Групова динаміка і комунікації: час збирати каміння
Групова динаміка і комунікація – це не лише назва навчальної дисципліни в освітній програмі підготовки майбутніх фахівців з інженерії програмного забезпечення, але й нагальна потреба сьогодення. Ба більше, в умовах глобалізації, пандемії та війни загострюється потреба в налагодженні й підтримці віддаленої взаємодії та цифрової комунікації. Тож, підводимо підсумки.
Не можна стати тим, кого ти ніколи не бачив. Саме тому, в рамках співпраці факультету інформаційних технологій НУБіП України та компанії SoftServe (https://www.softserveinc.com ) для студентів І курсу ОС «Бакалавр» освітньої програми «Інженерія програмного забезпечення» було проведено цикл гостьових лекцій від менторів IT Academy SoftServe Ксенії Квятковської (https://nubip.edu.ua/node/105641), Євгенія Удовиченка (https://nubip.edu.ua/node/106954) та Романа Кириленка (https://nubip.edu.ua/node/108322).
Крім професійних коментарів, демонстрації реальних кейсів роботи ІТ-команд над різними проєктами, студенти мали можливість задати питання, які їх цікавлять на старті професійного самовизначення, та одержати чесні і такі важливі для першокурсників відповіді. Також фахівці з SoftServe запросили наших студентів долучатись до освітніх ініціатив, ІТ- марафонів та стажувань (https://nubip.edu.ua/node/106876).
Свого навчайтесь і чужого не цурайтесь. В даному випадку про неформальну освіту, адже відомо, що неможливо навчити, можливо лише навчитись. Однак для цього потрібно вміти вчитись і наша задача допомогти студентам у побудові їх власних освітніх траєкторій. Тож, огляд пропозицій від провідних компаній, підписування на канали, групи в соціальних мережах та тематичні блоги провідних фахівців, проходження онлайн курсів та вебінарів розширює базу знань та ресурсну базу сучасних студентів. І якщо з першого курсу до таких джерел додано платформи MOOC Coursera (https://www.coursera.org/programs/natsional-nii-univiersitiet-bioriesursiv-i-prirodokoristuvannia-ukrayini?currentTab=CATALOG&eoc=true), Prometeus (https://prometheus.org.ua/) та інші можна бути певними, що наші студенти не є пасивними в опануванні власнообраного фаху.
Компетентність – це підтверджена здатність. Отже, для підтвердження набуття програмних результатів навчання та визначених у освітньому стандарті компетентностей було організовано роботу команд задля виконання навчальних проєктів. Завдання: змоделювати роботу ІТ-команд по розробці ботів. Так, це перший курс, тому студенти мали розробляти боти засобами конструкторів. Проте були й такі, хто писав боти самостійно, бо вмів це робити раніше; хто навчився підключати бази, бо поставив собі таке амбітне завдання. Багато було викликів, додаткових пошуків і врешті набуття неоціненного досвіду.
А чого варті теми, які обрали команди! Історія України (для учнів та усіх зацікавлених, а таких на сьогодні все більше й більше), прогулянки Києвом (для гостей столиці, бо ми віримо, що скоро ми будемо радо зустрічати гостей у мирній столиці мирної України), допомога в користуванні інтернет-магазинами (бот-компаньйон для літніх людей – саме так студенти визначили цільову аудиторію), допомога в обранні професії та закладу освіти (боти-профорієнтатори), тлумачні словники онлайн, тренажери дотримання правил дорожнього руху (бо ми за безпеку як водіїв, так і пішоходів), помічники кулінарів-початківців (для студентів, що починають самостійне життя і не лише для них), українська музика для меломанів тощо.
Однак, нерідко гарна ідея нівелюється невдалою реалізацією. Але не в нашому випадку!
Лише два приклади, але які! Історія України з Євою (https://znoeva.wixsite.com/course) та прогулянки Києвом з Алісою (https://www.youtube.com/watch?v=J4h1K8aa60Q).
Чи варто питати про оцінки від викладача? Це вже зробили інші.
Але є і формальні речі, наприклад, іспит. Але й іспит у нас неформальний, бо немає складних запитань, є обмін досвідом і рефлексія.
Є така теза, що викладач завершує працювати тоді, коли починають працювати студенти. Шановні студенти, у нас все вийшло! Бажаю вам успіху і знаю, що так і буде, бо ви на правильному шляху.
Олена Кузьмінська, професор кафедри інформаційних систем і технологій