Діяльність соціальних асоціацій в управлінні освітою: з досвіду стажування професора Ніни Журавської

18 жовтня 2021 року

У жовтні на кафедрі управління та освітніх технологій гуманітарно-педагогічного факультету відбувся круглий стіл. Головною метою зустрічі був обмін досвідом із питань управління персоналом організацій, управління освітніми закладами в Україні та за її межами. В обговоренні дискусійних питань взяли участь науковці кафедри, зокрема, професор Ніна Журавська звітувала щодо проходження нею стажування з 6 по 14 жовтня 2021 р. на запрошення Асоціації «Реновація» м. Бордо (Франція).

Була акцентована увага на історію становлення соціальних асоціацій та форми і методи  управління соціальними Школами Франції.


Асоціація «Реновація», заснована 15 березня 1955 року, має на меті допомогти представникам молоді різного віку, які не можуть подолати труднощі, пов'язані з недоліками та конфліктами освітнього, психологічного чи соціального характеру, або з проблемами психічного здоров'я, щоб досягти кращого балансу та більшого розвитку своєї особистості. Тривалість взаємодії між Асоціацією та клієнтами - необмежена. Географічні рамки втручання Асоціації - це три полюси солідарності, що складаються з 9 районів охорони здоров’я та соціальних заходів: Леспар, Пойяк, Кастельнау, Ейзінес, Сен-Медар-ан-Жаль, Ле-Буска, Мериньяк, Оденж, Аркашон. Головний офіс знаходиться в м. Бордо (Франція).

Склад управлінського персоналу Асоціації:   директор (directeur); замісник директора (directeurs adjoints); секретар (secrétaire); медсестра (infirmière); психолог (psychologue); спеціалізовані вихователі (des educateurs spécialisés); аніматори (des animateurs). Аналіз педагогічної практики дає підставу стверджувати, що засобами дії Асоціації є створення та управління установами та службами, що забезпечують освітні, соціальні, психологічні, психотерапевтичні, педагогічні, соціально-професійні та медичні заходи на благо цих суб'єктів, надаючи їм, крім того, матеріальну та моральну допомогу, яка може сприяти їх соціальній реінтеграції. Служба домашньої освітньої допомоги вживає заходів із профілактики в сім’ях, коли цього вимагає здоров’я, безпека, утримання чи освіта дитини. Асоціація пов'язана за конвенцією з Генеральною радою Жиронди, і працює у тісній координації з Департаментом дитинства та сім'ї та виконує фундаментальну профілактичну місію як частину адміністративних механізмів захисту дітей.


Робота під час стажування розпочалася із доповіді R. Boucif, директора Асоціації «Реновація» м. Бордо (Франція), про управління соціальними школами. Директором R. Boucif була визначена проблема соціальної роботи як такої, що має бути предметом глибокого обгрунтування, щоб забезпечити соціальну політику професіоналами, які краще підходять до соціальних викликів сучасності. Для того, щоб виправдати це очікування був запущений у реалізацію План зменшення бідності та соціальної допомоги, оголошений у Франції у січні 2013 року, який передбачав організацію територіальної та національної основи для соціального втручання. Наприкінці січня 2013 р., під час Конгресу UNIOPSS, Президент Французької Республіки наголосив, що підхід до боротьби із бідністю має охопити всю сферу соціальної політики Франції, а не носити фрагментарний характер та є доцільність перейменувати його на «Державну соціальну роботу». Цей процес у Франції розпочався у січні 2014 р. з етапу Територіальної допомоги.


Всього під час стажування  було організовано 10 зустрічей, на яких розглядалися теми: соціальна робота та соціальний розвиток, інституційна координація між учасниками, початкове навчання соціальних працівників та підвищення кваліфікації, професії та взаємодоповнюваність, бізнес та взаємодоповнюваність; соціальний розвиток та колективна соціальна робота, ІРTS.

Серед вимог до соціальних працівників, які до них висуває сьогодення, поза  сумнівів: визнання їх професійної ідентичності та компетентності. Звичайно, на місцях фахівці із соціальної роботи постійно адаптуються та прагнуть своєю енергією та спритністю зробити сумісними реальність сімейних ситуацій до інституційних вимог. Щоденне втручання соціальних працівників значною мірою полягає у повторному перекладі офіційних критеріїв («DIY8») та запитів на ситуації, в яких опинилися їх клієнти.  Щоденні надзвичайні ситуації соціальні працівники повинні постійно конструювати, деконструювати і в кінцевому підсумку - реконструювати втручання. З цієї точки зору, соціальна робота - це щоденне створення, що складається з безлічі ініціатив, які з’являються відповідно до ситуації.

Провідний менеджер соціальної школи ІРTS м. Бордо (Франція) Л. Дюван, акцентувала увагу, що соціальна робота все більше асоціюється з виконанням адміністративних заходів і все рідше - з творчістю, новаторством і навіть підтримкою.

Загалом, зміни у французькому суспільстві глибоко змінили контекст розвитку державної та соціальної політики: нові форми бідності та соціальної ізоляції, супутні з проблемами масового безробіття та зростання нестабільності, а також територіальної сегрегації, спосіб життя, виникнення та кристалізація «етнічної» теми, трансформація сім’ї, старіння населення, розмивання соціальних зв’язків, ускладнення рівнів влади тощо. Це все те, що зараз робить втручання на користь соціальної згуртованості та «спільного життя» стратегічним питанням державної політики. Однак, таке переосмислення контексту розробки соціальної політики передбачає зміну звичних категорій соціальної роботи та розробку нових заходів для місцевих громадських дій. Дійсно, з викликами соціальної згуртованості більше не йдеться лише про обмеження соціальних дій політикою компенсації, а й про можливість втручання в рамках більш глобальної та превентивної концепції потреб. У цій перспективі соціальна політика більше не обмежується лише місією захисту та інтеграції людей та цільових груп; вона також мобілізується більш глобально для сприяння спільному життю, втручаючись у соціальні зв'язки. Питання суспільного розвитку набуває тут усього свого значення.

Отже, попри існуючі варіації Франція добре підходить як модель управління освітою у соціальній сфері для України з урахуванням екстенсивної участі держави в економічному житті порівняно з іншими державами Заходу.

Василь Базелюк,
доцент кафедри управління та освітніх технологій

Регіональні навчальні заклади (синій)Захисти дисертаційНабір на навчання (синій)_2015

Натисніть «Подобається», щоб читати
новини НУБіП України в Facebook