та збирання сільськогосподарських культур, вивезення та розкидання добрив; для виконання транспортних робіт на магістральних та ґрунтових дорогах з сільськогосподарськими причепами вантажопідйомністю до 15 т. В 2008 році трактор ТЯ-200 «Ярило» став переможцем Всеукраїнського конкурсу «Кращий вітчизняний товар року».
 
На лінії виробництва вітчизняного трактора ТЯ-200 «Ярило»
 
  У 2014 році наказом ректора НУБіП України професора С.М. Ніколаєнка кафедра автотракторного, сільсько- і лісогосподарського машинобудування була перейменована у кафедру тракторів і автомобілів. Кафедру очолювали: доцент О.П. Деркач (2014-2015 рр.) та доцент К.М. Сєра (2015-2016 рр.).
     В 2016 році згідно з наказом ректора НУБіП України кафедру тракторів і автомобілів було перейменовано на кафедру тракторів, автомобілів та біоенергосистем (з 2021 року наказом ректора НУБіП України кафедра перейменована в сучасну назву – «Кафедра тракторів, автомобілів та біоенергоресурсів»), яку очолив професор Г.А. Голуб, а з 2021 року – його учень доцент В.В. Чуба.
Доцент О.П. Деркач
Доцент К.М. Сєра
Професор Г.А. Голуб
Доцент В.В. Чуба
     За період керівництва професора Г.А. Голуба були значно покращені наукові показники кафедри, захищено ряд кандидатських та докторських дисертацій та розширено лабораторну базу у відношенні біоенергосистем. У цей час наукові інтереси кафедри розширюються у напрямку виробництва та використанню біопалив, біоенергетичних систем та відновлюваною енергетики в аграрному виробництві.
    У різні роки на кафедрі працювали: академік УААН Я.С. Гуков, депутат Верховної Ради України І скликання, член-кореспондент УААН В.І. Кравчук, проф. В.П. Ковбаса, доц. І.В. Адамчук, А.І. Окоча та багато інших професіоналів, підручники, монографії та наукові доробки яких використовуються по всій Україні і сьогодні.
     На сьогоднішній день кафедрою завідує проф. Є.І. Калінін. В умовах інтенсифікації та комп’ютеризації виробництва продукції рослинництва постає питання формування компетентностей висококваліфікованих спеціалістів, які здатні ефективно використовувати та обслуговувати сучасну вітчизняну і закордонну техніку, адаптуючи її для умов аграрного виробництва України.
 
Професор Калінін Є.І.
 
     Саме тому, проаналізувавши тенденції підвищення потреб до якості підготовки і розширення функціональних обов’язків здобувачів у сучасних умовах, кафедра відкриває спеціальність 274 «Автомобільний транспорт», підкріплюючи її дисциплінами з сучасного конструювання, обслуговування та експлуатації тракторів і автомобілів в аграрному секторі: «Інтелектуальні системи колісних машин», «Комп’ютерна діагностика тракторів і автомобілів», «Автотехнічна експертиза», «Системи штучного інтелекту та комп’ютерного зору», «Електромобілі», «Безпілотні транспортні засоби», «Дизайн та ергономіка автомобілів» і т.п. Відповіддю на все більшу потребу в енергетичній незалежності України стало формування на кафедрі дисциплін з біоенергетичних технологій: «Біоенергетичні системи в аграрному виробництві», «Машини та обладнання для біотехнологій», «Проектування машин і обладнання для біоенергетики», «Альтернативні палива і відновлювальні джерела енергії» і т.п.
 
Проведення занять в навчально-науковій лабораторії двигунів внутрішнього згоряння
 
     Високий науково-методичний потенціал кафедри знайшов своє відображення в постановці і методичному вдосконаленні викладання дисциплін. 
    Лабораторії, аудиторії та комп’ютерні класи кафедри обладнані сучасним мультимедійним обладнанням, яке забезпечує широкі можливості у виборі форм і методів викладення навчального матеріалу і оволодіння здобувачами широким спектром професійних навичок.
Всі види лабораторних занять на кафедрі забезпечені лабораторними установками, основна частина з яких є діючими та повністю оновленими у відповідності з сучасними вимогами.
    Сучасного стану матеріальна база кафедри набула завдяки плідній роботі завідуючого кафедрою проф. Є.І. Калініна, проф. Г.А. Голуба, доцентів І.В. Колєсніка, В.М. Романченка, Н.М. Цивенкової, а також завідуючого лабораторією С.Ю. Костюка у співпраці з компаніями ТОВ «Titan Machinery», Інженерна індустріальна група «УПЕК», Державне підприємство «Завод імені В.О. Малишева», ТОВ «PÖTTINGER Україна», ТОВ «Харківський тракторний завод», ТОВ «СІ-ЕН-ЕЙЧ Україна» і багато іншими.
 
Робоча зустріч з представниками компаній New Holland та Titan Machinery Ukraine
 
     Організація навчального процесу на основі новітніх навчальних методик з максимальним залученням комп’ютерних технологій на усіх рівнях навчання дозволили кафедрі стати ведучою у розробці електронного підручника з конструкції тракторів і автомобілів для ЗВО України.
       Окремим питанням стоїть практична підготовка здобувачів. В навчальний план спеціальностей факультету закладені дисципліни кафедри, які спрямовані на отримання майбутніми спеціалістами навичок з керування тракторами сільськогосподарського призначення. Логічним продовженням даного напрямку стало відновлення під керівництвом кафедри курсів з отримання прав тракториста-машиніста з залученням до практичної підготовки сучасної сільськогосподарської техніки.
 
 
Практика з керування сільськогосподарськими тракторами на курсах тракториста-машиніста
 
     Наукову діяльність кафедра, дотримуючись традицій, закладених з моменту її заснування відомими вченими, вибудовує у нерозривному зв’язку з виробництвом та конструкторськими бюро провідних заводів тракторної промисловості, що є закономірним рішенням на фоні насичення аграрного сектору України тракторами закордонних фірм John Deere, Case IH та New Hollad, а також вантажними автомобілями Кременчуцького (КрАЗ) автозаводу, німецьких фірм Mersedes-Benz, MAN і т.п. При цьому до наукових досліджень долучаються здобувачі усіх рівнів та курсів навчання, що дає змогу закріпити теоретичні знання, отримані в аудиторії, практичними навичками.
 
 
Польові випробування курсової стійкості трактора ХТЗ-243 зі здобувачем другого курсу спеціальності 208 «Агроінженерія»
 
   На кафедрі підписані договори про наукову співпрацю з Українським науково-дослідним інститутом прогнозування та випробування сільськогосподарської техніки імені Леоніда Погорілого, Інститутом механіки та автоматики АПВ, Інститутом олійних культур Національної академії аграрних наук України, Інститутом відновлюваної енергетики НАН України та Інститутом біоенергетичних культур і цукрових буряків, що дозволяє здобувачам кафедри проводити свої наукові дослідження безпосередньо в головних науково-дослідних установах тракторної та біоенергетичної галузі.
     Наукова діяльність кафедри супроводжується активною участю виконавців робіт у міжнародних й регіональних наукових та науково-практичних конференціях (у середньому щорічно 30…40 доповідей), публікаціями наукових праць у фахових виданнях (щорічно 40…45 публікацій, в тому числі Scopus), участю у регіональних і міжнародних виставках, присвячених результатам наукової діяльності, керуванням студентськими науково-дослідними роботами (5…10 щорічно). Науковий склад кафедри постійно приймає участь в транснаціональній науково-дослідній та інноваційній рамковій програмі «HORIZON Europe» з напрямків ефективного використання тракторів, автомобілів та роботизованих систем, а також біоенергетики та відновлювальних джерел енергії.
 
Виступ проф. Г.А. Голуба в ХХІІ Міжнародній науковій конференції УкрНДІПВТ імені Леоніда Погорілого
 
     Наукові інтереси кафедри спрямовані на підвищення ефективності експлуатації машино-тракторних агрегатів за рахунок покращення їх динамічних властивостей під час виконання різних сільськогосподарських агрегатів; впровадження інтелектуальних систем в енергетичні засоби з метою створення сучасних конкурентоздатних безпілотних аграрних роботів; аналіз та покращення функціонування автомобілів з гібридними силовими установками в умовах агропромислового виробництва; використання альтернативних та відновлювальних джерел енергії для започаткування концепції енергетично незалежного та безвідходного фермерства України.
      Загалом, за роки діяльності кафедри її професорсько-викладацьким колективом опубліковано понад 1167 наукових праць, в тому числі у Scopus – 52, Web of Scienсe – 12, монографій – 20, підручників та навчальних посібників – 62, підготовлено 7 докторів та 28 кандидатів технічних наук, отримано понад 162 авторських свідоцтва та патентів на винаходи і корисні моделі.
    На кафедрі організована Міжнародна науково-практична конференція AutoTRAC, яка присвячена питанням ефективного проектування, експлуатації та діагностування сучасних тракторів та автомобілів, за результатами якої видаються матеріали конференції.
     Зараз кафедра стає на новий шлях розвитку в напрямку використання новітніх технологій в агропромисловому виробництві. Дуже багато зроблено нашими попередниками, багато чого треба вирішити, але кожен важкий крок сьогодні – це сталий розвиток кафедри у майбутньому.
 
Завідувач кафедри тракторів і автомобілів
д.т.н., проф.
Калінін Є.І.
 

 

 

Набір на навчання (синій)_2015Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертацій

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook