Відкрите звернення Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж до Президента України
Відкрите звернення Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж до Президента України
13 травня 2022 року
Копія: Комітет Верховної Ради України
з питань екологічної політики та природокористування,
Кабінет Міністрів України, Міністерство захисту довкілля та природокористування України,
Державне агентство лісових ресурсів України,
Державна служба з надзвичайних ситуацій
Державне агентство лісових ресурсів України,
Державна служба з надзвичайних ситуацій
Щодо необхідності запровадження
надзвичайного порядку попередження та
гасіння лісових пожеж в Україні в умовах війни
Військова агресія проти України призвела до значного обмеження можливостей попередження та гасіння лісових пожеж, зростання ризиків розвитку мега-пожеж аналогічних пожежам 2020 р., які загрожують знищенням вогнем тисячам населених пунктів в соснових лісах та їх мешканцям.
Зазначені обмеження полягають у розкраданні частини пожежних автомобілів окупантами, неможливості застосування авіації для гасіння, забрудненні лісів вибухонебезпечними предметами, обмеженні доступу в ліси для потреб оборони, неможливості створення резервів паливно-мастильних матеріалів для гасіння та застосування БПЛА для розвідки пожеж тощо. Ці обмеження вже зумовили значну площу ландшафтних пожеж – 913,3 тис. га протягом 24.02-11.05.2022 р. (додаток 1).
В умовах війни необхідне впровадження надзвичайного порядку попередження та гасіння лісових пожеж, який знизить ризики знищення вогнем населених пунктів біля соснових лісів та їх мешканців, убезпечить лісогосподарський пожежний персонал. Ключові положення Порядку викладені у проєкті Державної стратегії національної системи управління ландшафтними пожежами на 2021-2035 рр. (https://mepr.gov.ua/news/37619.html ) та Додатку 2.
Регіональний Східноєвропейський центр моніторингу пожеж готовий надати необхідну наукову та іншу підтримку розробки нового порядку.
Додаток 1
Статистика
кількості та площі ландшафтних пожеж в Україні
протягом 24.02–11.05.2022 р. (за даними ДЗЗ)
(детальна статистика по областях розміщена за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/12rxHPnRWxM5xnag2Yw4KGlQmQRjKe8dM?usp=sharing
Місяць | Всього пожеж | Розподіл площі пожеж за типами ландшафтів, га | |||||
кіль-кість | площа, га | ліси | в т. ч. хвойні | землі с.-г. призначення | інші природні ландшафти | населені пункти | |
Лютий | 29 | 13796 | 3098 | 865 | 6370 | 2256 | 2072 |
Березень | 2381 | 748116 | 260808 | 39634 | 250193 | 176708 | 60407 |
Квітень | 314 | 91022 | 17438 | 2656 | 45846 | 14542 | 13197 |
Травень | 139 | 60411 | 29193 | 13254 | 16843 | 8920 | 5456 |
Всього | 2863 | 913345 | 310537 | 56409 | 319252 | 202426 | 81132 |
в т. ч. в областях з бойовими діями | 1150 | 473429 | 151691 | 39794 | 153334 | 111472 | 56933 |
Додаток 2
Ключові положення
надзвичайного порядку попередження та гасіння лісових пожеж в Україні в умовах війни
- Складність проблеми контролю ландшафтних пожеж в епоху змін клімату та у військовий час, яка стосується мільйонів гектарів лісових, сільськогосподарських та інших категорій земель, різних лісо- та земле- користувачів, мешканців тисяч населених пунктів, повноважень ЦОВВ та місцевих органів влади зумовлює те, що Порядок повинен носити міжвідомчий характер, затверджуватись та впроваджуватись на рівні Кабінету Міністрів через Державну та місцеві Комісії ТЕБтНС.
- Визначення переліку населених пунктів, що розташовані в межах 500 м від соснових лісів та розробка Плану захисту населеного пункту від лісових пожеж за участі представників місцевої влади, територіальної оборони, ДСНС, цивільного захисту, підприємств, волонтерів та активістів тощо. Ключовим пунктом Плану є визначення відповідальних осіб та порядку регулярного зменшення горючих матеріалів (лісова підстилка, захаращеність лісу, сухостій, травостій, зрідження лісу) у 200 метровій зоні між населеним пунктом та сосновим лісом. Для формування Плану можуть використовуватись рекомендації Глобального центру моніторингу пожеж (GFMC) та Ради Європи «Захист населених пунктів, ферм та інших об’єктів сільської̈ місцевості від пожеж» (https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u184/ua_guidelines-local-authorities_v14_2.pdf).
- Розробка на рівні ОДА порядку оголошення надзвичайної пожежної небезпеки лісів в області (комплексний показник пожежної небезпеки вище 5000, швидкість вітру > 6 м/с[1]), переліку посадових осіб та підприємств, які залучаються та заходів, що здійснюються для підвищення готовності до виявлення та швидкого гасіння ландшафтних пожеж.
- Залучення до попередження, раннього виявлення та швидкого гасіння лісових пожеж у дні з надзвичайною пожежною небезпекою на місцевому рівні (лісове господарство, ОТГ, населений пункт, що знаходиться біля соснового лісу) представників місцевих органів влади, територіальної оборони, цивільного захисту, територіальних органів ДСНС, МВС, місцевих активістів та волонтерів шляхом спільної розробки Оперативно-мобілізаційного плану заходів з попередження та гасіння лісових пожеж у ____ ОТГ;
- Визначення ролі кожної сторони у Плані та потенційних ресурсів, які можуть бути надані (персонал, автотранспорт, мотоцикли, квадроцикли, засоби радіозв’язку для патрулювання у дні надзвичайної пожежної небезпеки, мотопомпи, рукава, генератори, ранцеві вогнегасники, ручні інструменти, індивідуальні засоби захисту пожежних для гасіння, продукти харчування).
- Визначення Міжвідомчого порядку радіообміну (включно із мобільними телефонами залучених осіб) з метою координації та швидкого обміну інформацією щодо патрулювання, виявлення пожеж, реагування на пожежу та її швидкого гасіння;
- Визначення міжвідомчого порядку передачі інформації про виявлену пожежу (в тому числі передачі зображень камер відеоспостереження на пожежно-спостережних вежах лісогосподарських підприємств зацікавленим сторонам. Визначення порядку міжвідомчої координації при гасіння великих пожеж. Порядок організації максимально агресивного реагування для гасіння пожежі на ранніх стадіях її розвитку.
- Створення єдиного реєстру та електронної карти джерел води, системи моніторингу кількості води для пожежних автомобілів всіх відомств та карти доріг протипожежного призначення в лісах для доставки води та гасіння лісових та інфраструктурних пожеж біля та в межах населених пунктів.
- Внесення в реєстр професій та створення системи кваліфікаційної підготовки керівників гасіння лісових пожеж, лісових пожежних, а також систему допуску персоналу до роботи.
- Затвердження безпечного для персоналу та населення порядку гасіння особливо великих пожеж (>200 га) у забруднених вибухонебезпечними предметами лісах із застосуванням елементів методики розробленої Глобальним центром моніторингу пожеж (GFMC) (https://gfmc.online/globalnetworks/SEEurope/SEEurope_1_radio.html).