Відбулася I Всеукраїнська студентська науково-практична конференція «Сучасні тенденції в медіагалузі»
Всеукраїнська студентська науково-практична конференція кафедри журналістики та мовної комунікації – це платформа для обговорення подальшого розвитку журналістики та новітніх тенденцій у медіагалузі, її майбутньої ідентичності у контексті сучасних викликів.
30 травня 2022 року на кафедрі журналістики та мовної комунікації гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України в межах заходів, приурочених святкуванню Дня Університету, відбулась I Всеукраїнська студентська науково-практична конференція «СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ В МЕДІАГАЛУЗІ», у роботі якої взяли участь журналісти-початківці не тільки НУБіПУ, а й інших закладів вищої освіти України. Мета конференції – залучення студентів до науково-дослідницької діяльності; обмін знаннями та досвідом; визначення інноваційних тенденцій медіагалузі в умовах сучасної реальності.
Відкрила конференцію заступник декана гуманітарно-педагогічного факультету з наукової роботи Світлана Харченко, яка привітала учасників конференції і закцентувала на важливості проведення відповідного заходу та актуальності питань, які на ній підійматимуться; подякувала ЗСУ за можливість працювати на майбутнє; звернулась до студентів-випускників як курсу, який працював в умовах живого спілкування й відчув його переваги та енергетику, а відтак, «хай останній рубіж навчання в НУБіП України буде подоланий із радістю та смутком від того, що ви закінчуєте навчання».
З вітальним словом до учасників конференції звернулась професор кафедри журналістики та мовної комунікації Тетяна Семашко, яка подякувала студентам за їх внесок у розбудову сучасної медіагалузі як шляху до майбутнього, зокрема, у контексті новітніх тенденцій у медіагалузі, та побажала натхнення й подальшого розвитку.
Далі модератор конференції професор кафедри журналістики та мовної комунікації Марина Навальна запросила присутніх до виступів і подальшого обговорення доповідей, які пройшли в плідній дискусії.
Свою наукову доповідь на тему «Формування іміджу сучасного політика: специфіка і тенденції вияву» презентувала Орина Зеленіна, яка зазначила, що політики, турбуючись про свій імідж, формують його, використовуючи різні речові образи-маски, які «відображають актуальні запити суспільства, а тому можуть використовуватися в стратегіях впливу. При цьому множинність прийнятих політикою образів формує структуру його іміджу і забезпечує його ситуаційну лабільність».
Про жанрову специфіка тревел-журналістики доповіла Катерина Михайлюк у виступі на тему «Особливості тревел-журналістики в сучасному медіапросторі», яка означила етапи розвитку тревел-журналістики та з’ясувала особливості й функціональне призначення травелоги як жанру сучасної журналістики у контексті стрімкого розвитку журналістики подорожей, пов’язаного з процесом поширення інфотейнменту – виду інформаційних програм, у яких новини подаються для аудиторії в максимально розважальній формі.
З цікавою доповіддю на тему «Заголовки публікацій на онлайн-ресурсах» виступив Віталій Мікула, який висвітлив питання щодо функційного призначення заголовків публікацій на онлайн-ресурсах та зробив висновки, що «заголовок впливає на свідомість читача, тим самим мотивує його до прочитання тексту».
Доповідь Марини Постанюк на тему «Політична реклама на вітчизняному телебаченні» була присвячена багатоаспектному аналізу та критичному осмисленню основних проблем жанрів, що несуть рекламну ідею. На підставі проведеного аналізу, було з’ясовано, що «будь-які нововведення, які продукує соціум, знаходять своє застосування у рекламній комунікації: з’являється потреба в інформації, і починають розвиватися ЗМІ. Ринок засобів масової інформації та рекламна комунікація розвиваються паралельно, взаємно впливаючи один на одного».
Вікторія Хлопчанюк виступила із доповіддю «Висвітлення воєнної тематики у сучасних масмедіа», у якій означила оснoвні метoди ведення гібриднoї війни Рoсії прoти України у вимірі засoбів масoвої інфoрмації. Молода дослідниця робить висновок, що «основною метою Росії у гібриднiй війнi проти України є послаблення та децентралiзація нашої держави, змiна її європейського курсу, повернення України пiд контроль Російської Федерації».
Олег Снігур у виступі на тему «Засоби переконання у рекламних текстах» розглянув феномен маніпуляції інформацією у рекламних постах та проаналізував мовні засоби та мовні прийоми, які активно використовуються з метою впливу на адресата.
У своїй доповіді «Образ жінки-журналістки на шпальтах газет» Олена Бойко поставила за мету розкрити сутність і стан проблеми представлення жінок у сучасних масмедіа, проаналізувати образ жінок у газетних виданнях із позицій гендерного підходу. У висновках зазначено, що «з 2022 року в ЗМІ з’явився новий образ жінки – громадянки України. Це складний образ, який інтегрує в собі різні іпостасі: дружини, матері, коханої, працівниці, господині, волонтерки, захисниці тощо. Він не дорівнює сумі стереотипів, а є новим інтегрованим образом, ключовим елементом у конструкті якого є національна самосвідомість. Жінка постає як громадянка демократичного суспільства, свідома та активна виразниця національних інтересів і національного духу, яка нарівні з чоловіками робить посильний внесок у загальну справу, виражає готовність і волю до здійснення національної мети – перемоги над ворогом і визволення Батьківщини».
Новизною і нестандартним баченням прикметні виступи Софії Грабовської «Висвітлення культурологічної тематики в інстаграм-блогах», Тетяни Коптєвої «Інтерв’ю з успішними жінками в контексті гендерної проблематики», Юлії Бухарової «Гендерні стереотипи в заголовках традиційних та нових медіа», Марини Когут «Висвітлення екологічної проблематики у вітчизняних ЗМІ», Вікторії Матвійчук «Наповнення українських інтернет-видань запозиченнями» та ін.
Представлені різновекторні наукові доповіді студентів підтвердили важливість проведення подібних заходів, які сприяють формуванню якісного фахівця в умовах викликів сьогодення. Одним із основних викликів для українських журналістів залишається робота в умовах війни в Україні – медійникам важливо максимально активізувати свої професійні та загальнолюдські якості, усвідомити нові завдання, знайти нові способи подачі інформації та залишитися вірними принципам задля спільної перемоги.
Підсумовуючи зауважимо, проведена конференція стала платформою для обговорення сучасних тенденцій в медіагалузі, обміну ідеями серед представників студентської спільноти, а для студентів 4 курсу – це завершальний акорд навчання на спеціальності за ОС «Бакалавр». Але викладачі кафедри журналістики та мовної комунікації не прощаються зі своїми випускниками, а очікують на зустріч у магістратурі за освітньою програмою 061 «Журналістика».
Тетяна Семашко,
професор кафедри журналістики та
мовної комунікації